Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-06-03, 16:45
  #1
Medlem
mrcuuls avatar
Så jag sitter här med min sista uppgift i idrott och skulle behöva hjälp med min sista fråga.

Hur ska sammansättningen av mat se ut för en hög-, normal- och lågenergiförbrukare?
De olika matintagen ska delas in i tallriksmodellen.

Så flashback, kan ni hjälpa mig?
Citera
2012-06-03, 16:50
  #2
Medlem
SiSeniors avatar
Vad menar du nu? Proportionerna blir samma oavsett energiförbrukning, eller misstolkar jag dig?
Citat:
Lägg märke till att tallriksmodellen visar proportioner mellan de tre delarna. Oavsett om man äter mycket eller litet är proportionerna desamma. Modellen säger ingenting om hur mycket man ska äta - det avgör hunger och energibehovet.
http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-...lriksmodellen/
Citera
2012-06-03, 16:52
  #3
Medlem
mrcuuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
Vad menar du nu? Proportionerna blir samma oavsett energiförbrukning, eller misstolkar jag dig?

http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-...lriksmodellen/

Men de olika ska väl delas upp olika? Jag antar att den som är lågenergiförbrukare inte ska äta lika mycket kolhydrater som den som är högenergiförbrukare? Eller är jag helt ute o cyklar?
Citera
2012-06-03, 16:56
  #4
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrcuul
Men de olika ska väl delas upp olika? Jag antar att den som är lågenergiförbrukare inte ska äta lika mycket kolhydrater som den som är högenergiförbrukare? Eller är jag helt ute o cyklar?

Ja det är du. Proportionerna blir alltid dom samma.
Citera
2012-06-03, 17:08
  #5
Medlem
Lexzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
Ja det är du. Proportionerna blir alltid dom samma.
När du kör dina långpass på cykel har du samma proportioner då som gymdagar? Inte bara ökar kolisarna med typ 200-300g?
Det var så jag uppfattade frågan iaf
Citera
2012-06-03, 17:11
  #6
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lexzer
När du kör dina långpass på cykel har du samma proportioner då som gymdagar? Inte bara ökar kolisarna med typ 200-300g?
Det var så jag uppfattade frågan iaf

Nej det har jag inte, men jag äter inte enligt tallriksmodellen.
Citera
2012-06-03, 17:18
  #7
Medlem
Pipen0s avatar
Enligt tallriksmodellen ska en standardperson ha ca 40% potatis, pasta, ris osv (kolhydratrika livsmedel). 40% frukt och grönsaker och 20% kött, fisk, ägg (proteinrika livsmedel).

Vill man gå ner i vikt så kan man sänka mängden kolhydratrika livsmedet och öka andelen frukt och grönsaker. Är man däremot en som tränar mycket så bör andelen kolhydratrika livsmedel vara större.

Alltså ska man som överviktig ha ungefär:
20% proteinrika livsmedel.
30% kolhydratrika livsmedel.
50% frukt och grönt.

Medans en som tränar mycket istället ska ha:
20% proteinrika livsmedel.
50% kolhydratrika livsmedel.
30% frukt och grönt.
Citera
2012-06-03, 17:28
  #8
Medlem
Sen beror det självklart på vad/hur man tränar också.. Om styrketränar mycket behöver kroppen mer protein, vid hård styrketräning bör man tex dubbla det rekommenderade dagliga intaget av protein. Om man istället tränar långdistanslöpning eller liknande bör man öka kolhydratintaget.
Citera
2012-06-03, 17:52
  #9
Medlem
Lexzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
Nej det har jag inte, men jag äter inte enligt tallriksmodellen.
Oj, missade biten med tallriksmodellen..

Ja modellen är ju som den är och ändras rimligen inte för då är det ju inte längre modellen
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback