2012-06-02, 10:22
Bannlyst
Jag blev kallad "bitterfitta" av en debattör som hade en annan åsikt än jag om en fråga.
Jag hade själv inte attackerat personen överhuvudtaget.
Jag rapporterade då hans kommentar och fick svaret att det är okej att kalla någon "bitterfitta" eftersom man vill "måna om yttrandefriheten" på FB.

Mina frågor:

Om Bitterfitta är okej, var går då gränsen för vad man får kalla folk? Det är ju en klar förolämpning mot mig, baserad på kön. Är det okej att säga "niggerjävel" till en svart person också?

Handlar inte yttrandefrihet om friheten att framhålla ÅSIKTER? Eller sträcker den sig också till att det är okej att gravt förolämpa folk med en annorlunda åsikt? På vilket sätt berikar detta debatterna på FB? Vore det inte bättre att se till att folk debatterar ÄMNEN i stället för att slänga brutala könsord eller förolämpanda skällsord på folk?

Jag vill helt enkelt ha en bättre förklaring av varför det skulle vara okej att kalla någon "bitterfitta" än vad jag fått än så länge. Och om det visar sig att konsensus är att denna typ av förolämpningar är ok på FB så vet jag att det är bäst att jag söker mig någonannanstans.
2012-06-02, 10:24
Medlem
Höjas avatar
Är man en bitter individ av kvinnligt kön bör väl "bitterfitta" passa utmärkt som smeknamn.

Precis som en neger som är jävlig bör kallas negerjävel (nigger känns lite för osvenskt). Har man högt i tak så kommer förolämpningar och angrepp. Att redigera bort sådant känns mest tramsigt.
2012-06-02, 10:26
Medlem
Inte nog med att du är en bitterfitta du är en rättshaverist också. Du råkar inte vara en niggerjävel dessutom? Jag tycker det är helt okej att kalla dig bitterfitta och det får man nog tåla på ett anonymt forum där man sätter yttrandefriheten högt. jag tycker du verkar vara en bitterfitta jag också!
2012-06-02, 10:37
Medlem
Bitterfitta och negerjävel är orättvis bedömning. Däremot bitterfitta och bitterneger, av dessa uttryck slår bitterneger naturligtvis hårdast eftersom det rör sig om ett rasistiskt uttryck och rasism tillåter vi inte i Sverige, här gillar vi olika.

EDIT: Jag tycker också att du verkar bitter ts, frågan är om du är en bitterfitta eller en bitterneger..?
2012-06-02, 10:37
Medlem
sommarlovs avatar
Om man använder såna ord, drar man ner sig själv till den nivån.
Normalt är Hitler det sista man säger, det går inte fortsätta diskussionen sedan.

Jag skulle använda ett ord som stackare.
2012-06-02, 10:42
Medlem
annica, sthlms avatar
Det är jätteviktigt med att skribenter kallar varandra vid könsord och förklenande tillmälen- allt i en tanke om det fria ordets betydelse för demokrati och yttrandefrihet. Tänk... hur skulle annars de lite mindre bemedlade kunna framföra sina åsikter, tankar och visdomar.

Det är så vansinnigt viktigt att vi ökar på Flashback's kunskapsbank med upplysningar kring vem som är dyngballe, grisfitta och negerstjärt.
2012-06-02, 10:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Silver.Haze
Bitterfitta och negerjävel är orättvis bedömning. Däremot bitterfitta och bitterneger, av dessa uttryck slår bitterneger naturligtvis hårdast eftersom det rör sig om ett rasistiskt uttryck och rasism tillåter vi inte i Sverige, här gillar vi olika.

EDIT: Jag tycker också att du verkar bitter ts, frågan är om du är en bitterfitta eller en bitterneger..?
Ingetdera, se nedan. Men det var detta jag ville komma till.

Så det är okej att kalla mig, en kvinna för FITTA ?
Men det är inte okej att kalla en svart person för NEGER?

Jag tycker man kan avhålla sig från båda och hålla sig till en lite högre nivå än så.
Jag blir arg, ledsen, förolämpad och känner mig nedvärderad när jag uttrycker en åsikt som jag klart och tydligt skriver om, sedan får jag som svar i princip "käften fitta".

Risken blir annars att alla vettiga civiliserade människor helt enkelt inte känner sig hemma på FB, och forumet helt tas över av högstadieelever och obildade människor vars debatt-teknik består i att skrika rasistiska eller könsbaserade förolämpningar mot folk.

Jag är för den delen varken feminist eller någon slags mångfaldskramare.
Utan jag tycker helt enkelt att det finns en viss lägre gräns för vad som borde vara acceptabelt när man "debatterar" på FB,
Senast redigerad av LavenderSky 2012-06-02 kl. 10:46.
2012-06-02, 10:52
Medlem
epost72s avatar
Lite från 1.08
Det är dock en hög tolerans mot invektiv och personliga tillmälen på Flashback, vilket gör att tonen i vissa inlägg kan förefalla hård.
När det gäller tillmälen så är taket mycket högt.

Tillmälen faller alltsomoftast tillbaks på den som nämnt dem eftersom man framstår som en sämre debattör.
2012-06-02, 11:42
Medlem
VenomXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LavenderSky

Tycker du att det verkar som att ordet "neger" hårdmodereras bort här på FB som det är idag, eller vad exakt menar du med den där liknelsen? Det är väl tämligen uppenbart att båda är ok?

Citat:
Jag blir arg, ledsen, förolämpad och känner mig nedvärderad när jag uttrycker en åsikt som jag klart och tydligt skriver om, sedan får jag som svar i princip "käften fitta".

Du har inte försökt ta lite mindre allvarligt på vad folk säger? Ex. försöka intala dig att det finns lika många åsikter som det finns arslen, eller så? Avfärda människan som en idiot och gå vidare mot mer givande diskussionspartners bara?

Jag kan nog faktiskt tycka att bitterfitta dessutom är ett ganska milt och harmlöst uttryck. Skulle jag ta illa upp om nån störde sig på min åsikt och kallade mig bitterkuk, liksom? Öh, svar nej. Fast iofs låter det kanske lite roligare också på sätt och vis
2012-06-02, 11:48
Medlem
DAKFs avatar
Citat:

Jag tycker man kan avhålla sig från båda och hålla sig till en lite högre nivå än så.

Risken blir annars att alla vettiga civiliserade människor helt enkelt inte känner sig hemma på FB, och forumet helt tas över av högstadieelever och obildade människor vars debatt-teknik består i att skrika rasistiska eller könsbaserade förolämpningar mot folk.

Jag är för den delen varken feminist eller någon slags mångfaldskramare.
Utan jag tycker helt enkelt att det finns en viss lägre gräns för vad som borde vara acceptabelt när man "debatterar" på FB,

Jag förstår inte varför du lägger så hög värdering i ord och förolämpningar som anonyma personer slänger ur sig. Se det från den ljusa sidan istället. Hade det, här på flashback, funnits massa krystade regler om vilka ord som var tillåtna i debatten hade du suttit och debatterat med idioter i en evighet. Istället ger yttrandefriheten dig och andra civiliserade människor möjligheten att snabbt och enkelt solla ut idioter som inte är värda att debattera med.

Därför är det okey att kalla dig och mig för fitta.
2012-06-02, 11:51
Medlem
HarmonicAces avatar
TS är rättshaverist och uppenbarligen alldeles för lättkränkt för FB. Eller samhället i övrigt.
2012-06-02, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HarmonicAce
TS är rättshaverist och uppenbarligen alldeles för lättkränkt för FB. Eller samhället i övrigt.

Jag tycker faktiskt TS har en poäng, att kalla någon bitterfitta bidrar inte med något konstruktivt till debatten och en trevlig ton är alltid mer givande än att kasta bajs på varandra.

Att folk ständigt ska dra likhetstecken mellan yttrandefrihet och att vara en skitstövel gör mig ledsen, det är inte vad yttrandefrihet i grunden är för mig.

Och möjligen är TS lättkränkt, men varför ska TS behöva bli kränkt öht?
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in