Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-06-01, 21:27
Medlem
Jag är helt ny med felsökning på Mac. Nu står min Air och bara snurrar (med äpplet ovanför) när den ska startas upp. Är det något jag kan testa själv? Några kommandon?
Citera
2012-06-01, 21:28
Medlem
tzjs avatar
Hur länge har den snurrat?
Citera
2012-06-01, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Hur länge har den snurrat?
Jag märkte att den hängde sig innan jag skulle gå till äffären, men tänkte inte mer på det. Sedan skulle jag skriva in lösenordet, och där tog det stopp, det bara snurrade. Höll in powerknappen och startade den men nu har den stått en 20 min och bara snurrat vid äpplet. Några tips eller?
Citera
2012-06-01, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elkongo
Jag märkte att den hängde sig innan jag skulle gå till äffären, men tänkte inte mer på det. Sedan skulle jag skriva in lösenordet, och där tog det stopp, det bara snurrade. Höll in powerknappen och startade den men nu har den stått en 20 min och bara snurrat vid äpplet. Några tips eller?
Testa att starta i säkert läge genom att hålla inne skifttangenten vid uppstart.
Citera
2012-06-01, 21:38
Medlem
tzjs avatar
Stäng av den genom att hålla nere powerknappen. Starta sedan i säkert läge genom att trycka och hålla nere shift-tangenten samtidigt som du startar datorn igen.
Citera
2012-06-01, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xe89
Testa att starta i säkert läge genom att hålla inne skifttangenten vid uppstart.

Funkar inte. Kan inte höra något välkomstljud heller.
Citera
2012-06-01, 21:43
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Funkar inte. Kan inte höra något välkomstljud heller.

Händer det ingenting när du startar datorn med shift nedtryckt?
Citera
2012-06-01, 21:46
Medlem
Citat:
Händer det ingenting när du startar datorn med shift nedtryckt?

Okej, ska förtydliga mig. Jag trycker på powerknappen, möts först av helt grå skärm sedan av äpplet sen börjar det snurra under.
Citera
2012-06-01, 21:50
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Okej, ska förtydliga mig. Jag trycker på powerknappen, möts först av helt grå skärm sedan av äpplet sen börjar det snurra under.

Det är fullt normalt. Däremot skall det inte snurra så länge som du beskriver att det gör.
Därav tipset med shifttangenten.

Gör exakt så här:

Stäng av datorn genom att hålla nere strömknappen.
När det är gjort, håll nere shifttangenten och starta datorn med strömknappen igen med shifttangenten fortfarande nedtryckt. Släpp den inte förrän du ser en förloppsindikator dyka upp i nederkant på skärmen.
Citera
2012-06-01, 21:57
Medlem
Citat:
Det är fullt normalt. Däremot skall det inte snurra så länge som du beskriver att det gör.
Därav tipset med shifttangenten.

Gör exakt så här:

Stäng av datorn genom att hålla nere strömknappen.
När det är gjort, håll nere shifttangenten och starta datorn med strömknappen igen med shifttangenten fortfarande nedtryckt. Släpp den inte förrän du ser en förloppsindikator dyka upp i nederkant på skärmen.

Okej, ska testa. Förloppsindiktator är det den som snurrar under äpplet?
Citera
2012-06-01, 22:02
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Okej, ska testa. Förloppsindiktator är det den som snurrar under äpplet?

Nej, det skall dyka upp en så kallad "loading bar" under snurran. Något i stil med denna:
http://reviews.cnet.com/i/bto/20091030/MacFirmware.png

Citera
2012-06-01, 22:08
Medlem
Citat:
Nej, det skall dyka upp en så kallad "loading bar" under snurran. Något i stil med denna:
http://reviews.cnet.com/i/bto/20091030/MacFirmware.png

Aha, då är jag med i matchen Men jag har testat som du sa hålla in skifttangenten och powerknappen, släpper powerknappen när den har startat men håller fortfarande inne skift men kommer aldrig upp någon förloppsindikator (höll den inne 40 sek, behövs mer?)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in