2012-05-31, 22:35
Medlem
Zhirgoyts avatar
Hejsan,
Köpte en ny dator som jag och min datorkunnige vän monterade ihop i förrgår. Funkar skitbra, men jag blev lite nyfiken på hur varm processorn var så jag laddade ner AIDA64 (fd Everest) för att kolla. Så här ser det ut och jag blev lite förvånad över "CPU"-temperaturen, är den inte lite hög?

Kod:
Temperaturer	
Moderkort	31 °C  (88 °F)
CPU	64 °C  (147 °F)
CPU Package	41 °C  (106 °F)
CPU IA Cores	41 °C  (106 °F)
CPU GT Cores	39 °C  (102 °F)
CPU 1 / Kärna 1	33 °C  (91 °F)
CPU 1 / Kärna 2	41 °C  (106 °F)
CPU 1 / Kärna 3	40 °C  (104 °F)
CPU 1 / Kärna 4	36 °C  (97 °F)
Aux	36 °C  (97 °F)
GPU diod (DispIO)	54 °C  (129 °F)
GPU diod (MemIO)	50 °C  (122 °F)
GPU diod (Shader)	51 °C  (124 °F)

Kylfläktar	
CPU	2495 RPM
GPU	35%

CPU-typ	QuadCore Intel Core i5-3450, 3300 MHz (33 x 100)
CPU alias	Ivy Bridge-DT

Multi CPU	
ID för moderkort	A M I ALASKA
CPU #1	Intel(R) Core(TM) i5-3450 CPU @ 3.10GHz, 3100 MHz
CPU #2	Intel(R) Core(TM) i5-3450 CPU @ 3.10GHz, 3103 MHz
CPU #3	Intel(R) Core(TM) i5-3450 CPU @ 3.10GHz, 3100 MHz
CPU #4	Intel(R) Core(TM) i5-3450 CPU @ 3.10GHz, 3100 MHz

CPU användning	
CPU 1 / Kärna 1	3 %
CPU 1 / Kärna 2	4 %
CPU 1 / Kärna 3	3 %
CPU 1 / Kärna 4	10 %

Och om det är det, är det något fel vi har gjort?
Citera
2012-05-31, 22:44
Medlem
SegPingvins avatar
Kolla så att de 4 pinnarna som ska tryckas "igenom" moderkortet på CPU fläkten är helt igenom.
Dvs. att den svarta "pinnen" syns på andra sidan moderkortet
hade samma problem när jag fixade ny processor fläkten satt som sten men ändå vägrade den kyla bra tills jag kollade så att pinnarna vart helt igenom
Citera
2012-05-31, 22:47
Medlem
Zhirgoyts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SegPingvin
Kolla så att de 4 pinnarna som ska tryckas "igenom" moderkortet på CPU fläkten är helt igenom.
hade samma problem när jag fixade ny processor fläkten satt som sten men ändå vägrade den kyla bra tills jag kollade så att pinnarna vart helt igenom

Jag skall ta en titt. Inte helt hundra att jag vågar öppna upp utan min vän, men jag skall kolla. Tack!
Citera
2012-05-31, 23:03
Medlem
Zhirgoyts avatar
Citat:

De sitter "igenom" på det sättet att jag ser en liten del på andra sidan ("innesluten" i annan vit plast), men jag är inte säker på att jag kan trycka in dem mer. Vågar inte montera av den för att göra om det...

Se (dålig) bild: http://imageshack.us/photo/my-images/857/bild5i.jpg/
Citera
2012-06-01, 00:30
Medlem
Nemesis(SM)s avatar
De verkar sitta rätt. Sedan du använder dig av en stock-kylaren så då kan vi utesluta kylpasta. (ska alltid finnas på stock-kylaren). Det som får mig att undrar är så du samma temps med andra program dvs coreTemp (som jag har alltid använt. Klockrent software) ?. Kolla up det. Du kan även tanka hem HWinfo64 och få lite mer info på djupet av detta program. Får du samma höga temps så kan det alltid vara en fördel och updatera Bios:et. Testa dessa saker
Citera
2012-06-01, 00:33
Medlem
Zhirgoyts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis(SM)
De verkar sitta rätt. Sedan du använder dig av en stock-kylaren så då kan vi utesluta kylpasta. (ska alltid finnas på stock-kylaren). Det som får mig att undrar är så du samma temps med andra program dvs coreTemp (som jag har alltid använt. Klockrent software) ?. Kolla up det. Du kan även tanka hem HWinfo64 och få lite mer info på djupet av detta program. Får du samma höga temps så kan det alltid vara en fördel och updatera Bios:et. Testa dessa saker

Jag tog bort den och satte på den igen, och jag tror att den satt lite fel förut, klickade i ordentligt nu. När jag startade den nu så låg den på 19C under hela tiden som jag inte gjorde mer än surfa/skypea/ha igång D3 utan att lira. Ska testa vad som händer när jag lirar BF3 i morgon och om jag inte märker någon skillnad/det går jättehögt så testar jag coreTemp och de andra sakerna du nämnde.

Tack så mycket för hjälpen.
Citera
2012-06-01, 11:20
Medlem
SegPingvins avatar
Härligt att det löste sig!
Citera
2012-06-01, 12:45
Medlem
Zhirgoyts avatar
Citat:
Härligt att det löste sig!
Japp, tack för hjälpen!
Jag återkommer om den skulle lalla uppåt igen, men nu har jag kollat med tre olika program och den går inte högre än 34c typ, och kärnorna stannar runt 60 vid stresstest.
Citera
2012-06-01, 13:58
Medlem
Zhirgoyts avatar
Nu är CPU Package temp uppe på 64-65 när jag lirar BF3, vilket är pushing it lite för den här datorn. Det måste väl anses okej (med stock-kylare)?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in