2012-06-01, 01:22
Medlem
Tidigare under kvällen när jag satt och spelade HoN, drabbades datorn av en Bluescreen.
Detta har hänt förut, så jag väntade på att den skulle starta upp igen, och fortsatte spela.
Några minuter senare händer samma sak igen.
Sedan dess har det blivit svårt att ens få igång Windows vissa gånger, jag blir tvungen att gå in i BIOS
för att ändra om SATA-läget mellan AHCI och IDE och hoppas på att Windows ens bootar.

När jag väl lyckats få igång Windows händer samma sak varje gång, efter några minuter fryser allting, det enda jag kan göra är att röra på musen. Samma sak händer när jag startar Windows i felsäkert läge. Har även testat en systemåterställning till dagen innan, no luck.

Jag har kört en chkdsk /f utan att den sagt att det fanns några problem, jag har även testat minnesstickorna en och en, men samma sak varje gång.

Hårdvaran:

i5-2500k.
3*4 GB Corsair Vengeance DDR3.
GTX 580.
Corsair SSD Force Series F120, 120GB, som OS:et ligger på.
Corsair TX 750w PSU.
Moderkortet är ett P8P67-M från ASUS.

Kör Windows 7 Enterprise, senaste uppdateringarna till det, och senaste drivrutinerna från Nvidia.

Har någon en idé om vad som finns kvar att testa?

Mvh

Edit: Temperaturna låg när jag kollade i BIOS på 60 grader för CPU:n och 25-30 för MB.
Citera
2012-06-01, 01:48
Medlem
Nemesis(SM)s avatar
Två frågor:

1. Va är det får error-code du får på bluescreen (skriv ner den samt googla)
2. Va menar du med Achi och IDE. Ändrade du SATA-läget från ACHII till ide och varför när du har en SSD?
Citera
2012-06-01, 01:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis(SM)
Två frågor:

1. Va är det får error-code du får på bluescreen (skriv ner den samt googla)
2. Va menar du med Achi och IDE. Ändrade du SATA-läget från ACHII till ide och varför när du har en SSD?

1. 10005 som är The system has rebooted without cleanly shutting down first, och 41 som verkar ha med DCOM att göra.

2. Den vill inte starta Windows från SSD:n ibland, och när jag ändrar mellan dem brukar det kunna hjälpa.
Citera
2012-06-01, 02:17
Medlem
Nemesis(SM)s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lantisbuss
1. 10005 som är The system has rebooted without cleanly shutting down first, och 41 som verkar ha med DCOM att göra.

2. Den vill inte starta Windows från SSD:n ibland, och när jag ändrar mellan dem brukar det kunna hjälpa.
1. Mest träffar jag får handlar om ett valvue i reg.filen som har ändrats. Tanka hem CCleaner och kör en registry fix och se om det hjälper. Annars (sista vägen ut) ominstallation

2. Det där lät konstig med SDD. Har du kopplat den på rätt sata-port på MOBO dvs vita-port. Det ska räcka med ändra SATA Mode [ACHII MODE].
Citera
2012-06-01, 15:08
Medlem
Jag testade CCleaner, men blev samma sak efter det.
Fixade en Windowsskiva för att installera om. När jag valde SSD:n och försökte installera på den igen, fastnade installationen på Expanding Windows files.
Så jag testade att installera på en annan disk, och där funkade det.

Så det verkar som att SSD:n har gett upp eller nåt sånt, nu funkar allting iallafall.
Stort tack för hjälpen!

Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in