2012-06-04, 15:57
Medlem
I Finland är lägsta timlön circka 95 svenska kronor. När skatter har betalats, har fattiga finnar som är till exempel renare, 11 300 svenska kronor i plånboken. Hyrorna är också höga här i Helsingfors. Vår 110 kvadratmeter lägenhet i östra förorten av Helsingfors, 15 kilometer från centrum kostar 8545 svenska kronor per månad. Är det bättre eller sämre i Sverige?
Citera
2012-06-04, 16:03
Medlem
mungs avatar
Det finns ingen lagstadgad lägsta lön i Sverige, men ca. 15 000 kr före skatt är en "normallåg" lön. Det finns nog inte många som jobbar heltid och tjänar mindre än så. Då får man ut ungefär 11-12 000 kr per månad efter skatt. Hyrorna varierar ju kraftigt, men 8545 för 110 kvadratmeter är ganska billigt. Här där jag bor går liknande lägenheter, på samma avstånd från Stockholm, på över 10 000 kr per månad och jag vet att det finns betydligt dyrare.
Citera
2012-06-04, 20:40
Medlem
grovsmides avatar
100SEK i timmen efter skatt är ganska standard när man jobbar bra och kommit igång på jobbet. Enkla pissjobb utan utbildningskrav och därmed med stor konkurrens bland arbetstagarna betalar dock mindre, jobb som kräver lite utbildning ger något mer men inte mycket utan är ofta mer en form av jobbgaranti.

Hyror runt 100:- per kvadrat och månad. Mer i Stockholm, mindre i Östersund. Din stora 110kvadratare hade nog kostat här i en förort till Stockholm runt 9000:- eller strax över. Värme och vatten ingår alltid i HR men el tillkommer, liksom tv och bredband.
Hyresrätt i de 3 storstäderna kan du dock inte få.

Bostadsrätter med lån och månadsavgift kostar mer per månad och priser på hus kan du kolla på hemnet.se
Senast redigerad av grovsmide 2012-06-04 kl. 20:43.
Citera
2012-06-05, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mung
Det finns ingen lagstadgad lägsta lön i Sverige, men ca. 15 000 kr före skatt är en "normallåg" lön. Det finns nog inte många som jobbar heltid och tjänar mindre än så. Då får man ut ungefär 11-12 000 kr per månad efter skatt. Hyrorna varierar ju kraftigt, men 8545 för 110 kvadratmeter är ganska billigt. Här där jag bor går liknande lägenheter, på samma avstånd från Stockholm, på över 10 000 kr per månad och jag vet att det finns betydligt dyrare.

Vi bor i statsdel, som är en av billigaste i Helsingfors. Här bor vi: http://sv.wikipedia.org/wiki/Mellungsby_distrikt

Det är som Tensta, eller Rinkeby, men inte riktigt lika dekadent, eftersom 70-80% människor är finnar. Det är 20 minuter med tunnelbana till centrum av Helsingfors. Några år sedan bodde jag i stadens lägenhet med 75 kvadrameter. Det kostade 3960 svenska kronor per månad.

Men i bättre stadsdelar kan det vara 9000-13000 kronor per månad i en mid-size 70 till 80 kvadratmeter lägenhet. I centrala Helsingfors, till exempel bakom den stora vita domkyrkan, kostar studiolägenhet 6300-10800 kronor per månad. Det är fruktansvärt. På 80-talet var det hälften så dyrt i förhållande till lönerna. När jag föddes bodde vi i den samma statsdel, där den domkyrkan ligger.
Senast redigerad av JohnnyfromHelsinki 2012-06-05 kl. 14:43.
Citera
2012-06-05, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grovsmide
100SEK i timmen efter skatt är ganska standard när man jobbar bra och kommit igång på jobbet. Enkla pissjobb utan utbildningskrav och därmed med stor konkurrens bland arbetstagarna betalar dock mindre, jobb som kräver lite utbildning ger något mer men inte mycket utan är ofta mer en form av jobbgaranti.

Hyror runt 100:- per kvadrat och månad. Mer i Stockholm, mindre i Östersund. Din stora 110kvadratare hade nog kostat här i en förort till Stockholm runt 9000:- eller strax över. Värme och vatten ingår alltid i HR men el tillkommer, liksom tv och bredband.
Hyresrätt i de 3 storstäderna kan du dock inte få.

Bostadsrätter med lån och månadsavgift kostar mer per månad och priser på hus kan du kolla på hemnet.se

Det verkar att förutsättningar i Stockholm är ungefär samma som i Helsingfors. Min syster, som är sjuksköterska (i Finland närvårdare, som är geriatrisk sjuksköterska) får 19 815 kronor före skatt (cirka 15 300 efter skatt), och min vän, som är tryckare, får endast 17 000 kronor före skatt (och cirka 14 400 efter skatt), eftersom sin chef är liten snål bil kollektor.
Senast redigerad av JohnnyfromHelsinki 2012-06-05 kl. 15:00.
Citera
2012-06-05, 15:27
Medlem
Men hur mycket har vanliga och fattiga svenskar pengar när mat, hyra och elräkningen har betalats? Redan en månadskort för kollektivtrafiken kostar i Helsingfors 396 svenska kronor.

Jag kan använda till fritid och varor cirka 400 euro (3600 kronor) i månaden. En vanlig finsk far måste nöja sig med Toyota Corolla årsmodell 2005 (också Skoda Octavia är ganska populär i Finland), om han är vanlig arbetare. Om han är fattig och arbetslös, skulle hans bil vara någon 17 år gammal Volvo, eller 25 år gammal Nissan, om han är riktigt deprimerad och självmordsbenägen.

Jag köpte från varuhuset Stockmann (många svenskar har varit där) Ecco skor några veckor sedan. Skorna kostade 982 kronor. Ganska mycket, tycker jag. Sedan märkte jag att de är för varma i sommar och sedan jag köpte Firefly sommarskor (endast 261 kronor). Nu har jag märkt, att dessa skor dödar mina fötter. Jag är återigen tvungen att köpa några skor som kan kosta 450-1100 kronor. Så dyrt är allt här.
Citera
2012-06-06, 10:55
Medlem
mungs avatar
Jag har faktiskt ingen aning om hur mycket pengar man normalt har kvar. Kollektivtrafikskort i Stockholm kostar 790 kr per månad.

I Sverige kör vi väldigt mycket Volvo. Har man inte råd med en nyare Volvo blir det en äldre. Jag tror inte det är någon större skillnad på priset på skor och andra artiklar faktiskt, olika märken kostar olika mycket. Jag skulle gissa att de ekonomiska förhållandena för svenska och finska "normala" löntagare är ganska lika.
Citera
2012-06-06, 11:00
Medlem
Goto10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyfromHelsinki
Men hur mycket har vanliga och fattiga svenskar pengar när mat, hyra och elräkningen har betalats? Redan en månadskort för kollektivtrafiken kostar i Helsingfors 396 svenska kronor.

Jag kan använda till fritid och varor cirka 400 euro (3600 kronor) i månaden. En vanlig finsk far måste nöja sig med Toyota Corolla årsmodell 2005 (också Skoda Octavia är ganska populär i Finland), om han är vanlig arbetare. Om han är fattig och arbetslös, skulle hans bil vara någon 17 år gammal Volvo, eller 25 år gammal Nissan, om han är riktigt deprimerad och självmordsbenägen.

Jag köpte från varuhuset Stockmann (många svenskar har varit där) Ecco skor några veckor sedan. Skorna kostade 982 kronor. Ganska mycket, tycker jag. Sedan märkte jag att de är för varma i sommar och sedan jag köpte Firefly sommarskor (endast 261 kronor). Nu har jag märkt, att dessa skor dödar mina fötter. Jag är återigen tvungen att köpa några skor som kan kosta 450-1100 kronor. Så dyrt är allt här.

Osäker på vad du vill få ut av tråden egentligen. Från dina beskrivningar tycker jag att skillnaderna i lägstalöner, kostnader och levnadsstandard är väldigt små. Den största skillnaden är nog att mängder av svenskar har enorma bostadslån som de inte amorterar en krona på. Har för mig att reglerna för bostadslån är striktare i Finland, vilket jag tycker är bra.
Citera
2012-06-07, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mung
Jag har faktiskt ingen aning om hur mycket pengar man normalt har kvar. Kollektivtrafikskort i Stockholm kostar 790 kr per månad.

I Sverige kör vi väldigt mycket Volvo. Har man inte råd med en nyare Volvo blir det en äldre. Jag tror inte det är någon större skillnad på priset på skor och andra artiklar faktiskt, olika märken kostar olika mycket. Jag skulle gissa att de ekonomiska förhållandena för svenska och finska "normala" löntagare är ganska lika.

Volvo är bättre än japanska småbilar. Vägarna är fulla av fula japanska biler här. Men Volvo är också populärt i Finland, liksom Audi. Det verkar att hälften av alla nya bilar är nu Audi och BMW-bilar här. Och fattiga familjer kör med Opel Astra årsmodell 2001. Eurotrash överallt, tycker jag. Inkomstskillnaderna växer hela tiden. Nu har Ryssland hotat Finland, och kanske välfärd vill kollapsa här: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14940991.ab
Citera
2012-06-07, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goto10
Osäker på vad du vill få ut av tråden egentligen. Från dina beskrivningar tycker jag att skillnaderna i lägstalöner, kostnader och levnadsstandard är väldigt små. Den största skillnaden är nog att mängder av svenskar har enorma bostadslån som de inte amorterar en krona på. Har för mig att reglerna för bostadslån är striktare i Finland, vilket jag tycker är bra.

Jag är intresserad av alla jämförelser. Man diskuterar nutiden ganska mycker om ekonomiska skillnader här i Finland, och Sveriges och Norges förhållandena är ofta argumentet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in