• 8
  • 9
2012-08-16, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjorven86
Det är väl klart att ens flickvän/pojkvän är medveten om ens ekonomi om man bor tillsammans?!

Nej som jag nämnde ovan., inte ens flcikvänn ska veta. dessutom är många i familjen iaf kusiner osv svartsjuka så berätta inte, ingen mår bra av att veta hur mkt du har.. du kan bjuda din flickvänn osv och om hon nånb gång fårgar så har du så du klarar dig om hon nån gång dumpar dig så har du en stor förmögenhet^^
Citera
2012-08-16, 15:09
Medlem
Luritrix, låt folk svara eller skriv alla svar i ett inlägg, sjukt irriterande när du har dom senaste 20 svaren....
Citera
2012-08-17, 02:30
Medlem
Urijahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luritrix
Oj vad kan det kosta att studera 3 år i usa .. blev sugen behöver man green card för detta elle rbehövs det inte om man studerar?

Du varken behöver eller får ett GreenCard för studier. Man får ett studentvisum som gäller få de åren man ska studera, sedan blir det väl att åka hem, eller om du får ett jobb, då kan man bli sponsrad av ett företag och få ett GC.
Citera
2012-08-17, 13:03
Medlem
k4d9s avatar
så sant, så sant luritrix. ingen mår bra av att veta om man har mycket pengar. Det gynnar ingen, skapar bara avundsjuka. speciell om man inte har tänkt att spendera dem.
Citera
2012-08-17, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirchsteiger
Hallå!

Jag tror att jag har skapat ett litet dilemma som gått och nött sig i mitt huvud ett tag nu.
Jag är i 20års åldern och blev nyligen 'dollarmiljonär' (hur jag blev det spelar ingen roll) de enda som vet om att jag är det är mina föräldrar och min flickvän samt hennes föräldrar.
Mitt problem är att jag inte riktigt vet om det är dags att ta steget och berätta det för mina kompisar, det jag är rädd för är att de ska ändra sin syn på mig eftersom vi alla är så unga och pengar är en väldigt känslig sak i unga åldrar.

Så jag vänder mig till kära flashback och hoppas på att någon kan ge ett vettigt svar!
Om någon har haft liknande problem/erfarenhet så dela gärna med er.

Mitt enkla tips, läs: http://techcrunch.com/2012/04/21/fac...llion-dollars/

Skrivet av en person som bl a. förlorade $15M när IT-bubblan sprack. Klart läsvärt, även om han skriver som en kratta stundtals.
Citera
2012-08-17, 14:17
Medlem
Citat:
Oj vad kan det kosta att studera 3 år i usa .. blev sugen behöver man green card för detta elle rbehövs det inte om man studerar?

Beror på var du studerar. Ska du studera så det lönar sig (vilket i sig är en halv omöjlighet, numer, men det kan åtminstone ge en fot in i landet att studera på en bra skola då det i sin tur kan ge dig ett kvalificerat jobb) så räkna åtminstone med $40-50k per år i terminsavgifter och liknande. Green card behöver du ej, dock ett studentvisum.
Citera
2012-08-17, 17:39
Medlem
Nihilists avatar
En av mina vänner ärvde ett ganska stort belopp (vill minnas att det rörde sig om tillgångar på ca 9 mkr när allt var sålt. Bostad etc).

Han berättade direkt att han hade fått ärva, men endast ett par 100 kkr. Det förklarade gott och väl hans ökade utgifter. Ingen brydde sig särskilt mycket om det, och inte fan blev jag sur sen när han berättade hur mycket det var.

Han gjorde rätt i att inget säga. Det har ingen med att göra
Citera
2012-08-17, 17:49
Medlem
Regina.Spektors avatar
Låt bli att berätta.
Citera
2012-08-17, 18:12
Medlem
FooFighterss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RockInRhino
Mitt enkla tips, läs: http://techcrunch.com/2012/04/21/fac...llion-dollars/

Skrivet av en person som bl a. förlorade $15M när IT-bubblan sprack. Klart läsvärt, även om han skriver som en kratta stundtals.
Mm för det går ju så bra för Facebooks aktie.
Citera
2012-08-18, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FooFighters
Mm för det går ju så bra för Facebooks aktie.

Århundradets mest korkade inlägg. Grattis. För det första har det inget med artikeln att göra. För det andra är artikeln skriven innan IPO:n; tveklöst skapades genom IPO:n flertalet miljonärer bland Facebooks anställda.
Citera
2012-08-30, 20:03
Medlem
Endsiegs avatar
Citat:
Men du lär veta hur snabbt 500 tusen kan gå? Förde kan man inte säga att det inte är mkt.. det är mkt. jävligt mycket för någon "normal" svensson att ens spara ihopp till innan man är gammal.. Så det gäller att vara rädd om pengarna och leva relativt som vanligt, unna sig ibalnd men investera väl och på lång sikt. hur mkt du än unnar sig blir du inte gladare.. Så njut av det länge istället

Som godis, ät inte upp allt direkt bara för du fått massa spara så du har flera dagar typ.. fats gäller väl barn mer men du kanske förstår. Att jag slösa i början var viktigt för nu har jag lärt mig att jag inte blir glad av att köpa för mkt .. och få saker för lätt.. "vanliga" saker är roligare och när man köper de ibalnd bara.. jag hade som tur var så mkt att jag inte gjorde slut på allt innan jag fattade detta..

Det gäller dessutom attf örstå pengars värde.. den som säger att detta belopp inte är mycket har inte gjort följande.

Nej jag håller med dig. Säger absolut inte att det är lite pengar. Man får ju se i vilket sammanhang det rör sig om. 500.000 må vara lite för en framgångsrik egenföretagare, en bankman osv. Men för en student, nyss fyllda 20, samt en som inte tagit studielån eller hade något helgjobb ens, var 500.000 väldigt mycket.

oh ja, visst vet jag hur snabbt 500 tusen kan gå åt. Som sagt idag är man som gemene man. Blir nudlar till middag... typ.
Citera
2012-08-30, 22:00
Medlem
TripleXLs avatar
Jag kan säga dig att du ska vara tyst.

Den typiske indoktrinerade vänstersvensken kommer helt ändra attityd mot dig.
Det sitter djupt rotat i den svenska avundsjuka folksjälen att alla ska minsann ha det lika dåligt.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in