2012-06-04, 09:28
Medlem
le0nard-grEnas avatar
När jag sitter utanför mitt privata nätverk och vill upprätta en SSH tunnel mot min Ubuntu-server så ansluter jag såklart via mitt publika IP. Problemet med det här är att varje gång jag idlar, dvs inte gör något, under kanske 2 minuter så stängs sessionen automatiskt av någon anledning oc jag måste ansluta igen.

Värt att notera är att detta problem kan förbigås om jag exempel är inne på rtorrent/irssi med screen kommandot, men så fort jag detachar screen och låter sessionen stå stilla ett tag utan att göra några kommandon så bryts helt plötsligt anslutningen.

Vad kan problemet vara? Det händer aldrig då jag sitter i nätverket och ansluter via den privata adressen.

Jag har kollat på LoginGraceTime under /etc/ssh/sshd_config men den verkar inte göra någon skillnad..
Citera
2012-06-04, 09:42
Medlem
export TMOUT=0

gör ett alias typ:
alias tmout-remove='export TMOUT=0'
Citera
2012-06-04, 22:07
Medlem
matpes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av le0nard-grEna
Vad kan problemet vara? Det händer aldrig då jag sitter i nätverket och ansluter via den privata adressen.
Problemet är att en del mellanliggande routrar eller brandväggar kopplar ner inaktiva TCP-förbindelser efter några minuter. Ofta av säkerhetsskäl.

Det du kan göra är att antingen låta servern skicka ett keep-alive paket en gång var 30:nde sekund, genom att sätta ClientAliveInterval till 30 i /etc/ssh/sshd_config. Eller så kan du i PuTTY sätta Connection->"Sending null packets to keep session alive" till 30 sekunder.
Citera
2012-06-05, 00:17
Medlem
Zoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av le0nard-grEna
Jag har kollat på LoginGraceTime under /etc/ssh/sshd_config men den verkar inte göra någon skillnad..
Du har redan fått bra svar av en annan, men vad du ändrade på detta värdet var tiden som du har på dig att mata in användarnamn/lösenord när du loggar in via SSH. Den påverkar inget annat.
Citera
2012-06-05, 09:42
Medlem
le0nard-grEnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matpe
Problemet är att en del mellanliggande routrar eller brandväggar kopplar ner inaktiva TCP-förbindelser efter några minuter. Ofta av säkerhetsskäl.

Det du kan göra är att antingen låta servern skicka ett keep-alive paket en gång var 30:nde sekund, genom att sätta ClientAliveInterval till 30 i /etc/ssh/sshd_config. Eller så kan du i PuTTY sätta Connection->"Sending null packets to keep session alive" till 30 sekunder.

Det skall undersökas!

Citat:
Ursprungligen postat av Zom
Du har redan fått bra svar av en annan, men vad du ändrade på detta värdet var tiden som du har på dig att mata in användarnamn/lösenord när du loggar in via SSH. Den påverkar inget annat.

Okej, då vet jag vad som gäller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in