2012-06-02, 18:33
Medlem
Hej! Jag är av någon anledning lite rädd att läsa senare kurser eller ämnen som jag aldrig har läst.

Jag har inte läst kemi eller fysik exempelvis och jag har hört att båda ska vara några av dom svåraste gymnasiekurserna. Men nu är det så att jag behöver läsa kurserna och vill göra det, men frågan är om man ska satsa på ett tekniskt basår istället för att ha med kurserna i den grundläggande behörigheten? Vad tycker ni jag ska göra? Läsa kurserna redan nu på komvux eller spara allt till basåret?

Och om ni tycker att det är värt att ha med säg fysiken i den grundläggande behörigheten; vilka mattekurser rekommenderar ni mig att läsa innan jag tar tag i fysiken? Jag har hört att det kan vara till en stor fördel att ha läst några kurser innan man börjar med fysiken nämligen.

Jag är intresserad av att läsa dessa kurser som jag har listad nedan, men hur är svårighetsgraden och skillnaden mellan B och A kurserna? Jag måste klara av att sätta ett VG i alla fall.

Historia B? - Jag är precis klar med Historia A, där jag hoppas och tror att jag kommer att få ett MVG (fått det på samtliga uppgifter under kursens gång). Det blir kanske inte helt välförtjänt då läraren har varit rätt lugn, men historia gillar jag. Ligger minst på VG nivån om jag själv fick betygsätta mig själv. Men hur mycket svårare B kursen är och om jag klarar ett VG där har jag ingen aning om..

Samhällskunskap B? - I A kursen har jag fått VG - VG+ rakt igenom.

Naturkunskap B? - Jag får nog ett VG i A kursen om läraren nu inte hatar mitt inlämningsarbete.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in