• 1
  • 2
2012-06-02, 15:51
Medlem
Jag fick en förfrågan från min mor om jag skulle kunna tänka mig att stå på ett lån till dem, anledningen är att de har skulder hos KF... Tomten som de har tittat på är på 4,5hektar med loge och stall. ca 525k ligger utgångspriset på.

Har ni någon erfarenhet av detta? Skuldsätta sig för någon annan, finns trots allt en risk att det skiter sig och man står där med en halv mille i skuld.. Har inga lån idag så det är inga problem om det skulle hända i dagsläget. Deras tanke var att köpa det av mig om ca 2 år när de kan ta ett hederlig banklån.

Om man nu skulle göra en deal, hur lägger man smidigast upp köpet?
- Alternativ 1: De betalar kontantinsatsen till mig.
- Alternativ 2: Jag betalar kontantinsatsen själv och hyr ut/arrenderar ut?
- Alternativ 3: Båda betalar kontantinsatsen.
- Alt. 3.1: Jag betalar ränta + amortering
- Alt. 3.2: Båda parter betalar ränta + amortering.

Alternativ 3 måste vara det bästa om man ser det ekonomiskt
- men om det blir problem så måste någon lösas ut.

Vad ska man ställa för rimliga krav? All input är välkommen!
Citera
2012-06-02, 16:09
Medlem
Husings avatar
För det första: måste de köpa fastigheten nu? Kan de inte vänta två år tills de själva kan stå på lånet? (Du behöver inte svara, bara fundera på...)

Jag gillar inte att låna av/låna ut till familj och vänner, men om man ändå skulle göra det bör du stå på alla papper. Du betalar lånekostnaderna och sedan betalar familjen räntor och eventuell amortering till dig. På detta sätt vet du att banken får sina pengar, vilket är mycket viktigt i sammanhanget eftersom du står för riskerna. Av detta följer att du måste se över din ekonomiska situation, så att du i värsta fall skulle kunna stå för alla kostnader för fastigheten om det på något sätt skulle skita sig.

Kanhända har någon annan bättre idéer i frågan, men jag tycker nog att du bör vara försiktig med sådana här arrangemang.
Citera
2012-06-02, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Husing
För det första: måste de köpa fastigheten nu? Kan de inte vänta två år tills de själva kan stå på lånet? (Du behöver inte svara, bara fundera på...)
Det är en chansning, tror inte den kommer finnas kvar så länge på marknaden, det ligger rätt så bra till i pris i förhållande till området.

Citat:
Ursprungligen postat av Husing
Jag gillar inte att låna av/låna ut till familj och vänner, men om man ändå skulle göra det bör du stå på alla papper. Du betalar lånekostnaderna och sedan betalar familjen räntor och eventuell amortering till dig. På detta sätt vet du att banken får sina pengar, vilket är mycket viktigt i sammanhanget eftersom du står för riskerna. Av detta följer att du måste se över din ekonomiska situation, så att du i värsta fall skulle kunna stå för alla kostnader för fastigheten om det på något sätt skulle skita sig.

Kanhända har någon annan bättre idéer i frågan, men jag tycker nog att du bör vara försiktig med sådana här arrangemang.

Jag har samma tanke att man inte ska göra affärer med familjen. Men om det skulle hända vill jag ha allt klart för mig hur jag bäst går tillväga.

Självklart tänkte jag själv stå på alla papper! Jag menade däremot att de skulle kunna skjuta in pengar i kontantinsats och månadsvis om de vill få ner kostnaden men då kommer detta ske genom mig.

Tittat lite snabbt på kostnaderna, vid 4% ränta ligger lånekostnaden på 1700:-/mån efter skattereduktion, sen krävs en försäkring till byggnaderna iaf. Eftersom det inte kommer användas till bostad är driftskostnaderna nästan noll.
Citera
2012-06-02, 17:24
Medlem
Fantastiskt vad man får för dryga 500k runt om i Sverige, räcker nog knappt till en etta i Hammarkullen. Vill du hjälpa föräldrarna så kör. Det bästa är ju att du står på alla papper i så fall och att de får föra över pengar till dig för ränta amortering. Att banken får sina cash är prio ett.

Banken kommer ju kolla upp dig o se om du klarar kostnaderna och det gör du ju om du har arbete eftersom du inte ska låna så mycket.

Sen vet jag inte hur din egen framtid ser ut ska du bo i hyresrätt bara för att du hjälper dina föräldrar osv finns ju en del att fundera på för dig. Du kanske själv vill köpa en bostad inom något år, hur påverkar det här eventuella lånet då osv . Fundera några gånger extra
Citera
2012-06-02, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svennekebab
Fantastiskt vad man får för dryga 500k runt om i Sverige, räcker nog knappt till en etta i Hammarkullen. Vill du hjälpa föräldrarna så kör. Det bästa är ju att du står på alla papper i så fall och att de får föra över pengar till dig för ränta amortering. Att banken får sina cash är prio ett.

Banken kommer ju kolla upp dig o se om du klarar kostnaderna och det gör du ju om du har arbete eftersom du inte ska låna så mycket.

Sen vet jag inte hur din egen framtid ser ut ska du bo i hyresrätt bara för att du hjälper dina föräldrar osv finns ju en del att fundera på för dig. Du kanske själv vill köpa en bostad inom något år, hur påverkar det här eventuella lånet då osv . Fundera några gånger extra

Detta är mitt i Skåne, visst är det långt ut på landet med långt till allt. Har arbete och pengarna så det räcker till kontantinsatsen inte mycket mer.

Jag har själv tittat runt på lite hus men inte hittat något som har det jag vill ha för en rimlig summa, hyr idag ett hus med min sambo men saknar garage och kunna vara ute och pyssla. Så det är inte helt omöjligt att man bygger ett hus på den ev. nya tomten och jag fortsätter att arrendera ut marken till bete.

Att köpa ett lantställe ser jag lite som att bygga en framtid på. 500k idag är trots allt inte så mycket.

Funderar även lite på Eu-bidrag för betesmark eller åkermark som ligger i träda/vilande.. Ska kolla upp detta mer, kanske någon som vet här?
Citera
2012-06-02, 21:22
Medlem
Det kommer ju också göra att du antagligen inte får mer lån (tex om du vill köpa en lägenheten senare om några år). Jag tycker det låter som en dålig idé iaf, det rör sig också om stora summor att låna ut/gå i borgen för.
Citera
2012-06-02, 22:42
Medlem
Gallipolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av galofix
Det kommer ju också göra att du antagligen inte får mer lån (tex om du vill köpa en lägenheten senare om några år). Jag tycker det låter som en dålig idé iaf, det rör sig också om stora summor att låna ut/gå i borgen för.

Håller med dig! Och vad säger att det dom "egentliga" köparna blir beviljade lån och kan köpa ut TS om tv år? Nej, något sådant hade jag aktat mig för.
Citera
2012-06-02, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av galofix

Citat:
Ursprungligen postat av Gallipoli
Håller med dig! Och vad säger att det dom "egentliga" köparna blir beviljade lån och kan köpa ut TS om tv år? Nej, något sådant hade jag aktat mig för.

Som jag ser det så är det enda rätta att köpa det till sig själv och eventuellt sälja det om två år!
Alltså utgå från att man inte tänker sälja det.

Har tittat lite på arrendeintäkter och handlar om några få tusen om året man kan få in, kanske 5-6k men eftersom det finns loge och stall är det ett +
Citera
2012-06-03, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oanonym88
Som jag ser det så är det enda rätta att köpa det till sig själv och eventuellt sälja det om två år!
Alltså utgå från att man inte tänker sälja det.

Har tittat lite på arrendeintäkter och handlar om några få tusen om året man kan få in, kanske 5-6k men eftersom det finns loge och stall är det ett +

Ja, fråga är ju om du vill köpa ett hus för hyra ut det. Jag tycker själv att det låter arbetsamt.
Citera
2012-06-03, 13:32
Medlem
Azphyxias avatar
Hade inte tvekat en sekund.

Se bara till att du står på varenda papper.
Citera
2012-06-03, 21:37
Medlem
svengörans avatar
Mitt enda och tydliga råd är GÖR DET INTE!!!!!!!!!!!!

Du sätter dig själv i skiten och är du född -88 som ditt användarnamn antyder så kan du rasera hela din framtid, Vill du aldrig flytta och köpa något själv?
Sålänge du står på det där lånet har du låst ditt liv och går något fel så är det DU som sitter i skiten och ångrar dig i en massa år framöver.

Det spelar ingen roll att det här Borgensåtagandet berör familjen, Man ska ALDRIG gå i borgen för lån åt andra.

Det finns miljoner trådar här på forumet om idioter.. förlåt jag menar okunniga som gått i borgen för släktingar
Citera
2012-06-03, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
Mitt enda och tydliga råd är GÖR DET INTE!!!!!!!!!!!!

Du sätter dig själv i skiten och är du född -88 som ditt användarnamn antyder så kan du rasera hela din framtid, Vill du aldrig flytta och köpa något själv?
Sålänge du står på det där lånet har du låst ditt liv och går något fel så är det DU som sitter i skiten och ångrar dig i en massa år framöver.

Det spelar ingen roll att det här Borgensåtagandet berör familjen, Man ska ALDRIG gå i borgen för lån åt andra.

Det finns miljoner trådar här på forumet om idioter.. förlåt jag menar okunniga som gått i borgen för släktingar

Nu har h*n inte skrivit någonstans att h*n skulle gå i borgen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in