2012-06-06, 15:30
  #253
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tibli
Du skulle alltså beskriva en person som kompetent bara för att den lyckas ta livet av sig. Vad vill du ha sagt med det?
Ja, det kanske är ett tecken på kompetens att inte kunna hantera livet. Allt beror ju på hur man vill se det.
Citera
2012-06-06, 15:32
  #254
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tibli
Du skulle alltså beskriva en person som kompetent bara för att den lyckas ta livet av sig. Vad vill du ha sagt med det?

Nej, nu resonerar även du feministiskt. Man inser snabbt att logik inte är kompatibelt med feminism.

Person A och B ska springa 110 meter häck. Person A kommer i mål på 14 sekunder och person B ramlar efter tredje häcken. Vem är mest kompetent?

Jag skulle vilja se de olympiska feministiska sommarspelen
Citera
2012-06-06, 15:32
  #255
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus


Nu resonerar du feministiskt. I en tydligt avgränsad fråga kan man ju inte väga in ytterligare hypotetiska aspekter och sen hävda att det inte går att svara på.

Vad blir 1+1? Går det att svara på? Kanske tillkommer det ytterligare ett +1 i slutet, som vi inte känner till? Akademikern har talat...
Nej, nu resonerar jag utifrån aspekter som måste tas med. Inte ens matematik kan räknas utan att man känner till tillräckligt många faktorer för att kunna räkna talet.
Citera
2012-06-06, 15:35
  #256
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Nej, nu resonerar även du feministiskt. Man inser snabbt att logik inte är kompatibelt med feminism.

Person A och B ska springa 110 meter häck. Person A kommer i mål på 14 sekunder och person B ramlar efter tredje häcken. Vem är mest kompetent?

Jag skulle vilja se de olympiska feministiska sommarspelen
Det kan man inte svara på utifrån den uppställningen. Man kan berätta vem som vann loppet, men inte vem av de två som är mest kompetent. Om person B kan springa loppet på 10 sekunder är ju den personen mest kompetent när det gäller att springa 110 meter häck även om den ramlade i just det loppet.
Citera
2012-06-06, 15:37
  #257
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tibli
Så de kvinnor som säger att de är feminister är i själva verket inte feminister. Intressant.

ja, så har det blivit eftersom ordet feminist alltmer har ahmnat i onåd hos folket
liknande är det ju med nazister, det finns massvis med nazister och rasister som inte benämner sig som såna, men resonerar i liknande tankebanor

det är inget konstigt, bara en retorisk/taktisk anpassning där språket blir något man rattar på för sina syften
Citera
2012-06-06, 15:44
  #258
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det kan man inte svara på utifrån den uppställningen. Man kan berätta vem som vann loppet, men inte vem av de två som är mest kompetent. Om person B kan springa loppet på 10 sekunder är ju den personen mest kompetent när det gäller att springa 110 meter häck även om den ramlade i just det loppet.

Om person B kan springa loppet på 10 sekunder skulle person B ha gjort det. Väljer person B att inte göra det är det inte ett tecken på kompetens i den uppställda situationen, där det tydligt framgick vilket målet var.

Det är sånt här spöktänkande som hela feminismen bygger på. Kvinnor är diskriminerade inte för att det finns något bevis för det som går att mäta, men i stället på grund av hypotetiska antaganden. Du får med ditt resonemang underkänt i samtliga akademiska discipliner (med undantag för genusvetenskap).
Citera
2012-06-06, 15:48
  #259
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Om person B kan springa loppet på 10 sekunder skulle person B ha gjort det. Väljer person B att inte göra det är det inte ett tecken på kompetens i den uppställda situationen, där det tydligt framgick vilket målet var.
Person B snubblade, att snubbla är inte ett val. - Person B fick således inte visa sin kompetens. Har du glömt ditt eget scenario?


Citat:
Det är sånt här spöktänkande som hela feminismen bygger på. Kvinnor är diskriminerade inte för att det finns något bevis för det som går att mäta, men i stället på grund av hypotetiska antaganden. Du får med ditt resonemang underkänt i samtliga akademiska discipliner (med undantag för genusvetenskap).
Nej, jag får faktiskt inte mitt resonemang underkänt -- men ditt skulle inte klara sig särskilt långt. Du måste klara lite mer än lågstadiematte faktiskt.
Citera
2012-06-06, 15:51
  #260
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Person B snubblade, att snubbla är inte ett val. - Person B fick således inte visa sin kompetens. Har du glömt ditt eget scenario?

I 110 meter häck är det en icke försumbar detalj att ta sig över häckarna.

Citat:
Nej, jag får faktiskt inte mitt resonemang underkänt -- men ditt skulle inte klara sig särskilt långt. Du måste klara lite mer än lågstadiematte faktiskt.

Mm...
Citera
2012-06-06, 15:56
  #261
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
I 110 meter häck är det en icke försumbar detalj att ta sig över häckarna.
Men om du någonsin sett på sport så borde du veta att även de bästa ibland springer bort sig eller misslyckas och därför överraskande inte går till final/vinner etc.

Ändå vet alla att det är de som har högst kompetens, trots att de inte lyckades i den tävlingen.

Man kan alltså säga att personen snubblade och inte fick visa/nyttja sin kompetens och därmed inte ens fullföljde tävlingen i ditt scenario. Person A vann -- om person B:s egentliga kompetens vet man inget.
Citera
2012-06-06, 16:00
  #262
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Men om du någonsin sett på sport så borde du veta att även de bästa ibland springer bort sig eller misslyckas och därför överraskande inte går till final/vinner etc.

Ändå vet alla de är de som har högst kompetens, trots att de inte lyckades i den tävlingen.

Man kan alltså säga att personen snubblade och inte fick visa/nyttja sin kompetens och därmed inte ens fullföljde tävlingen i ditt scenario. Person A vann -- om person B:s egentliga kompetens vet man inget.

Ditt problem är att du aldrig kan komma fram till slutsatsen vem som är mest kompetent. Det kan jag i filosofisk mening hålla med dig om, men det finns ingen anledning till ta diskussionen till den nivån. Om en grupp individer uppnår det uppsatta målet oftare än en annan grupp, då är den mest kompetent.

Jag kanske är bäst i världen i alla möjliga tänkbara grenar, men har bara haft smärre otur när jag försökt. Bortsett från dig tror jag väldigt få människor skulle hålla med om det antagandet.
Citera
2012-06-06, 16:05
  #263
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Om person B kan springa loppet på 10 sekunder skulle person B ha gjort det. Väljer person B att inte göra det är det inte ett tecken på kompetens i den uppställda situationen, där det tydligt framgick vilket målet var.

Det är sånt här spöktänkande som hela feminismen bygger på. Kvinnor är diskriminerade inte för att det finns något bevis för det som går att mäta, men i stället på grund av hypotetiska antaganden. Du får med ditt resonemang underkänt i samtliga akademiska discipliner (med undantag för genusvetenskap).

Jag tror att kvinnor har en genetisk predisposition för att manipulera genom att köra offer-dramaturgin. Det som har hänt under 1900-talet är att kvinnor har givits politisk makt, och till slut skulle detta grepp använda på den nationella arenan, partipolitiskt och ideologiskt, och det är just det vi ser hända.
Alltså, titta på en sån sak att nästan alla kvinnor gråter veckoligen; de har väldigt "nära" till gråt. Och runt ett halvdussin kvinnor har sagt uttryckligen till mig - det som jag har förstått redan, att de kan dra en gråtvals för en myndighetsperson för att få något. I grunden, ren och skär manipulation. Egentligen är "gråtet" reserverat barnet, kan man tycka. Men icke. Och gråter man inte, så kör man tycka synd om speler och offer-spelet.
Om män gråter, så förlöjligas och förhånas de direkt. Av de som vill ha monopol på det instrumentet. Dvs kvinnor. Men egentligen är det ett barnsligt beteende - som de utnyttjar.
Citera
2012-06-06, 16:08
  #264
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skeppsbron
Jag tror att kvinnor har en genetisk predisposition för att manipulera genom att köra offer-dramaturgin. Det som har hänt under 1900-talet är att kvinnor har givits politisk makt, och till slut skulle detta grepp använda på den nationella arenan, partipolitiskt och ideologiskt, och det är just det vi ser hända.
Alltså, titta på en sån sak att nästan alla kvinnor gråter veckoligen; de har väldigt "nära" till gråt. Och runt ett halvdussin kvinnor har sagt uttryckligen till mig - det som jag har förstått redan, att de kan dra en gråtvals för en myndighetsperson för att få något. I grunden, ren och skär manipulation. Egentligen är "gråtet" reserverat barnet, kan man tycka. Men icke. Och gråter man inte, så kör man tycka synd om speler och offer-spelet.
Om män gråter, så förlöjligas och förhånas de direkt. Av de som vill ha monopol på det instrumentet. Dvs kvinnor. Men egentligen är det ett barnsligt beteende - som de utnyttjar.

Intressant vinkel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in