2012-06-01, 12:35
Medlem
MOD får gärna ändra plats på denna om det redan finns det någonstans!

Men som rubriken säger, har en uppgift i filosofi, en liten fördjupnings uppgift.
Men jag vet inte vad jag ska filosofera om? Så jag tänkte att jag kanske kunde få lite tips från er här!

Citat:
Fördjupningsarbetet är en obligatorisk del av kursen. I princip är alla betygskriterier som finns i kursen tillämpbara, beroende på arbetets inriktning. Du behöver välja ett filosofiskt problem, helst på egen hand, och undersöka det. Dels ska du utveckla ett eget resonemang kring problemet, dels ska du redogöra för hur andra filosofer har sett på problemet. Du behöver i ditt arbete leta reda på lämpliga filosofiska texter som har anknytning till det valda problemet.

Ni får gärna ta och diskutera om något ämne här och se vad alla kommer fram till.

Helst seriösa svar tack, och som sagt, ta och diskutera om saker och ting här!
2012-06-01, 12:46
Medlem
godistvaas avatar
Några tips, inget originellt dock

Filosofi om hur samhällets regler inte är skrivna av dig, och du har inte påverkat dom. Du bara följer vad som tidigare generationer har bestämt.

Filosofi om vad liv är, alltså var man ska dra gränsen till "liv" skulle avancerade robotar vara liv?

Filosofi om vad man kan veta? Jag tänker alltså finns jag Style!
2012-06-01, 12:58
Medlem
kaptenhaddocks avatar
Filosofi om det engelska språkets påverkan på det svenska, och hur detta ökat svenskarnas benägenhet att särstava ord?

FÖRLÅT, förlåt. Jag kunde bara inte låta bli. ignorera min post.
2012-06-01, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godistvaa
Några tips, inget originellt dock

Filosofi om hur samhällets regler inte är skrivna av dig, och du har inte påverkat dom. Du bara följer vad som tidigare generationer har bestämt.

Filosofi om vad liv är, alltså var man ska dra gränsen till "liv" skulle avancerade robotar vara liv?

Filosofi om vad man kan veta? Jag tänker alltså finns jag Style!

Det dära med liv är lite intressant, men då kan man ju ställa sig frågan, det finns liv överallt omring oss o.s.v. men ska allt vara robotar då?
Ska det finnas en grodrobot? fjärlis robotar? träd robotar?
Vart ska isånna fall dra gränsen för robotar? ska vi dra gränsen att det ska vara människor och hund robotar eller katter?

För liv för mig är allt som finns omkring oss, typ gräs, bilar, träd m.m. jag kan inte finna något som inte har ett liv i sig, för allt jag ser är att det finns något slags liv i allt!
2012-06-01, 13:28
Medlem
adequates avatar
https://www.flashback.org/t851984

Tråd låst.

/Mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in