2012-06-03, 23:36
Bannlyst
Sitter hr, som dom flesta gr i min lder och tnker ver vad man skall gra i framtiden. Det r ju s att jag tar studenten nsta r och, som alla andra s vill man ju sjlvfallet flytta hemifrn och klara sig sjlv. Jag funderar p att ska till att bli tunnelbanefrare (dom tjnar runt 24-25k), just fr att det gr snabbt att utbilda sig till det osv. Tanken r att man jobbar med det i ngra r och tar ett bostadsln p under 1 mille och senare plugga vidare till att bli en lokis. Det jag undrar ver r om det r mjligt att samtidigt studera och ha ett bostadsln bakom sig? Min kra mor har sagt att man kan stoppa amorteringen och enbart bara betala rntorna, re s? Fr att fixa ett extraknck, som tunnelbanefrare utanfr studierna kan vl inte vara s speciellt svrt... Vad finns det fr nackdelar med min tanke egentligen?
Citera
2012-06-03, 23:39
Medlem
Mindre fritid. Och s jobbar du extra fr du rkna med helger och kvllar. Bttre betalt d men nd
Citera
2012-06-03, 23:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dr-compakt
Mindre fritid. Och s jobbar du extra fr du rkna med helger och kvllar. Bttre betalt d men nd
Mindre fritid ser jag absolut inget hinder med. Flashback kan d bara va glad ver att slippa se mina meningslsa trdar d
Citera
2012-06-04, 00:26
Bannlyst
Btw, bankerna "krver" ju att man ska betala 10% av det man har lnat... Vad hnder om man inte gr det? fr det finns ju dom som inte kan det
Citera
2012-06-04, 12:17
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ricin
Btw, bankerna "krver" ju att man ska betala 10% av det man har lnat... Vad hnder om man inte gr det? fr det finns ju dom som inte kan det
Det r drfr det krvs skerhet vid strre lnebelopp. Tar du exempelvis ett boln blir bostaden din skerhet, vid ett billn blir bilen din skerhet etc. Kan du inte betala dina ln kan de krva in det som rttmtigt tillhr dem (banken ger ju faktiskt dina prylar fram till dess att du har betalat av dina ln), dvs. att de tvingar dig att slja av prylarna oavsett om du gr med vinst eller frlust.
Citat:
Ursprungligen postat av Ricin
om det r mjligt att samtidigt studera och ha ett bostadsln bakom sig? Vad finns det fr nackdelar med min tanke egentligen?
Att studera och samtidigt betala av ett boln r vl inte att rekommendera d man har en relativt lg inkomst som student (om man nu inte har ngot privat sparande). Ett extraknck r just ett extraknck, vilket innebr att du pang bom kan bli av med ditt arbete ver en natt och du vet oftast inte heller hur mycket du fr in varje mnad. Jag skulle inte rekommendera ngon att lna pengar utan att ha en fast inkomst.

Vad hade du frresten tnkt kpa fr bostad som kostar under miljonen? Jag utgr frn att du bor i Stockholm med tanke p att du var intresserad av att bli tunnelbanefrare och till det priset fr man vl knappt ens en lgenhet ute i Rgsved...
Senast redigerad av antagonisten 2012-06-04 kl. 12:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in