Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-02-29, 21:59
  #1021
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturen2021
Nej de är lite fix men tror de är rätt lätt att öppna ett bra sparkonto
Mm, för nån som inte sparar kanske.
Citera
2024-03-01, 02:03
  #1022
Medlem
Silfverryggs avatar
Beror på CSN och annat skit men i genomsnitt 150-200 € månad för tillfället.
Citera
2024-03-01, 08:31
  #1023
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av latval
Såhär gör vi på två pers.

Inkomst på ca 35-40k netto, beroende på hur mycket jag orkat jobba över
Räkningar/hyra på ca 10k
Mat för ca 5k
Fickpengar 5k vardera
Brukar lägga ca 5k varje månad på saker som vi behöver, typ cyklar eller diskmaskin.
Resten går till sparande, alltså ca 10k i sparande. Ibland har man inte fått ut alla 40 men då har vi inte slösat lika mycket och därmed sparat minst 10k, vilket är gränsen för vad vi vill lägga undan.

Hur ofta köper ni cyklar och diskmaskin egentligen 😂😂😂
Citera
2024-03-01, 10:45
  #1024
Medlem
Räknar inte varje krona stenhårt, men lite höftat:

Inkomst:
115k + 35k = 150k

Utgifter:
Bostad, mobil, internet, el, försäkring: 13k
Mat: 15k
Transport: 3k
Nöje: 10k
Random utgifter: 5k
Större resor per år normaliserat per månad: 5k

Så någonstans runt 100k per månad sparas verkar det som.
Citera
2024-03-02, 12:41
  #1025
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dilampe
Räknar inte varje krona stenhårt, men lite höftat:

Inkomst:
115k + 35k = 150k

Utgifter:
Bostad, mobil, internet, el, försäkring: 13k
Mat: 15k
Transport: 3k
Nöje: 10k
Random utgifter: 5k
Större resor per år normaliserat per månad: 5k

Så någonstans runt 100k per månad sparas verkar det som.
Är inkomst av lön, utdelning eller kapital? Är lite nyfiken då du är en enhörning i förhållande till övrig befolkning?
Citera
2024-03-02, 16:24
  #1026
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Vad menar du att du ska göra då när du slutar att arbeta? Känns som om en hel del människor bara drömmer om att sluta att jobba utan mål.

Instämmer, jag tycker man ofta man läser om människor som sparar och sparar, för att kunna gå i pension tidigare. Det är väl i sig inget fel med det, men det känns som en så otrolig dåligt optimering av hela sitt liv, att se ens jobb som något man implicit avskyr / vill ifrån för att "börja leva" först på slutet de sista 2 decennierna.

Mycket bättre i min mening att fokusera på att hitta eller skapa ett arbete som ger en mening, som stärker vardagen istället för att tynga ned.

För att också vara on-topic, jag har alltid hade som målsättning att investera 25% av min nettolön. Tycker det fungerat bra i praktiken, utan att jag gjort särskilt mycket avkall på nutida saker. Delvis har sedan även dessa investeringar använts för att köpa bostad, men lite beroende på hur man ser på det så kan man ju se det som att bara flytta bakomliggande säkerheten.
Citera
2024-03-02, 23:44
  #1027
Medlem
När både jag och min partner arbetade heltid båda två så varierade inkomsterna en del men säg att vi fick ut ungefär 70-75.000 netto i snitt. Vi är bra på att spara men också bra på att bränna pengarna, sparade nog ca 200-250.000 om året tillsammans. Plus att vi amorterade ca 10.000/mån på bolån. Nu har vi gått ner i arbetstid så inkomsterna har sjunkit en del och sparandet likaså, kommer nog ligga på hälften så mycket per år i sparande. Amorterar mindre nu också.
__________________
Senast redigerad av kramiz1 2024-03-02 kl. 23:50.
Citera
2024-03-03, 08:01
  #1028
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Metaapiwokefail
Är inkomst av lön, utdelning eller kapital? Är lite nyfiken då du är en enhörning i förhållande till övrig befolkning?

Inkomst är lön, som delvis består av aktier utdelat av företag, vilka kan fluktuera i värde.
Citera
2024-03-03, 13:59
  #1029
Medlem
Jag sparar exakt 100% av min inkomst, vilket motsvarar 0 kronor.

Att göra av med hela lönen samma månad hör inte till vanligheterna men vid en inkomst på 0 kronor så medför en utgift på mer än 0 kronor att man spenderar en oändlig andel av sin inkomst. Detta är fallet för nästan varje individ med en inkomst på 0 kronor.

Snittsparandet för en person i Sverige idag per månad är svårt att bestämma säkert utan att göra en statistisk undersökning men jag gissar på att det i absoluta mått mätt ligger på omkring 2000kr.
Citera
2024-03-03, 19:27
  #1030
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av biotsavart
Jag sparar exakt 100% av min inkomst, vilket motsvarar 0 kronor.

Att göra av med hela lönen samma månad hör inte till vanligheterna men vid en inkomst på 0 kronor så medför en utgift på mer än 0 kronor att man spenderar en oändlig andel av sin inkomst. Detta är fallet för nästan varje individ med en inkomst på 0 kronor.

Snittsparandet för en person i Sverige idag per månad är svårt att bestämma säkert utan att göra en statistisk undersökning men jag gissar på att det i absoluta mått mätt ligger på omkring 2000kr.

https://www.nordnet.se/blogg/sa-spar...a-i-din-alder/

median på 1000 kr är nog närmare sanningen

själv lägger jag 10 % av nettoinkomsten på att investera
Citera
2024-03-08, 15:42
  #1031
Medlem
Jag sparar 10% av min lön brutto och har 38000 i lön. Då jag nyligen gått upp i lön justerar jag nu min buffert efter min nya inkomst så då går det lite extra till det varje månad (typ 500pix) tills jag kommit upp till där jag vill ligga. Sparandet ligger främst i globala aktiefonder med låg avgift och låg risk; men lite ligger också på högre risk. Alla investeringar är breda och spridda. Allt mitt sparande har medel till lång sparhorisont. Blir något över av lönen när månaden är slut läggs de pengarna antingen direkt mot bufferten eller i ett konto ämnat för kortsiktigt sparande som ska spenderas inom ett år. Handlar på avbetalning max 2-3 gånger per år.

Jag har kortsiktiga månads"sparanden" till specifika saker utöver det långsiktiga. Lägger undan varje månad för SL-kort (jag köper årskort), samt att jag sparar typ 1700 i månaden nu närmsta halvåret då jag genomgår hudbehandlingar. Lägger även undan månadsvis för CSN-skuld som sedan betalas en gång i kvartalet. De här kortsiktiga "sparandena" är alltså inte ett regelrätt sparande utan ett sätt att hålla månadskostnaderna jämna genom att lägga undan pengar månadsvis för saker som har en regelbunden kostnad med längre intervall än 1ggr per månad. Här läggs även spar mot resor och dylikt men har inga sådana inplanerade i nuläget.

Kommer förmodligen sänka mitt månadssparande till 10% netto om jag flyttar någonstans där min månadskostnad är högre eller om mina utgifter ökar av annan anledning.

Livsstilsmässigt för kontext är att jag är särbo och barnfri, heltidsanställd tjänsteman, bilfri och lever ganska normalt. Jag hyr min bostad och bor i förort med låg hyra(ca 5500) för att vara nybyggt i Stockholm. Jag har inga lån bortsett från CSN om typ 30-35 lax. Har intressen som kostar en del pengar tillsammans med några glas på krogen med partner eller vänner, någon restaurang eller konditori då och då. Har dålig koll på mina abonnemang och borde omförhandla dem för att spara in lite på kostnaderna - men inget märkvärdigt eller ovanligt.

Det sjuka är att jag ändå känner ekonomisk stress när det gäller att komma ut på bostadsmarknaden, inflationen, familjeplanering med eventuella barn i framtiden osv - trots att det ser bra ut för mig jämfört med andra kvinnor (och många män) i min ålder enligt statistiken och det verkligen inte går någon nöd på mig.

Väldigt spännande att läsa era inlägg gang! Sparandet på de som postar i tråden ligger ju långt över medel i många fall; även i relation till den egna lönen. Man undrar ju vad det beror på. Jag skulle kunna spara mer men föredrar att spendera mina pengar på sånt jag gillar istället.
Citera
2024-03-08, 15:54
  #1032
Medlem
mdlbs avatar
10k minimum om jag jobbar heltid. Har nyligen bytt jobb med hyfsad löneökning så 15k borde funka. Ett sparande för pension och ett buffertsparande för hus och bil, men nästan allt går till det senare i nuläget. Global indexfond för sparandet men försöker ha iaf 10-20k på vanligt sparkonto för mindre men oväntade utgifter.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback