2012-06-04, 11:58
Medlem
Vi väntar barn och behöver hjälp att avgöra vilket pojknamn som är bäst. Alla namnen är bibliska, ovanliga och vissa kanske tycker de låter konstiga första gången. Men sug några sekunder innan ni postar.

Vad tycker ni?

Josua
Nehemja
Natanael

Vi själva tycker om alla 3. Josua är fint men kanske lite för likt engelska Joshua ("Josh") och Nehemja är fint men bara vääldigt ovanligt. Natanael är vackert men väl långt och utan självklart smeknamn.
Citera
2012-06-04, 12:04
Medlem
TheFritzls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dloow
Josua
Nehemja
Natanael

Ja, om ni vill att barnet förevigt skall ha svårt att ens få till arbetsintervjuver så absolut.
Citera
2012-06-04, 12:06
Medlem
dequelos avatar
Citat:
Vi väntar barn och behöver hjälp att avgöra vilket pojknamn som är bäst. Alla namnen är bibliska, ovanliga och vissa kanske tycker de låter konstiga första gången. Men sug några sekunder innan ni postar.

Vad tycker ni?

Josua
Nehemja
Natanael

Vi själva tycker om alla 3. Josua är fint men kanske lite för likt engelska Joshua ("Josh") och Nehemja är fint men bara vääldigt ovanligt. Natanael är vackert men väl långt och utan självklart smeknamn.

Josua eller Natanael är fina. Är ni judar? De är alla från gamla testamentet. Nehemja är lite svårt att uttala.

Känner en Natanael. Han kallas både för Nathan och Nalle. Tycker snarare att Nehemja inte har något självklart smeknamn? Anyway, fina namn.
Citera
2012-06-04, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheFritzl
Ja, om ni vill att barnet förevigt skall ha svårt att ens få till arbetsintervjuver så absolut.

Ja så blir det nog!
Citera
2012-06-04, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dequelo
Josua eller Natanael är fina. Är ni judar? De är alla från gamla testamentet. Nehemja är lite svårt att uttala.

Känner en Natanael. Han kallas både för Nathan och Nalle. Tycker snarare att Nehemja inte har något självklart smeknamn? Anyway, fina namn.

Nej vi är inte judar. Men vi vill ha bibliska namn, men söker, precis som så många andra lite mer ovanliga namn. De flesta vanliga namn från bibeln är ganska uttjatade. Natanael är från nya testamentet förresten.
Citera
2012-06-04, 13:40
Medlem
Famines avatar
Josua av dom tre, fast om man är inne på bibliska namn så föredrar jag Moses.

Min son ska heta Captain Jack Sparrow, du får sno namnet om du vill.
Citera
2012-06-04, 13:54
Medlem
Silverridges avatar
Jag förstår tanken bakom, för det är klart man ska tvinga in ungen redan innan födseln i sina trånga vanföreställningar och ideologier!

Ge barnet ett namn utan bakomliggande åsikter och värderingar istället och passa samtidigt på att ge barnet en möjlighet till en normalt liv och kanske framför allt barndom.

Gösta röstar jag för!
Citera
2012-06-04, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverridge
Jag förstår tanken bakom, för det är klart man ska tvinga in ungen redan innan födseln i sina trånga vanföreställningar och ideologier!

Ge barnet ett namn utan bakomliggande åsikter och värderingar istället och passa samtidigt på att ge barnet en möjlighet till en normalt liv och kanske framför allt barndom.

Gösta röstar jag för!

Ska absolut tänka på det!
Citera
2012-06-04, 14:55
Medlem
Vilka jävla namn.. Seriöst, det är bara elakt mot barnet? Ge barnet ett namn han kan vara stolt över istället?

Tänk själv om dina päron hade döpt dig till Grovpungspark Svensson?

EDIT: Grattis till barnet föresten
Citera
2012-06-04, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagska
Vilka jävla namn.. Seriöst, det är bara elakt mot barnet? Ge barnet ett namn han kan vara stolt över istället?

Tänk själv om dina päron hade döpt dig till Grovpungspark Svensson?

EDIT: Grattis till barnet föresten

Tack för din åsikt.
Citera
2012-06-04, 15:31
Medlem
Silverridges avatar
Citat:
Ska absolut tänka på det!
Det tror jag inte en sekund på.

Varför är det viktigt med ett bibliskt namn? Jag gör nu väldigt snabbt antagandet att ni är religiösa och förväntar mig därför inga direkt särskilt nyanserade svar. Men är det inte bättre att låta barnet växa upp utan pålagda ideologier och värderingar och själv få välja vilken väg han vill vandra i livet?

Om er tro visar sig vara riktig så är det väl rimligt att tro att barnet kommer välja rätt väg ändå utan att ni tvingat på honom en religion?
Citera
2012-06-04, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverridge
Det tror jag inte en sekund på.

Varför är det viktigt med ett bibliskt namn? Jag gör nu väldigt snabbt antagandet att ni är religiösa och förväntar mig därför inga direkt särskilt nyanserade svar. Men är det inte bättre att låta barnet växa upp utan pålagda ideologier och värderingar och själv få välja vilken väg han vill vandra i livet?

Om er tro visar sig vara riktig så är det väl rimligt att tro att barnet kommer välja rätt väg ändå utan att ni tvingat på honom en religion?

Det är inte viktigt med ett bibliskt namn!!! Men det är ett suveränt sätt att avgränsa sina valmöjligheter, inte minst om man själv är kristen!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in