Citat:
Ursprungligen postat av mung
Det finns ingen lagstadgad lägsta lön i Sverige, men ca. 15 000 kr före skatt är en "normallåg" lön. Det finns nog inte många som jobbar heltid och tjänar mindre än så. Då får man ut ungefär 11-12 000 kr per månad efter skatt. Hyrorna varierar ju kraftigt, men 8545 för 110 kvadratmeter är ganska billigt. Här där jag bor går liknande lägenheter, på samma avstånd från Stockholm, på över 10 000 kr per månad och jag vet att det finns betydligt dyrare.
Vi bor i statsdel, som är en av billigaste i Helsingfors. Här bor vi:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Mellungsby_distrikt
Det är som Tensta, eller Rinkeby, men inte riktigt lika dekadent, eftersom 70-80% människor är finnar. Det är 20 minuter med tunnelbana till centrum av Helsingfors. Några år sedan bodde jag i stadens lägenhet med 75 kvadrameter. Det kostade 3960 svenska kronor per månad.
Men i bättre stadsdelar kan det vara 9000-13000 kronor per månad i en mid-size 70 till 80 kvadratmeter lägenhet. I centrala Helsingfors, till exempel bakom den stora vita domkyrkan, kostar studiolägenhet 6300-10800 kronor per månad. Det är fruktansvärt. På 80-talet var det hälften så dyrt i förhållande till lönerna. När jag föddes bodde vi i den samma statsdel, där den domkyrkan ligger.