2012-06-06, 16:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Intressant vinkel.

Modern biologi tillsammans med modern psykologi....bara.
Citera
2012-06-06, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skeppsbron
Jag tror att kvinnor har en genetisk predisposition för att manipulera genom att köra offer-dramaturgin. Det som har hänt under 1900-talet är att kvinnor har givits politisk makt, och till slut skulle detta grepp använda på den nationella arenan, partipolitiskt och ideologiskt, och det är just det vi ser hända.
Alltså, titta på en sån sak att nästan alla kvinnor gråter veckoligen; de har väldigt "nära" till gråt. Och runt ett halvdussin kvinnor har sagt uttryckligen till mig - det som jag har förstått redan, att de kan dra en gråtvals för en myndighetsperson för att få något. I grunden, ren och skär manipulation. Egentligen är "gråtet" reserverat barnet, kan man tycka. Men icke. Och gråter man inte, så kör man tycka synd om speler och offer-spelet.
Om män gråter, så förlöjligas och förhånas de direkt. Av de som vill ha monopol på det instrumentet. Dvs kvinnor. Men egentligen är det ett barnsligt beteende - som de utnyttjar.
Det står klart att det i nuläget är mer socialt acceptabelt för en kvinna att gråta över vissa saker än en man, men varför tror du att detta skulle röra sig om en genetisk predisposition?
Citera
2012-06-06, 16:38
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Ditt problem är att du aldrig kan komma fram till slutsatsen vem som är mest kompetent. Det kan jag i filosofisk mening hålla med dig om, men det finns ingen anledning till ta diskussionen till den nivån. Om en grupp individer uppnår det uppsatta målet oftare än en annan grupp, då är den mest kompetent.
Fast du har dels inte gett något sådant exempel, dels så talar vi om självmord - där en grupp individer faktiskt inte kan sägas "nå upp till målet" utan snarare dra sig undan från att slutföra sin uppgift - livet. Det kan aldrig ses som en kompetens.

Citat:
Jag kanske är bäst i världen i alla möjliga tänkbara grenar, men har bara haft smärre otur när jag försökt. Bortsett från dig tror jag väldigt få människor skulle hålla med om det antagandet.
I häcklöpningen så har du inte gett information nog om B för att säga någonting om dennes kompetens. Du har berättat att vederbörande snubblade och inte kunde fullfölja en tävling. B kan ha sprungit på 10 sekunder blankt i varenda tävling före dess --- eller alltid snubblat. Vi vet inte - för du har inte gett tillräcklig information på den punkten. Både inom matematik och övriga discipliner så måste man ha information för att kunna dra slutsatser.
Citera
2012-06-06, 16:42
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Fast du har dels inte gett något sådant exempel, dels så talar vi om självmord - där en grupp individer faktiskt inte kan sägas "nå upp till målet" utan snarare dra sig undan från att slutföra sin uppgift - livet. Det kan aldrig ses som en kompetens.

Klart att det kan ses som en kompetens, om uppdragsbeskrivningen utgår ifrån att livet ska avslutas, vilket bör vara högst relevant om man avser självmord.

Citat:
I häcklöpningen så har du inte gett information nog om B för att säga någonting om dennes kompetens. Du har berättat att vederbörande snubblade och inte kunde fullfölja en tävling. B kan ha sprungit på 10 sekunder blankt i varenda tävling före dess --- eller alltid snubblat. Vi vet inte - för du har inte gett tillräcklig information på den punkten. Både inom matematik och övriga discipliner så måste man ha information för att kunna dra slutsatser.

Av den information som finns tillgänglig är den tillräcklig för att göra en bedömning. Det nämns ingenting om väderförhållanden, skador eller väglag. Därför måste du bortse från det.
Citera
2012-06-06, 16:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Det står klart att det i nuläget är mer socialt acceptabelt för en kvinna att gråta över vissa saker än en man, men varför tror du att detta skulle röra sig om en genetisk predisposition?

Därför att detta drag finns i varierande drag hos alla kvinnor överallt och i alla tider. Så vitt jag vet så finns det inte en enda kultur där män gråter och kör offer-spelet som kvinnor gör. Alltså den som kan lite genetik och biologi vet ju att oerhört mycket är genetiskt kodat, och hjärnan är också kodad i detaljnivå som är häpnadsväckande. Massvis med beteenden vet man idag har genetisk presdisposition, som t.ex. såna triviala saker som spindelskräck. Tittar du på enäggstvilingar, så ler och skrattar de inte bara identiskt, de tänker och känner likadant också.
Citera
2012-06-06, 16:52
Medlem
Herre min skapare vad den här diskussion går in i absurdum.

År ut och år in så är män och pojkar i topp gällande självmord. Det är fakta, detta är inte en slump utan är uppenbart kopplat till kön. År ur och år in så ligger kvinnor och flickor högre på försök, ej "lyckade" självmord, vilket alltså INTE är självmord. Antingen ser man detta som ett problem som bör belysas (vilket jag gör) eller så är det något som inte är viktigt, bagatell, svaga själar osv (Micro113). Svårare än så är det inte!
Citera
2012-06-06, 17:25
Medlem
Citat:
Därför att detta drag finns i varierande drag hos alla kvinnor överallt och i alla tider. Så vitt jag vet så finns det inte en enda kultur där män gråter och kör offer-spelet som kvinnor gör. Alltså den som kan lite genetik och biologi vet ju att oerhört mycket är genetiskt kodat, och hjärnan är också kodad i detaljnivå som är häpnadsväckande. Massvis med beteenden vet man idag har genetisk presdisposition, som t.ex. såna triviala saker som spindelskräck. Tittar du på enäggstvilingar, så ler och skrattar de inte bara identiskt, de tänker och känner likadant också.
Att "gråta och köra offer-spelet" är ett ganska abstrakt koncept, men har du några belägg för att detta skulle förekomma i större utsträckning hos kvinnor inom andra kulturer och andra tidsperioder. Enligt mig är möjligheten att bete sig på ett sådant sätt för att vinna sympatier snarare en möjlighet som tillkommit kvinnor på senare år. Då vi lever i ett samhälle som till viss del belönar kvinnor beter sig på ett sådant sätt, medan män som gör detsamma bestraffas, så skulle jag nog hellre förklara det med hjälp av sociala faktorer än genetiska sådana.
Citera
2012-06-06, 17:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Att "gråta och köra offer-spelet" är ett ganska abstrakt koncept, men har du några belägg för att detta skulle förekomma i större utsträckning hos kvinnor inom andra kulturer och andra tidsperioder. Enligt mig är möjligheten att bete sig på ett sådant sätt för att vinna sympatier snarare en möjlighet som tillkommit kvinnor på senare år. Då vi lever i ett samhälle som till viss del belönar kvinnor beter sig på ett sådant sätt, medan män som gör detsamma bestraffas, så skulle jag nog hellre förklara det med hjälp av sociala faktorer än genetiska sådana.

Abstrakt begrepp? (ett försök att relativisera jaja...) Alla kvinnor jag har träffat har varit såna. Det är extremt konkret, alltså motsatsen till vad du vill göra frågan till, och det vet alla t o m du själv. Det finns inget vetenskapligt som skulle tyda på att det skulle vara på något annat sätt. Hela världslitteraturen är proppfylld med män som inte gråter och kvinnor gråter och förleder.
Men det finns helt säkert studier inom psykologin som stödjer mitt påstående. Iofs så är det ju förbjudet i Sverige att forska om skillnader mellan manligt och kvinnligt - såvida det inte är feministiska s k "genusteorier" då. Så någon svensk forskning går inte att finna, eftersom det är tankeförbud om biologiska skillnader och de flesta journalister är kvinnnor, feminister eller PK-ister. Utomlands är det annorlunda, där är inte saken så aggressivt politiserad som här.
Citera
2012-06-06, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CatoHectorian
Herre min skapare vad den här diskussion går in i absurdum.

År ut och år in så är män och pojkar i topp gällande självmord. Det är fakta, detta är inte en slump utan är uppenbart kopplat till kön. År ur och år in så ligger kvinnor och flickor högre på försök, ej "lyckade" självmord, vilket alltså INTE är självmord. Antingen ser man detta som ett problem som bör belysas (vilket jag gör) eller så är det något som inte är viktigt, bagatell, svaga själar osv (Micro113). Svårare än så är det inte!

Förmodligen spelar det rätt bra in vilken metod man väljer att försöka ta livet av sig med hur väl man lyckas. Att skjuta sig fungerar bättre om man vill döda sig än att försöka förgifta sig. Förmodligen inget man tänker på i förväg.

Citat:
I Sverige är den vanligaste metoden förgiftning med flytande eller fasta preparat. Andra vanliga metoder är att hänga, skjuta eller dränka sig.[29] Bland män är hängning den vanligaste metoden, vilket svarar för mer än en tredjedel.[30] Att förgifta sig är det vanligaste tillvägagångssättet bland kvinnor, vilket står för nästan hälften av antalet fullbordade försök att ta sitt liv. Att kvinnor skjuter sig själva är däremot mycket ovanligt.
Citera
2012-06-06, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tibli
Förmodligen spelar det rätt bra in vilken metod man väljer att försöka ta livet av sig med hur väl man lyckas. Att skjuta sig fungerar bättre om man vill döda sig än att försöka förgifta sig. Förmodligen inget man tänker på i förväg.

Självklart! Det har jag sagt hela tiden, det går inte att jämföra någon som trycker en burk piller och någon som skjuter skallen av sig. Det senare är mer definitivt. Och att mäta hur många som försöker är meningslöst, eftersom det med säkerhet finns mörkertal. Antalet döda genom självmord är dock reella siffror, där mörkertalet är obetydligt.

Roligt med feminister som konstant flyttar sig från ämnet, hur vi än vrider och vänder på det så är det fler män än kvinnor som avslutar sitt liv. Manlig psykisk ohälsa pratas det väldigt lite om, kommer helt klart i skymundan bland kvinnoproblemet.
Citera
2012-06-06, 18:34
Medlem
Citat:
Abstrakt begrepp? (ett försök att relativisera jaja...) Alla kvinnor jag har träffat har varit såna. Det är extremt konkret, alltså motsatsen till vad du vill göra frågan till, och det vet alla t o m du själv. Det finns inget vetenskapligt som skulle tyda på att det skulle vara på något annat sätt. Hela världslitteraturen är proppfylld med män som inte gråter och kvinnor gråter och förleder.
Men det finns helt säkert studier inom psykologin som stödjer mitt påstående. Iofs så är det ju förbjudet i Sverige att forska om skillnader mellan manligt och kvinnligt - såvida det inte är feministiska s k "genusteorier" då. Så någon svensk forskning går inte att finna, eftersom det är tankeförbud om biologiska skillnader och de flesta journalister är kvinnnor, feminister eller PK-ister. Utomlands är det annorlunda, där är inte saken så aggressivt politiserad som här.
Det är i högsta grad ett abstrakt begrepp, då man inte alltid kan utföra en klar bedömning av huruvida en person "spelar offer" i ett försök att manipulera sin omgivning eller faktiskt sörjer på riktigt. Om begreppet är så pass konkret så borde det inte vara några problem för dig att finna någon studie på ämnet, i stället för att sitta och säga att de säkert finns någonstans där ute.
Om du inte tänker visa några som helst belägg för dina teorier så antar jag att diskussionen är över.
Citera
2012-06-06, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tibli

Skulle vilja säga att många tjejer inte vill dö utan vill ha hjälp och uppmärksamhet, det räcker med att hon säger att hon försökt ta självmord så räknas det som de, samma gäller för män.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in