• 1
  • 2
2012-06-01, 22:12
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elkongo
Aha, då är jag med i matchen Men jag har testat som du sa hålla in skifttangenten och powerknappen, släpper powerknappen när den har startat men håller fortfarande inne skift men kommer aldrig upp någon förloppsindikator (höll den inne 40 sek, behövs mer?)

Nej så länge skall inte behövas. Jag vet inte vad det kan vara för fel.

Du skull kunna testa att reseta PRAM: http://support.apple.com/kb/HT1379?viewlocale=sv_SE

Och även reseta SMC:

1. Stäng av datorn.
2. Anslut MagSafe-nätadaptern till en strömkälla och till datorn, om den inte redan är ansluten.
3. Tryck kombinationen skift-kontroll-alternativ och strömbrytaren samtidigt på det inbyggda tangentbordet.
4. Släpp alla tangenter och strömbrytaren samtidigt.
5. Starta om datorn genom att trycka på strömbrytaren.
Citera
2012-06-01, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Nej så länge skall inte behövas. Jag vet inte vad det kan vara för fel.

Du skull kunna testa att reseta PRAM: http://support.apple.com/kb/HT1379?viewlocale=sv_SE

Och även reseta SMC:

1. Stäng av datorn.
2. Anslut MagSafe-nätadaptern till en strömkälla och till datorn, om den inte redan är ansluten.
3. Tryck kombinationen skift-kontroll-alternativ och strömbrytaren samtidigt på det inbyggda tangentbordet.
4. Släpp alla tangenter och strömbrytaren samtidigt.
5. Starta om datorn genom att trycka på strömbrytaren.

Jag gjorde en reset av PRAM och då blev blev skärmen bara ljusare och välkomstljudet kom igång. Magsafe laddaren är det med eller utan förlängningskabeln? Eller vad är magsafe?
Citera
2012-06-01, 22:34
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Jag gjorde en reset av PRAM och då blev blev skärmen bara ljusare och välkomstljudet kom igång. Magsafe laddaren är det med eller utan förlängningskabeln? Eller vad är magsafe?

Magsafe är själva delen på strömadaptern som du pluggar in i datorn. Den magnetiska lilla kontakten. Spelar ingen roll om du använder förlängningskabeln eller kopplar adaptern direkt i uttaget, bara datorn får ström.
Citera
2012-06-03, 21:16
Medlem
GunnarBunkers avatar
Citat:
Jag är helt ny med felsökning på Mac. Nu står min Air och bara snurrar (med äpplet ovanför) när den ska startas upp. Är det något jag kan testa själv? Några kommandon?
Kolla om du har tillräckligt med hårddiskutrymme. Apple rekommenderar 10 GB ledigt, kan vara segt annars (har själv lyckats boota på 52 MB, men det tog mycket lång tid!!).
Annars kan det vara hårddisken som håller på att ge upp.
Citera
2012-06-11, 10:18
Medlem
Jag har strax över 1gb ledigt på min disk och den startar utan problem.

Du skrev att du inte hör något ljud. Vet du om datorn stängdes av i ljudlös när du stängde av den sista gången innan detta uppstod?
Om svaret är NEJ bör du fundera på att lämna in den för jag vet att tidigare har startljudet intygat att all hårdvara har varit OK. Hör du inte ljudet och ljudlös inte var aktiverat kan du ha en trasig hårdvara.

Det måste såklart inte vara såhär, men möjligheten finns tyvärr.
Citera
2012-06-20, 00:54
Medlem
Tackar samtliga, speciellt tzj för tips hur jag skulle gå till väga. Datorn har varit inlämnad och det var hårddisken som hade gått sönder.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in