• 1
  • 2
2012-06-02, 10:16
Medlem
spruxers avatar
Tjena, hallå och hej.
Jag gick i början av februari på en diet och jag tränade 3 ggr i veckan, då både styrka och löpning. Jag tappade 10 kg från då till nu. Jag gick från 60-50kg och jag är 176 cm (jag vet, kort kille!).

Nu har jag fått ett kosttillskott som heter fantomalt utskrivet, det är 95g maltodextrin per portion som man ska ta 3 ggr om dagen. Det är till för att höja min puls men men det måste ju också ha en effekt på vikten?

Nu undrar jag hur snabbt man får tillbaka vikten om man inte tränar och äter normal husmanskost i normal stora portioner?
Citera
2012-06-02, 10:19
Medlem
Argrashs avatar
Omöjligt att svara på den fråga eftersom vi inte vet hur stort kaloriöverskott du kommer ligga på men det är minst dubbelt så svårt att gå upp i vikt som att gå ner.
Citera
2012-06-02, 10:23
Medlem
SiSeniors avatar
Hur mycket kalorier förbrukar respektive äter du per dag?
Citera
2012-06-02, 10:23
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Argrash
Omöjligt att svara på den fråga eftersom vi inte vet hur stort kaloriöverskott du kommer ligga på men det är minst dubbelt så svårt att gå upp i vikt som att gå ner.

Va?
Citera
2012-06-02, 10:53
Medlem
skogspromenads avatar
Läs denna klistrade tråden: https://www.flashback.org/t864972

Förstår du inte nu kan ingen hjälpa dig.

Citat:

Håller med SiSenior, vad menar du? Det är inte svårare att gå upp i vikt än att gå ner.
Senast redigerad av skogspromenad 2012-06-02 kl. 10:57.
Citera
2012-06-02, 11:02
Medlem
Dreass avatar
Det krävs lite mer kcal för att gå upp 1kg än att gå ner.

en TS, vafan, 176cm, 50kg? DU väger alldels för lite.

Jag är 173cm och kan tänka mig att jag skulle ligga bra på 65 som jag låg runt när jag började träna, om jag inte tränade.
Citera
2012-06-02, 11:10
Medlem
skogspromenads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas
Det krävs lite mer kcal för att gå upp 1kg än att gå ner.

en TS, vafan, 176cm, 50kg? DU väger alldels för lite.

Jag är 173cm och kan tänka mig att jag skulle ligga bra på 65 som jag låg runt när jag började träna, om jag inte tränade.

Kan du länka till någon forskning? Har svårt att se hur det bara kan försvinna energi ur ekvationen, 1 kg fettmassa innehåller ju fortfarande en viss energi, varesig man ska lägga på sig det, eller bli av med det.
Senast redigerad av skogspromenad 2012-06-02 kl. 11:14.
Citera
2012-06-02, 11:17
Medlem
Argrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
Va?

Citat:
Ursprungligen postat av skogspromenad
Läs denna klistrade tråden: https://www.flashback.org/t864972

Förstår du inte nu kan ingen hjälpa dig.

Håller med SiSenior, vad menar du? Det är inte svårare att gå upp i vikt än att gå ner.

Jag förstår att ni är konfunderade eftersom ni förmodligen aldrig genomfört någon diet i era liv. Men så är det orkar dock inte förklara varför utan det får ni hitta och läsa själva.

Ett exempel från mig, bulk 6000kcal om dagen = viktuppgång på ca 1kg i månaden. Deff 3000kcal om dagen = viktnedgång på 1kg i VECKAN fram till 85kg därefter går jag ner på 2200kcal och tappar 0,5kg/vecka. Slutsatsen är att trots att jag äter dubbelt så mycket under bulken så går jag inte upp i närheten av vad jag går ner under diet.
Citera
2012-06-02, 11:18
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Kan du länka till någon forskning? Har svårt att se hur det bara kan försvinna energi ur ekvationen, 1 kg fettmassa innehåller ju fortfarande en viss energi, varesig man ska lägga på sig det, eller bli av med det.
Fast du går inte enbart upp i fett. Och kroppen ökar ju förbränningen. Och själva lagrandet kräver också lite energi.

Forskning? Googla. Man brukar prata om 9 eller 11kkcal för 1kg viktuppgång.

Argrash: Så för att du funkar på ett sätt så fungerar alla som dig?
Citera
2012-06-02, 11:26
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Jag förstår att ni är konfunderade eftersom ni förmodligen aldrig genomfört någon diet i era liv. Men så är det orkar dock inte förklara varför utan det får ni hitta och läsa själva.

Ett exempel från mig, bulk 6000kcal om dagen = viktuppgång på ca 1kg i månaden. Deff 3000kcal om dagen = viktnedgång på 1kg i VECKAN fram till 85kg därefter går jag ner på 2200kcal och tappar 0,5kg/vecka. Slutsatsen är att trots att jag äter dubbelt så mycket under bulken så går jag inte upp i närheten av vad jag går ner under diet.

Aldrig har genomfört en deff?

Bara för du har lättare för att gå ner i vikt än att gå upp i vikt, betyder inte det att alla har det. Det är flertalet individuella faktorer som spelar in, så att prata så generellt som du gjorde, är fel. Lär om, lär rätt.
Citera
2012-06-02, 11:32
Medlem
skogspromenads avatar
Citat:

Haha, tillåt mig rulla runt på golvet och skratta.

Vi vet ju inte hur mycket du tränar? När du deffar kanske du förlorar den lilla muskelmassa du har byggt? Så att du kommer in med droppar den där posten visar bara hur illa påläst och okunnig du är. Fast alla är olika, och vi gillar olika! (eller?)

Citat:
Ursprungligen postat av Dreas
Fast du går inte enbart upp i fett. Och kroppen ökar ju förbränningen. Och själva lagrandet kräver också lite energi.

Forskning? Googla. Man brukar prata om 9 eller 11kkcal för 1kg viktuppgång.

Argrash: Så för att du funkar på ett sätt så fungerar alla som dig?

En litet missförstånd tror jag har skett. Jag menade endast fettmassa, och ej muskelmassa, jag vet att muskelmassa ökar förbränningen. Och om han nu inte tränar, och vi ej vet hur hans dagar ser ut. Så antog jag att det uteslutande kommer vara fettmassa som han går upp. Sen energin vid lagrandet av fett går nog bra att kalla försumbar.
Senast redigerad av skogspromenad 2012-06-02 kl. 11:35.
Citera
2012-06-02, 11:42
Medlem
Dreass avatar
Citat:

En litet missförstånd tror jag har skett. Jag menade endast fettmassa, och ej muskelmassa, jag vet att muskelmassa ökar förbränningen. Och om han nu inte tränar, och vi ej vet hur hans dagar ser ut. Så antog jag att det uteslutande kommer vara fettmassa som han går upp. Sen energin vid lagrandet av fett går nog bra att kalla försumbar.
En viktuppgång består aldrig av endast fett, såvida man inte är vääääldigt fet kanske.

Fett ökar också det förbränningen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in