2012-07-27, 11:13
Medlem
doughies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrillyMcFrill
Vad tror ni om att man gör en "Made to Measure" på internet?
http://www.tailor4less.com/en/
http://www.suitopia.se/sv/

[Suitopia] Fördel: Svensk sida!
Vill ju ha en så bra passform som möjligt, och jag kan tänka mig att det inte blir lika mjuk när det består av 55% kashmirull och 45% polyester med en vävtäthet på "130's". Vad tror ni? Era åsikter tack!

Tailor4Less

Edit, Tilllägg:
"Suitopia suits in a new Swedish tv-series!" Tyget heter "Hector" och går att välja.
85% kashmirull, 10% bomull, 5% siden. Kostymen kostar då 4765kr.
http://gfx.aftonbladet-cdn.se/image/...einGottorp.JPG

Du var orolig för att köpa RTW på internet men vill beställa MTM på internet. Larvigt, och felaktigt. Det finns, mig veterligen, ingen seriöst duktig onlineMTM. Kostymer med 85% riktig kashmir kan omöjligt kosta under 5000 kr. Spara ihop till mer pengar och köp en Rose&Born, eller en CT/TML på internet eller vintage.
Citera
2012-07-27, 11:27
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doughie
Du var orolig för att köpa RTW på internet men vill beställa MTM på internet. Larvigt, och felaktigt. Det finns, mig veterligen, ingen seriöst duktig onlineMTM. Kostymer med 85% riktig kashmir kan omöjligt kosta under 5000 kr. Spara ihop till mer pengar och köp en Rose&Born, eller en CT/TML på internet eller vintage.

Instämmer. Dessutom känns det rätt oseriöst att blanda hälften hälften kashmir och polyester.
Citera
2012-07-27, 14:58
Medlem
ChrillyMcFrills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Jag hade undvikit allt vad polyester heter, och givetvis också allt som glänser. Den nedre blandningen verkar ganska udda med inslag av bomull.

Finns det inga vanliga 100 % ull som du fastnat för?

Hmm... Okej!
Har inte hittat tyger bestående av 100% ull på deras hemsidor som passar min prisklass. Men Hugo Boss, J.Lindeberg, Tiger, etc, har väl kavajer/kostyer med 100% ull? Och då många av deras produkter REAs ut från 1500kr på vissa outlets, så kan det nog vara en bra idé att hitta en kostym i min storlek och sedan låta en skräddare sy in det som behövs. Kan faktiskt bli rätt billigt trots att jag då får en kostym med bra tyg och bra passform.

Kan en skräddare sy upp en kostym oberoende vad det består av för tyg, eller kan det bli problematiskt med t.ex. 100% polyester, eller 55% kashmirull och 45% polyester. (ni förstår nog vad jag menar)

tack för svar, det uppskattas väldigt mycket!
Senast redigerad av ChrillyMcFrill 2012-07-27 kl. 15:07.
Citera
2012-07-27, 15:01
Medlem
ChrillyMcFrills avatar
Citat:

Förstår att det är viktigt med kvalitén på kostymen, men eftersom detta blir i princip min första kostym så tycker jag det kan vara onödigt att spendera 5000+ på den, samtidigt som jag möjligtvis kommer att växa en aning till (fyller 19 år i augusti) då många växer tills dom är 20 år.

Skulle gärna spara ihop pengar till en kvalitékostym, men som student tror jag inte att jag kommer ha råd med det, tyvärr!

tack för svar, det uppskattas!
Senast redigerad av ChrillyMcFrill 2012-07-27 kl. 15:06.
Citera
2012-07-27, 15:06
Medlem
ChrillyMcFrills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Instämmer. Dessutom känns det rätt oseriöst att blanda hälften hälften kashmir och polyester.

"Tänk på att de allra finaste och dyraste kostymtygerna sällan är de hållbaraste. " - Manolo.se
Stämmer det dom säger att en blandning av tyg, dyrt/billigt (kashmir/polyester), håller längre än ett tyg som endast består av t.ex. kashmir? :/

tack för svar, allting uppskattas!
Citera
2012-07-27, 15:19
Medlem
doughies avatar
Citat:
"Tänk på att de allra finaste och dyraste kostymtygerna sällan är de hållbaraste. " - Manolo.se
Stämmer det dom säger att en blandning av tyg, dyrt/billigt (kashmir/polyester), håller längre än ett tyg som endast består av t.ex. kashmir? :/

tack för svar, allting uppskattas!

Vintage är väldigt smart, ja.

Kashmir är inte det hållbaraste nej, och jag är inte ens säker på att det går att göra en 100% kashmirkostym. Kashmir är dock inte så vanligt i en kostym, utan ull och flanell är det bästa/vanligaste. Polyester, och annat plast, ska man undvika.
Citera
2012-07-27, 15:30
Medlem
ChrillyMcFrills avatar
Citat:
ull och flanell är det bästa/vanligaste.

Gäller detta även hållbarhet?

Jag vill oerhört gärna ha en kostym i bra kvalité, dock kan jag inte lägga ut allt för mycket pengar, så jag kommer nog ta en sväng förbi diverse outlets i Stockholm, förhoppningsvis hitta en billig märkeskostym (Hugo, Lindeberg, Tiger, etc, då deras tyger består väl nästan av 100% Ull har jag för mig) i min storlek, och även sy in den ifall det behövs, vilket det lär göra. Då kavajerna säljs från 1500kr, lär väl kostymerna säljas från lite mer, men det är ju riktigt billigt. Får hålla tummarna att jag hittar en i min storlek bara!
Citera
2012-07-27, 20:27
Medlem
zala's avatar
Citat:
Vintage är väldigt smart, ja.

Kashmir är inte det hållbaraste nej, och jag är inte ens säker på att det går att göra en 100% kashmirkostym. Kashmir är dock inte så vanligt i en kostym, utan ull och flanell är det bästa/vanligaste. Polyester, och annat plast, ska man undvika.
Tror nog Spoopoker har en eller två 100% kashmirkostymer om jag inte minns fel.
Citera
2012-07-27, 20:39
Medlem
doughies avatar
Citat:

Det finns olika typer av ullvävnader, men ja generellt sett kan man säga att det stämmer.
Citera
2012-07-28, 10:49
Medlem
Pörrs avatar
Citat:

Jag vill oerhört gärna ha en kostym i bra kvalité, dock kan jag inte lägga ut allt för mycket pengar, så jag kommer nog ta en sväng förbi diverse outlets i Stockholm, förhoppningsvis hitta en billig märkeskostym (Hugo, Lindeberg, Tiger, etc, då deras tyger består väl nästan av 100% Ull har jag för mig) i min storlek, och även sy in den ifall det behövs, vilket det lär göra. Då kavajerna säljs från 1500kr, lär väl kostymerna säljas från lite mer, men det är ju riktigt billigt. Får hålla tummarna att jag hittar en i min storlek bara!

Jag var en gång på Kosta outlet och hittade till min förvåning ett antal Corneliani-kostymer till under halva priset. Hittar du en sådan, och den inte är alltför udda i modellen är det ju annars ett bra köp och dessutom lättändrad om det skulle behövas.
Citera
2012-07-28, 11:08
Medlem
AriGold-s avatar
Om jag vill ha en bra kostym för max 5000 kr vilka märken skall jag leta bland? Den ska med fördel kunna köpas i butik, jag bor i Göteborg.

Edit: Är Tiger verkligen så dåligt som vissa påstår? http://shop.tigerofsweden.com/se/ite...src&t_type=cat Den här fastnade jag för
Senast redigerad av AriGold- 2012-07-28 kl. 11:54.
Citera
2012-07-28, 12:03
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AriGold-
Om jag vill ha en bra kostym för max 5000 kr vilka märken skall jag leta bland? Den ska med fördel kunna köpas i butik, jag bor i Göteborg.

Edit: Är Tiger verkligen så dåligt som vissa påstår? http://shop.tigerofsweden.com/se/ite...src&t_type=cat Den här fastnade jag för

Tigers innehåll enligt länken:

Citat:
FABRIC

65% wool
28% polyamide
5% cashmere
2% elastane

Nej, Tiger är inte ett dugg sämre en H&M eller Dressmann. Däremot betydligt dyrare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in