Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Att "gråta och köra offer-spelet" är ett ganska abstrakt koncept, men har du några belägg för att detta skulle förekomma i större utsträckning hos kvinnor inom andra kulturer och andra tidsperioder. Enligt mig är möjligheten att bete sig på ett sådant sätt för att vinna sympatier snarare en möjlighet som tillkommit kvinnor på senare år. Då vi lever i ett samhälle som till viss del belönar kvinnor beter sig på ett sådant sätt, medan män som gör detsamma bestraffas, så skulle jag nog hellre förklara det med hjälp av sociala faktorer än genetiska sådana.
Abstrakt begrepp? (ett försök att relativisera jaja...) Alla kvinnor jag har träffat har varit såna. Det är extremt konkret, alltså motsatsen till vad du vill göra frågan till, och det vet alla t o m du själv. Det finns inget vetenskapligt som skulle tyda på att det skulle vara på något annat sätt. Hela världslitteraturen är proppfylld med män som inte gråter och kvinnor gråter och förleder.
Men det finns helt säkert studier inom psykologin som stödjer mitt påstående. Iofs så är det ju förbjudet i Sverige att forska om skillnader mellan manligt och kvinnligt - såvida det inte är feministiska s k "genusteorier" då. Så någon svensk forskning går inte att finna, eftersom det är tankeförbud om biologiska skillnader och de flesta journalister är kvinnnor, feminister eller PK-ister. Utomlands är det annorlunda, där är inte saken så aggressivt politiserad som här.