2012-06-03, 00:55
Medlem
Hörde av en person som inte såg särskilt tränad ut att man måste/behöver stora mängder av protein för att lyckas förbränna fett. Inget jag hört förut och tycker det verkar lite konstigt. Dock kan jag tänka mig att om man får för lite protein och går ner för snabbt i vikt förbränner man även muskler, men det är en helt annan sak. Så vad säger ni, är det sant?
Citera
2012-06-03, 01:02
Medlem
Bigorexias avatar
Nej, det är inte sant. Protein behövs dock indirekt för att bränna fett genom att upprätthålla normalt fungerande cellfunktioner, men då rör det sig om förhållandevis små mängder. Det är fördelaktigt att äta större mängder protein om målet är att bränna fett, men det är inte en nödvändighet.
Citera
2012-06-03, 01:15
Medlem
Det enda jag kan knyta till detta är att det behövs en liten mängd KOLHYDRATER för att förbränna fett. Har du inga kolhydrater i kroppen och förbränner fett så kommer du få aceton som en biprodukt, kännaacetonsmak i munnen andedräkt, du kommer få "surt blod". Dessutom får man inte ut lika mycket energi per gram fett om man förbränner utan kolhydrater, tror istället för 9kcal får man ca 4-5 som kolhydrater och protein.
skriver från mobilen och orkar inte hitta källa men kolla t.ex. aceton på wikipedia
Citera
2012-06-03, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gaiser
Det enda jag kan knyta till detta är att det behövs en liten mängd KOLHYDRATER för att förbränna fett. Har du inga kolhydrater i kroppen och förbränner fett så kommer du få aceton som en biprodukt, kännaacetonsmak i munnen andedräkt, du kommer få "surt blod". Dessutom får man inte ut lika mycket energi per gram fett om man förbränner utan kolhydrater, tror istället för 9kcal får man ca 4-5 som kolhydrater och protein.
skriver från mobilen och orkar inte hitta källa men kolla t.ex. aceton på wikipedia

Ketos heter det..

.
Citera
2012-06-03, 11:50
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:

Skulle kolhydrater vara essentiellt menar du?
Citera
2012-06-03, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
Skulle kolhydrater vara essentiellt menar du?

Jag menade på att det behövs om man vill undvika att kroppen går in en en ketosfas (?), samt att om jag minns rätt, så får man inte ut lika mycket energi per gram förbrännt fett. För att besvara din fråga, nej, det är inte essentiellt.
Citera
2012-06-03, 14:46
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Jag menade på att det behövs om man vill undvika att kroppen går in en en ketosfas (?), samt att om jag minns rätt, så får man inte ut lika mycket energi per gram förbrännt fett. För att besvara din fråga, nej, det är inte essentiellt.
Du går ner i vikt av kcalunderskott, inte av att du nollar kolhydrater eller liknande.

Låter på dig som om att man skulle tappa mer fett om man åt lite kolhydrater än inga alls på samma underskott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in