2012-06-02, 14:17
Många inlägg här på flashback går ut på att försöka vinna en argumentation med en motpart genom att citera inlägg bit för bit.
Tanken verkar vara att "om jag citerar allt bit för bit så kan jag slö sönder alla bitar och vinna argumentationen. Det är lättare (kräver mindre hjärna till) att slå sönder små bitar än hela bitar.".
Det är förstås lätt att strukturera upp det på det sättet. Men denna instinkt skapar två problem.
Det första problemet är denna inställning. Inställningen gör att man tror att man har rätt på alla punkter, för det är ju så lätt att slå sönder saker bit för bit. Därför citerar man ALLT i ett inlägg (del för del) med övertygelsen om att man kan slö sönder dem. Men det slutar med att man istället bara lägger till en
och "idiot" under de delar som man egentligen inte har något att säga om. Bakom svaren till de delcitaten verkar det ligga rationaliseringar av "du är korkad, jag har rätt" som helt bygger på antagandet att det går att slå sönder alla punkter bara man angriper dem bit för bit och det allmänna antaget att man själv faktiskt har rätt. Rationaliseringen blir då att (som jag just skrev, baserat på känslor) i stil med att "jag vet sanningen, men jag kommer bara inte på något bra svar just nu, men jag kan ju komma med något bra!". Detta samtidigt som faktum är att man egentligen inte har några argument eller logik kring sakdiskussionen.
Det andra problemet är en konsekvens av detta. Diskussionerna blir HELT poänglösa. Man sitter och diskuterar två olika diskussioner i tron om att den andra är på plan. Man sitter och citerar saker helt ur sin kontext vilket inte minst är en av orsakerna till att det påbörjas nya irrelevanta diskussioner. Inte minst sitter man och hallucinerar fram sanning helt baserade på känslomässiga och felaktiga premisser som jag förklarat. Detta i kombination med antagandet om att man diskuterar samma saker gör det ännu mer meningslöst.
Därför tycker jag att det bör finnas rimliga regler för hur man får citera andras inlägg. Notera rimliga, jag yrkar alltså inga fascisregler. Man borde inte få citera saker ur sin kontext hur som helst (extremvarianten som jag just beskrivit alltså) och om denna fega/hjärndöda divide-and-conquer argumentationsteknik används så skall i så fall varje bit även i samma citat komma med deras tillhörande bihang.
Det finns de som är så övertygade i sin divide-and-conquer teknik att de tror att de inte behöver läsa hela inläggen först innan de svarar. Sekvensvis uppifrån och ner läser de en mening, citerar den och svarar på den tills inlägget tar slut och de tror att de fyllt i alla hörn och svarat på allt.
-------------------------------------------------------------------------
Kalle Anka skrev:
Skalman är odödlig. Förutom när han sover. Skalman ville prova honung en gång. Skalman dog en gång, när han åt honung.
Björnligan svarar:
. *se, jag har svar på ALLT, för det har jag enligt principen divide-and-conquer. Jag behöver bara säga emot, så har jag rätt. Nu faller hela kedjan.*
--------------------------------------------------------------
Problemet blir att det blir divide-and-qonquer på inlägg av divide-and-qonquer på inlägg av divide-and-qonquer. En poänglös soppa, ett 4chan.
Förbjud denna idiotiska "argumentationsteknik" eller typ av kvasianalys! Det är inte ens att argumentera!
Slutar folk upp med det så lovar jag att flashback blir ett mycket mycket bättre forum. Den lilla förstörande massa som blandar upp diskussionerna till ett kaos för alla kan då även få komma till självinsikt. En god sak.
Tanken verkar vara att "om jag citerar allt bit för bit så kan jag slö sönder alla bitar och vinna argumentationen. Det är lättare (kräver mindre hjärna till) att slå sönder små bitar än hela bitar.".
Det är förstås lätt att strukturera upp det på det sättet. Men denna instinkt skapar två problem.
Det första problemet är denna inställning. Inställningen gör att man tror att man har rätt på alla punkter, för det är ju så lätt att slå sönder saker bit för bit. Därför citerar man ALLT i ett inlägg (del för del) med övertygelsen om att man kan slö sönder dem. Men det slutar med att man istället bara lägger till en
och "idiot" under de delar som man egentligen inte har något att säga om. Bakom svaren till de delcitaten verkar det ligga rationaliseringar av "du är korkad, jag har rätt" som helt bygger på antagandet att det går att slå sönder alla punkter bara man angriper dem bit för bit och det allmänna antaget att man själv faktiskt har rätt. Rationaliseringen blir då att (som jag just skrev, baserat på känslor) i stil med att "jag vet sanningen, men jag kommer bara inte på något bra svar just nu, men jag kan ju komma med något bra!". Detta samtidigt som faktum är att man egentligen inte har några argument eller logik kring sakdiskussionen.Det andra problemet är en konsekvens av detta. Diskussionerna blir HELT poänglösa. Man sitter och diskuterar två olika diskussioner i tron om att den andra är på plan. Man sitter och citerar saker helt ur sin kontext vilket inte minst är en av orsakerna till att det påbörjas nya irrelevanta diskussioner. Inte minst sitter man och hallucinerar fram sanning helt baserade på känslomässiga och felaktiga premisser som jag förklarat. Detta i kombination med antagandet om att man diskuterar samma saker gör det ännu mer meningslöst.
Därför tycker jag att det bör finnas rimliga regler för hur man får citera andras inlägg. Notera rimliga, jag yrkar alltså inga fascisregler. Man borde inte få citera saker ur sin kontext hur som helst (extremvarianten som jag just beskrivit alltså) och om denna fega/hjärndöda divide-and-conquer argumentationsteknik används så skall i så fall varje bit även i samma citat komma med deras tillhörande bihang.
Det finns de som är så övertygade i sin divide-and-conquer teknik att de tror att de inte behöver läsa hela inläggen först innan de svarar. Sekvensvis uppifrån och ner läser de en mening, citerar den och svarar på den tills inlägget tar slut och de tror att de fyllt i alla hörn och svarat på allt.
-------------------------------------------------------------------------
Kalle Anka skrev:
Skalman är odödlig. Förutom när han sover. Skalman ville prova honung en gång. Skalman dog en gång, när han åt honung.
Björnligan svarar:
Citat:
Han är inte odödlig när han sover.
Skalman är odödlig.
Citat:
Det är VON ANKAS fel! *länk till anknytt* ... och varför svarade inte du på "DET HÄR" och "DET HÄR"? + 10 andra nya diskussioner
Förutom när han sover.
Citat:
Skalman äter inte honung
Skalman ville prova honung en gång.
. *se, jag har svar på ALLT, för det har jag enligt principen divide-and-conquer. Jag behöver bara säga emot, så har jag rätt. Nu faller hela kedjan.*
Citat:
Skalman är odödlig!
Skalman dog en gång, när han åt honung.
--------------------------------------------------------------
Problemet blir att det blir divide-and-qonquer på inlägg av divide-and-qonquer på inlägg av divide-and-qonquer. En poänglös soppa, ett 4chan.
Förbjud denna idiotiska "argumentationsteknik" eller typ av kvasianalys! Det är inte ens att argumentera!
Slutar folk upp med det så lovar jag att flashback blir ett mycket mycket bättre forum. Den lilla förstörande massa som blandar upp diskussionerna till ett kaos för alla kan då även få komma till självinsikt. En god sak.
Senast redigerad av BunkraUpp 2012-06-02 kl. 14:24.
Senast redigerad av BunkraUpp 2012-06-02 kl. 14:24.
Givetvis ska man få citera hur man vill, så länge man inte ändrar i texten.