2012-06-04, 15:35
Medlem
-I.Bergman-s avatar
Jag satt och läste Aftonbladets kulturchef Åsa Linderborgs självbiografiska roman Mig äger ingen för någon vecka sedan och blev djupt imponerad. Den boken berörde mig väldigt mycket och Åsa har ett utmärkt språk och vet hur man uttrycker sig med text.

Boken kom ut 2007 och sedan dess har hon inte publicerat något mer. Innan Mig äger ingen hade hon gett ut historiska böcker (hon är ju fil. dr i historia) - men varför har hon inte skrivit mer skönlitteratur? Det har gått fem år och med den talang hon har för berättande tycker i varje fall jag att hon borde fortsätta sin litterära bana, eller är det så att Åsa inte har något mer att berätta?

Vad tror ni?
Citera
2012-06-04, 22:39
Medlem
NoTruces avatar
Hon har inte tid med det eftersom hon har fullt upp med meningslösa kulturdebatter på Aftonbladet. Att gå i polemik och hävda strukturellt förtryck så fort någon vågar kritisera tar på krafterna, vet du.
Citera
2012-06-05, 02:06
Medlem
Dr Scriptums avatar
Hon kanske inte har så mycket fantasi och därför håller sig till samhällsdebatt och självbiografiskt skrivande. Men missförstå mig inte, jag uppskattade Mig äger ingen, hon skriver väldigt bra i allmänhet. Linderborg kanske är för politisk i sitt tänkande för att skriva en stor roman - hon skulle reducera sina egna karaktärer till speglingar av samhället, osv.
Citera
2012-06-05, 14:51
Medlem
-I.Bergman-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Hon har inte tid med det eftersom hon har fullt upp med meningslösa kulturdebatter på Aftonbladet. Att gå i polemik och hävda strukturellt förtryck så fort någon vågar kritisera tar på krafterna, vet du.

Är ändå rätt underhållande att se henne fäktas med 12-24 liberaler och kulturskribenter inom Bonnierkoncernen Men ja, det verkar vara hennes huvudintresse för tillfället, synd.

Citat:
Ursprungligen postat av Dr Scriptum
Hon kanske inte har så mycket fantasi och därför håller sig till samhällsdebatt och självbiografiskt skrivande. Men missförstå mig inte, jag uppskattade Mig äger ingen, hon skriver väldigt bra i allmänhet. Linderborg kanske är för politisk i sitt tänkande för att skriva en stor roman - hon skulle reducera sina egna karaktärer till speglingar av samhället, osv.

Det var väl ungefär det jag också tänkte på - hon har inget mer att berätta, och ja, det finns ju risk att om hon skriver en till bok blir det socialrealism ā la 70-talet vilket kanske inte riktigt ligger i tiden - såg förresten en chat hon hade efter något program på Sveriges Radio där hon skrev något i stil med "jag har tyvärr inte riktigt tid att skriva fler romaner" eller något sånt. Det var 4 år sedan och hon verkar fortfarande inte ha tid...
Citera
2012-06-05, 15:00
Medlem
NoTruces avatar
Det kan i och för sig vara värt att infoga en brasklapp med ett litet beröm till Åsa. Har man inget att berätta om ska man hålla käft. Det finns för många s.k. författare som (visserligen med förlagen som påhejande bakgrundsaktörer) inte har något emot att mjölka sitt namn tills varenda jävla människa som kan läsa blir laktosintolerant. Nu har väl inte Åsa Linderborg gått ut offentligt och sagt att hon lägger pennan på hyllan, som K-O Knausgård, men ändå. Det är väl bara det att vi är vana vid att författare släpper minst en bok om året (i alla fall deckarförfattare).
Citera
2012-06-05, 17:11
Medlem
Jag hade också gärna läst mer skönlitterärt av Åsa Linderborg och uppskattade också Mig äger ingen, en välskriven bok om klasstillhörighet, alkoholism och det svenska samhället i allmänhet. Jag fattade verkligen tycke för båda hennes föräldrar så som de beskrevs i boken, med alla sina brister. Åsa själv gillar jag också mycket, en av de främsta och skarpaste samhällsdebattörerna vi har här i landet. Men som sagt, har hon inga idéer om vad hon ska skriva om så ska hon ju inte bara tvinga fram en ny bok för sakens skull.
Citera
2012-06-05, 19:43
Medlem
karamellas avatar
Hon har själv sagt att hon skrev "mig äger ingen" på tåget mellan Stockholm och Uppsala varje dag, för att slå ihjäl tid. Om hon inte har flyttat, lär hon ha lika mycket tid att slå ihjäl även nu. Men hon har väl ingenting att skriva om. Hon har ju aldrig skrivit fiktivt och tror faktiskt inte att hon har en roman i sig, så att säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in