• 1
  • 2
2012-06-04, 11:31
Medlem
Tja skulle behöva lite hjälp!
Jag skall ha middag på lördag och tänkte då grilla en hel oxfile jag kommer grilla på en weber kol grill och jag skulle behöva lite tips hur jag skall grilla den för att lyckas då jag aldrig grillat oxfile eller liknande innan utan bara korv och liknande.
Tips på en fantastisk marinad uppskatas gärna med.
Citera
2012-06-04, 11:51
Medlem
Jag hade kört ordinarie kryddor på en sådan fin köttbit. Ge den en fin yta runtom, du vill ha hög värme och få det gjort snabbt för att direkt flytta den till en sval plats på grillen, oxfilen blir mörare ju lägre temp du tillagar den på, skall du bränna på hög värme så kan du likväl köpa rostas!

Sedan rekommenderar jag dig en köttermometer i filen under tiden den grillas, när den når 55-60 grader på sitt tjockaste ställe så tar du av den och låter den vila inpackad i folie i minst en kvart, tempen kommer att fortgå i folien och stiga med upptill 5 grader, så ha med det i beräkningen för hur du vill ha den.

Rare , medium, well done!
55° 60° 68°
Citera
2012-06-04, 12:10
Medlem
dePauls avatar
Som latval skriver. Ju längre och lägre temp du ger köttet, desto större slarvmarginal har du. En fin hängmörad köttbit tjänar på att tillagas genom en kombination av två metoder - ett snabbt bildande av en karamelliserad (Maillard) yta och därefter en långsam avslutningsprocess. Eftersom en filé är så pass fysiskt begränsad i volym så sker detta i ett förhållandevis hastigt tempo. Med andra ord - det gäller att pricka in tiden och tempen exakt för att lyckas.

Personligen skulle jag ge köttet en yta på hög värme i stekpanna för att sedan fortsätta i grillen genom att BBQ-a den på mycket låg värme (i stort sett utbrunna grillbriketter). Då har man en lång tid att röra sig med i fråga om att korrigera tid/innertempförhållande.

När det gäller inntertemperatur-grader så är saken inte så enkel och beror helt enkelt på köttets egenheter i fråga om hängtid/mörningstid, temperatur, luftfuktighet, ålder och kön på djuret samt slakttillfälle (och omständigheterna runt detta).

~Paul~
Citera
2012-06-04, 12:15
Medlem
Tack båda väldigt tacksam för svaren.
Någon som har mer tips och kanske en god marinad som passar till? jag vet att man inte behöver marinera oxfile men jag verkligen älskar marinad.
Citera
2012-06-04, 12:34
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FPSCodJokke
Tack båda väldigt tacksam för svaren.
Någon som har mer tips och kanske en god marinad som passar till? jag vet att man inte behöver marinera oxfile men jag verkligen älskar marinad.
Det finns otaliga marinader. Vilken inriktning gillar du? Asiatiskt? Medelhavs? Mexico? Cajun? Traditionellt nordeuropeisk? Mellaneuropeisk?

~Paul~
Citera
2012-06-04, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Det finns otaliga marinader. Vilken inriktning gillar du? Asiatiskt? Medelhavs? Mexico? Cajun? Traditionellt nordeuropeisk? Mellaneuropeisk?

~Paul~
Gillar Amerikanskt.
Citera
2012-06-04, 12:54
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FPSCodJokke
Gillar Amerikanskt.

Undvik socker och vinäger när de är fråga om oxfilé.
Vitlök och traditionella örtkryddor (rosmarin, timjan) blir gott.
Här finns ett recept:
http://allrecipes.com/recipe/grilled...epper-coating/
Citera
2012-06-04, 12:58
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Undvik socker och vinäger när de är fråga om oxfilé.
Vitlök och traditionella örtkryddor (rosmarin, timjan) blir gott.
Här finns ett recept:
http://allrecipes.com/recipe/grilled...epper-coating/
Ett mycket bra tips. Personligen kör jag inte på marinad till oxfilé .

Den amerikanska varianten kan bestå av Smoked paprika, salt, chilipulver, vitlök, samt peppar. Kör på vatten som bas.

~Paul~
Citera
2012-06-04, 13:11
Medlem
Tack som fan gubbar. +
Citera
2012-06-04, 13:29
Medlem
christerys avatar
Hehe, snabbkolla igenom alla avsnitt av BBQ boyz, http://www.youtube.com/show?p=PPAq-rN3oEI

Sen är du redo! Förresten hade du valt rubb/glace eller marinad. Upp med den bilden sen, gärna med före/efter/på tallrik.
Citera
2012-06-04, 14:16
Medlem
Som dePaul säger är givetvis det bästa att bryna den i pannan!

För övrigt tackar jag för ypperlig och utförlig info från dePaul! Jag är amatör men tycker det är kul med mat!
Citera
2012-06-04, 14:51
Medlem
Jag tipsar om att köra den färdig i ugnen till önskad temp (långsamt) först och sedan bryna på grillen strax innan servering. Den blir sjukt snygg när man skär upp den. Perfekt rosa/röd hela vägen ut i kanten och sedan snygg yta mot kunden.

Jag vet inte om det är bra eller anus men det blir fint som fasen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in