Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-06-01, 13:19
  #1
Medlem
Hello Flashback!

Eftersom jag nu ska åka ut och resa om en månad, så är jag lite tveksam över vad man ska egentligen ska äta. Så jag tänkte starta upp en tråd där man kan tipsa om föda som alltid går att hitta eller i alla fall nöja sig med under då man är ute och reser. Någonting att notera är att jag ska vara ute och tågluffa i ca 7 veckor totalt, så att "låta sig gå och njuta" under hela denna tiden är uteslutet. Visst blir det lite tysk öl och lite snabbmat då det krisar dock, men vill inte direkt förfalla p.g.a. resan.

Jag själv har tränat väldigt hårt under de senaste månaderna, och har vart väldigt aktiv de senaste tre året, vilket har gett mig en viktförlust på ca 32kg hittills (väger ca 73kg idag). Under ett par månader släppte allt och vipps var man på 85kg igen, vilket jag snällt fick träna bort. Vill ej behöva göra detta igen..

Så vad har ni för tips?
Citera
2012-06-01, 14:03
  #2
Medlem
swapjaos avatar
Är själv i en liknande sits men ska bara va borta 4 veckor så planerar att ta me shakern o proteinpulver och va som dom andra kommer tycka "lite tråkig" iom att jag inte kommer frossa på chips o donken utan försöka hitta lite bättre alternativ (nu menar jag inte alla dagar och mål men kanske hälften)
__________________
Senast redigerad av swapjao 2012-06-01 kl. 14:17.
Citera
2012-06-01, 14:49
  #3
Medlem
Hade du tänkt äta ute på resturanger och liknande eller hade du tänkt köpa och laga maten själv?
Citera
2012-06-01, 15:55
  #4
Medlem
MarshallLesPauls avatar
Även jag har en tågluff plannerad i sommar, dock är den "bara" på 3 veckor. tänkte främst äta det som erbjuds i de olika städerna/länderna och komplettera med någon liter mjölk om dagen för att inte tappa allt för mycket.
Citera
2012-06-01, 20:12
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MysteryMaster
Hade du tänkt äta ute på resturanger och liknande eller hade du tänkt köpa och laga maten själv?

Jag kommer naturligtvis äta lite på restauranger för att pröva maten i de olika länderna, men försöka undvika äta på McDonalds och liknande skit, fast ibland har nöden dock ingen lag. Fast det hade vart fint om man hade kunnat köpa kvart eller keso eller liknande...

Tre av de veckorna som jag reser kommer jag spendera i Slovenien, där jag bott tidigare, och då kommer jag äta hemlagat för det mesta. Eller restauranger där jag vet att man får lite bättre mat..

Citat:
Ursprungligen postat av MarshallLesPaul
Även jag har en tågluff plannerad i sommar, dock är den "bara" på 3 veckor. tänkte främst äta det som erbjuds i de olika städerna/länderna och komplettera med någon liter mjölk om dagen för att inte tappa allt för mycket.

Var lite försiktig med mjölken i vissa länder bara, ibland smakar den jävligt... skumt.
Citera
2012-06-01, 20:15
  #6
Medlem
SiSeniors avatar
Ta med dig proteinpulver så du kan dryga ut proteinintaget dom dagarna det behövs. I övrigt behöver du inte tänka så mycket på maten. För en varierat och allsidig kost blir sällan dålig så länge man inte äter "för mycket".
Citera
2012-06-01, 22:24
  #7
Medlem
Jag använder mig dock inte utav proteinpulver, så det blir lite svårt (har dock stora tankar på att börja med detta efter att ha läst på lite mera under den senaste tiden. Här på Flashback, ofc )
Känns också lite att man tigger om att de ska ta fram lubrikanten genom att ta med pulver när man ska flyga, då jag börjar resan med att flyga till Gdansk.


Tror jag kommer slappna av lite, tänka på att inte äta allt för mycket och njuta. Kommer dessutom vandra runt i flera timmar varje dag, det måste betyda någonting i träningsväg.
Citera
2012-06-01, 23:44
  #8
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMeta
Jag använder mig dock inte utav proteinpulver, så det blir lite svårt (har dock stora tankar på att börja med detta efter att ha läst på lite mera under den senaste tiden. Här på Flashback, ofc )
Känns också lite att man tigger om att de ska ta fram lubrikanten genom att ta med pulver när man ska flyga, då jag börjar resan med att flyga till Gdansk.


Tror jag kommer slappna av lite, tänka på att inte äta allt för mycket och njuta. Kommer dessutom vandra runt i flera timmar varje dag, det måste betyda någonting i träningsväg.

Du kan köpa pulver på plats annars
Citera
2012-06-02, 09:37
  #9
Medlem
Germanofils avatar
Mitt tips är att du äter ett "vanligt" mål mat per dag, men undvik pizza och andra extremt kaloririka rätter. Övriga måltider käkar du keso/kvarg med frukt/bär/grönsaker. Kommer knappast vara några problem att hitta på en supermarket.

Enda negativa kan väl vara att dina vänner blir jävligt trötta på dig som måste in på affärer för att köpa din "specialkost" hela tiden. Det bästa vore nog om du kunde övertyga dem om att också äta mat från supermarkets för att "spara pengar".
Citera
2012-06-03, 14:55
  #10
Medlem
Sant, det skulle man göra.

Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Mitt tips är att du äter ett "vanligt" mål mat per dag, men undvik pizza och andra extremt kaloririka rätter. Övriga måltider käkar du keso/kvarg med frukt/bär/grönsaker. Kommer knappast vara några problem att hitta på en supermarket.

Enda negativa kan väl vara att dina vänner blir jävligt trötta på dig som måste in på affärer för att köpa din "specialkost" hela tiden. Det bästa vore nog om du kunde övertyga dem om att också äta mat från supermarkets för att "spara pengar".

Jag reser ensam, så det är inga större problem. Det ska nog inte bli några problem, efter de åren jag har haft under min viktnedgång så finns det inte inom mig att jag skulle käka pizza eller liknande varje dag.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback