2023-08-24, 19:08
Medlem
R.Bloodworths avatar
Jag kommer undan med att spara hyfsat bra, cirka 7000-10000 per månad då jag inte har ett eget boende. Är inneboende och betalar 3000 för hyra varje månad. Oftast sparar jag 10000 kr i månaden, men vissa månader känner jag att jag kommer att vilja slösa mer, t.ex på nya kläder eller annat, då sparar jag i stället 7-8000 i stället för 10000. Så de 2000 mindre jag väljer att spara adderas i stället ihop med mina övriga "slösarpengar" som blir kvar av lönen.

Försöker bulka mitt sparade så mycket jag kan tills jag hittar mitt egna boende för då kommer jag inte ha lyxen att spara 7000-10000 kr varje månad.
Citera
2023-08-24, 20:17
Medlem
20k just nu har en brf lgh utan lån samt äger ej någon bil så det får ner mina fasta utgifter en del.
Citera
2023-08-24, 20:29
Avslutad
20.000-25.0000 per månad. Då har jag en bruttolön på ~50.000 och bor med min tjej i en relativt billig 2 rumslägenhet (bostadsrätt).
Citera
2023-08-24, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thuglifesweden
Fan alla på FB har en jävla massa pengar sparar 10 papp i månaden inga normala Svensson här inte. Kanske borde tas likadant som FB storlek på k*k?

Jag har en lön som är ca 10 000 kr under medellönen i Sverige men då jag har en väldigt låg hyra och låga utgifter i övrigt kan jag ändå spara upp mot 14 000 kr i månaden. Så jag vet inte om jag skulle säga att jag har en massa pengar.
Citera
2023-08-24, 20:52
Medlem
AgnetaPatrulls avatar
Jag sparar 20.000 per månad, det flyttar jag från lönekontot direkt den 25 när lönen trillar in. Har bruttolön på ca. 50.000, bostadsrätt som är belånad till 25% och busskort genom jobbet. Lever själv och gör inte så stora utsvängningar när vardagen lunkar på. Men har inga problem att gå ut och äta på en bra restaurang då och då eller delta i aktiviteter när jag är ledig.

Av det jag sparar går ca 10.000 till aktier/fonder/sparkonto, ett långsiktigt sparande som kanske kan göra att jag kan fortsätta leva efter pension. De andra 10.000 är för att kunna resa. Jag gör en kort-resa varannan månad på fyra dagar och en lång på två månader under vintern. Resebudgeten täcker färdmedel, boende, reskassa och lönebortfallet vid långresan då jag tar tjänstledigt. Är kanske mycket sparande till resor men det är vad som får mig att må bra och känna att jag lever.

Anser även att min amortering på bostadslånet är en form av sparande. Jag betalar av 6.000 per månad, det har jag gjort sedan jag bytte arbete för tre år sedan. När bostaden är avbetalad är den min och bara min. Tog även studielån när jag omskolade mig som jag betalar av 2.000 på varje månad. Jag gillar tanken på att vara skuldfri.

/A
Senast redigerad av AgnetaPatrull 2023-08-24 kl. 20:55.
Citera
2023-08-25, 12:11
Medlem
Definition på sparande är ju lite olika, men hushållets inkomst är drygt 60k netto för två heltidsarbetande inkl barnbidrag. Hus på landet och 3 barn.

Barnspar: 2000
Buffertspar:5000
Amorteringar: 4000
Övrigt sparande: 6000
Citera
2023-08-26, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av javeliner
Hej,

Jag har funderat på en sak då jag diskuterade sparande med en del kollegor på lunchen. Fick reda på att ganska många faktiskt gör av med hela lönen samma månad, och därav nästan är tom på fickan till slutet av månaden.

Jag själv sparar 13,000:- i månaden, varje månad. Det räcker att bli över så att säga. Blickar gärna framåt och känner att likviditet är något att prioritera.

Nu till frågeställningen, är det verkligen så vanligt att man gör av med hela lönen samma månad? Och vad är egentligen "snittsparandet" för 1 person i Sverige idag per månad?

Mvh
Javeliner
Jag vill inte kritisera men frågan hade känts mer korrekt och mindre intim om du hade frågat hur många procent av inkomsten du sparar varje månad. För alla har olika förutsättningar att spara men kan ligga lika rent procentuellt och det är ju ändå det som spelar någon roll. Själv varierar det för mig mellan 20 % till 40 % beroende på faktorer som månatliga utgifter och investerings humöret. Jag sparar i aktier och fonder även om det ju även ses som en investering.
Tack för tråden i alla fall!
Citera
2024-02-26, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Är inte att ha grandios självbild bara för att man lyckas med det man företar sig.
Att du känner dig nedtryckt av att andra lyckas nå sina mål är nog nåt du får be en psykolog att hjälpa dig med. Dålig självkänsla får man om man blivit mobbad, slagen som ung eller om man växt upp med föräldrar som tryckt ned en.

Så sluta sprid dynga över de som gör det de vill med sina liv och skaffa dig ett liv som du trivs med istället.

+1 på den

Vilken pajas han där bombayduck1 är
Citera
2024-02-26, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Tror gör man bara i kyrkan sa du. Vad grundar du dina påståenden på egentligen? Var har jag skrivit att känner mig nedtryckt av dig? Och var skriver jag dynga över dom som gör det de vill?

Jag är helt enkelt nyfiken på hur andra tänker kring ekonomisk oberoende. För mig personligen skulle det vara helt otänkbart att leva sparsamt och jobba övertid i 30 år för att sedan vara ekonomiskt oberoende. Utan jag vill leva här och nu och kunna unna mig att tex fylla på vinkällaren för någon tusenlapp av och till eller köpa senaste iPhone. Jag är livsnjutare. Detta innebär inte att jag inte sparar/investerar och amorterar på sommarstugan.

Min drivkraft är nyfikenhet. Jag respekterar andras val men är helt enkelt nyfiken på hur man ser på livet och vilka prioriteringar man gör.

Min drivkraft är inte att framhäva hur bra jag är och klanka ner på andra.

Du kan göra allt det trots att du bara jobbar 8 dagar i månaden + spara? För det känns verkligen som genomsnittet kan göra. Hur tänker du ens?

Sorry att jag är 5 år efter men sån här dum smörja måste man ju svara på
Citera
2024-02-26, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vandermark
Jag har en lön som är ca 10 000 kr under medellönen i Sverige men då jag har en väldigt låg hyra och låga utgifter i övrigt kan jag ändå spara upp mot 14 000 kr i månaden. Så jag vet inte om jag skulle säga att jag har en massa pengar.

24000kr månaden. 19k efter skatt. Så du har fasta utgifter på 5k i månaden ibland 9k? Bor du i en skokartong och äter på frälsningsarmén? Dessutom är ditt spann inte troligt heller. Men sure ljug på!
Citera
2024-02-26, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Metaapiwokefail
24000kr månaden. 19k efter skatt. Så du har fasta utgifter på 5k i månaden ibland 9k? Bor du i en skokartong och äter på frälsningsarmén? Dessutom är ditt spann inte troligt heller. Men sure ljug på!
Medellönen i Sverige var 38300kr år 2022 enligt SCB. Med lite löneökningar under 2023 så ligger den säkert på över 40k nu. Så antagligen ligger han närmare 30k i månaden om han ligger 10k under medel. 30k i månaden borde däremot motsvara ungefär 24k efter skatt.

Jag vet inte hur han bor. Men jag bor i bostadsrätt utan lån och delar avgift (3000kr), el (ca 500kr) och internet (400kr) med sambo. Lever han någorlunda lika så är det ingen större konst att spara 10k / månad. Även ifall han inte har sambo, men liknande utgifter, så har han isåfall ca 6000kr att äta och leva för. Snålt men görbart.
Senast redigerad av cluecit 2024-02-26 kl. 23:23.
Citera
2024-02-27, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cluecit
Medellönen i Sverige var 38300kr år 2022 enligt SCB. Med lite löneökningar under 2023 så ligger den säkert på över 40k nu. Så antagligen ligger han närmare 30k i månaden om han ligger 10k under medel. 30k i månaden borde däremot motsvara ungefär 24k efter skatt.

Jag vet inte hur han bor. Men jag bor i bostadsrätt utan lån och delar avgift (3000kr), el (ca 500kr) och internet (400kr) med sambo. Lever han någorlunda lika så är det ingen större konst att spara 10k / månad. Även ifall han inte har sambo, men liknande utgifter, så har han isåfall ca 6000kr att äta och leva för. Snålt men görbart.
Vi vet inte hur han bor. Skall man arbeta med statistiska avvikelser kan man redogöra mer info annars är det ju som att säga att man skiter guld. Det finns en sannolikhet men om man inte redogör för omständigheterna blir det ganska meningslöst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in