2012-06-04, 13:19
Medlem
Hej! Sommarjobbade förra sommaren under ett par veckor och tjänade ett antal tusen. Jag var 19 år då. Trodde inte att jag skulle få betala skatt när jag sommarjobbade då jag tjänade under 18.000(?) eller något. Dessutom var jag endast 19år gammal. Men de i jobbet drog skatten och vad jag vet så kommer jag få tillbaka pengarna i midsommar?

Kommer jag få tillbaka mina skattepengar i midsommar? Har ej deklarerat eller ngt och har ingen aning om hur det ligger till. Såg bara på mitt lönebesked förra året att min arbetsgivare drog av lite skatt.

Hur ligger det till?
Citera
2012-06-04, 13:20
Medlem
Har du inte deklarerat så får du nog ingen skatt tillbaka tyvärr.
Citera
2012-06-04, 13:23
Medlem
TheFritzls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olaajnus
Har du inte deklarerat så får du ingen skatt tillbaka tyvärr.
Rättade dig.
Citera
2012-06-04, 15:22
Medlem
va??!!!. asså... så jag har missat det?!!!!

Inget jag kan göra åt saken nu=!?!?
Senast redigerad av takabe 2012-06-04 kl. 15:24.
Citera
2012-06-04, 15:45
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av takabe

Det är ju inte så att pengarna försvinner, däremot får du väl betala en förseningsavgift som ligger på runt 2K om jag inte minns helt fel för att du inte har deklarerat i tid. Du kan ju alltid logga in på skatteverkets hemsida eller slå en signal för att höra hur det ligger till.

Om du tjänade så pass lite äts nog pengarna upp av förseningsavgiften och det blir nog snarare att du får betala in mer skatt än att du får tillbaka pengar då det rör sig om ett så pass litet belopp som antagligen understiger förseningsavgiften.

Men som sagt, slå en signal till skatteverket så får du en snabb lägesrapport.
Citera
2012-06-04, 16:02
Medlem
Bodjos avatar
Har du ens fått en deklaration?
Citera
2012-06-04, 16:34
Medlem
TheFritzls avatar
Om man får en deklaration där det står att man skall få pengar tillbaka men ej deklarerar, förtjänar man då att få några pengar? min åsikt är, NEJ.
Citera
2012-06-04, 17:10
Medlem
Konsult TTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av takabe

Lugn nu!
Här står allt du behöver veta: http://www.skatteverket.se/privat/de...800042829.html

Har du inte fått någon deklaration och tjänat under 18100 förr året behöver du inte lämna in någon deklaration.
Ev skatt som dragits får du troligen tillbaka i augusti om du inte har anmält konto och beloppet du ska få tillbaka övertiger 2.000:-

Visar det sig att beloppet understiger 2.000:- loggar du in på ditt skattekonto på www.skatteverket.se, anmäler konto och begär utbetalning.

/ TT
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in