Citat:
Ursprungligen postat av Husing
För det första: måste de köpa fastigheten nu? Kan de inte vänta två år tills de själva kan stå på lånet? (Du behöver inte svara, bara fundera på...)
Det är en chansning, tror inte den kommer finnas kvar så länge på marknaden, det ligger rätt så bra till i pris i förhållande till området.
Citat:
Ursprungligen postat av Husing
Jag gillar inte att låna av/låna ut till familj och vänner, men om man ändå skulle göra det bör du stå på alla papper. Du betalar lånekostnaderna och sedan betalar familjen räntor och eventuell amortering till dig. På detta sätt vet du att banken får sina pengar, vilket är mycket viktigt i sammanhanget eftersom du står för riskerna. Av detta följer att du måste se över din ekonomiska situation, så att du i värsta fall skulle kunna stå för alla kostnader för fastigheten om det på något sätt skulle skita sig.
Kanhända har någon annan bättre idéer i frågan, men jag tycker nog att du bör vara försiktig med sådana här arrangemang.
Jag har samma tanke att man inte ska göra affärer med familjen. Men om det skulle hända vill jag ha allt klart för mig hur jag bäst går tillväga.
Självklart tänkte jag själv stå på alla papper! Jag menade däremot att de skulle kunna skjuta in pengar i kontantinsats och månadsvis om de vill få ner kostnaden men då kommer detta ske genom mig.
Tittat lite snabbt på kostnaderna, vid 4% ränta ligger lånekostnaden på 1700:-/mån efter skattereduktion, sen krävs en försäkring till byggnaderna iaf. Eftersom det inte kommer användas till bostad är driftskostnaderna nästan noll.