2013-05-10, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Fast det är helt omöjligt att få fram den informationen ur ditt förra inlägg.
Det kanske stämmer, men jag skrev inte heller att jag tyckte att detvar aggressivt att amortera 2000 kr i månaden, utan att 2000kr av mina 13000kr i månadsutgifter gick till att betala av ett lån.
Citera
2013-05-10, 15:04
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Det kanske stämmer, men jag skrev inte heller att jag tyckte att detvar aggressivt att amortera 2000 kr i månaden, utan att 2000kr av mina 13000kr i månadsutgifter gick till att betala av ett lån.
Jo, men i månadsutgifter ingår det så mycket mer än bara lånekostnader.
Citera
2013-05-10, 15:11
Medlem
Sparar i dagsläget 4000:- i månaden. Kunde nog lagt undan mer men tog ett lån och förverkligade en dröm genom att köpa mig en jänkebil som kostar en liten slant med.

Vet inte riktigt vad jag ska göra med dom sparade pengarna men är gott att ha ifall man vill köpa eller göra ngt utan att spara i flera månader för det.
Citera
2013-05-10, 17:14
Medlem
Citat:
Jo, men i månadsutgifter ingår det så mycket mer än bara lånekostnader.

Jag får väl skriva om mitt inlägg eftersom det var så otydligt.

-Lön efter skatt: 33 000 kr i månaden

Utgifter per månad: 18000.

-Dessa består av hyra (6000 kr) csn (1000) avbetalning på ett blancolån (2000 kr) mat (4000) och ett eget konto (för kläder, fika mm) för 5000 kr i månaden.

Om jag nu tar mellanskillnaden mellan min lön (33000 kr efter skatt) och mina utgifter på 18000 kr (13000 kr + 5000 kr) så har jag 15000 kr kvar i månaden. Då ställer jag mig frågan, hur ska jag använda dessa 15000 kr?

-Jag har 40000 kr kvar att betala på mitt blancolån, som jag i dagsläget betalar 2000 kr för i månaden (amortering + ränta). Nu kommer det svåra: Utöver de 2000 kr, som jag betalar av på mitt lån, så extramorterar jag 10000 kr och lägger det som är kvar, 5000 kr i ett sparkonto. Att jag inte amorterar 15000 kr extra beror på att jag vill ha lite sparat också. Jag vet inte om jag kan skriva det så mycket tydligare än så, de som inte förstår för väl skicka mig ett pm.
Citera
2013-05-10, 17:16
Medlem
Vet inte hur man ska se på min strategi, men jag lever ganska sparsamt de första tre månaderna. I Januari passar jag på att betala min hyra för min bostadsrätt för hela året. Gött att inte ha nån hyra de närmaste 12 månaderna. I Februari kommer CSN som jag betalar av för resten av året ca 15000 och i mars sätter jag av pengar till tex prenumerationer av tidningar och sånt och försöker betala de andra fasta kostnaderna för året, tex försäkringar och sånt. Resten av året känns det som om jag lever ganska lyxigt och då "sparar" jag inte lika mycket per månad.

Jag tycker att det funkar perfekt! fast det är bara mina 2 cent...
Citera
2013-05-10, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Sj då, vad har du för ventil när du blir alldeles bitter i din husvagn när du läser om människor i flashback som har pengar till skillnad från dig? Dricker hembränt och spelar banjo?

I mitt nästa liv önskar jag att jag blir precis som du. Bara för att du inte kunde formulera dig och skriva dina exakta utgifter så kastar du skit på folk, gapar och beter dig allmänt illa. Whatever floats your boat man. Undrar vem som är bitter och olycklig. Ha en trevlig dag.
Senast redigerad av slaffe 2013-05-10 kl. 20:42.
Citera
2013-05-10, 21:46
Medlem
petherfs avatar
Intressant tråd, allt ifrån 1000 kr till 12000 kr sparas varje månad!
ja, en del lägger nog på en del tror jag....
Själv så sparar jag en del varje månad av min ordinära lön.
Hus som är betald nu, färg tv har jag, en sån där platt tv.
Bil som är betald kontant har jag, och en husvagn som är betald.
Fonder på robur har jag också ,en så där 14 st(avgifter bryr jag mej inte om)
Spar konto för obekväma utgifter har jag också.
Om man bodde hemma hos mamma och pappa så kan man nog spara en hel del.
Sej en lön på 20 rent och man bor hos mamma och pappa och man betalar 4000 kr för mat och hyra
och sedan gör man av med 5000 på kläder och nöjen, då kan man nog lägga undan 10-11 tusen varje månad.
Tjejer är nog bättre på att spara än pojkar tror jag.
Citera
2013-05-10, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denkmal
Så det var visdomsorden - spara inte för man kan bli överkörd av en buss närsomhelst...
Då kan du glädja dig åt att majoriteten av Sveriges befolkning lever som din kamrat lär.

Det är faktiskt inte så idiotiskt som det låter. Som vanligt finns det alltid två sidor av myntet. Min morfar var en nitisk sparare, och la undan 90% av sin lön i fonder, fastigheter och skog. När han dog i somras efterlämnade han sig flera miljoner på banken, till vilken nytta? Han fick aldrig njuta av pengarna han arbetat ihop, utan bara sparade och sparade.

Som jag ser det så är livets mening att ha så roligt som möjligt under resan mot döden, inte att spara ihjäl sig för att alltid ha en säkerhet. Vi lever trots allt i Sverige, så även om allt skulle skita sig totalt av någon anledning så kommer man att få det bra, även om man inte har en krona sparad.

Jag menar inte att man inte ska spara, jag menar bara att när man kommit upp över en viss gräns så kan man sluta spara och istället börja njuta av pengarna.

Pengar är värdelösa så länge de inte används...
Citera
2013-05-11, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Vi lever trots allt i Sverige, så även om allt skulle skita sig totalt av någon anledning så kommer man att få det bra, även om man inte har en krona sparad.
Kör du på det.
Citera
2013-05-11, 08:43
Medlem
Citat:
Hur tänker du nu?
Jag tänker på att regeringen vill redan idag höja pensionsåldern vad har hänt om säg 20-30 år?
Jag vill inte jobba tills jag stupar...
Citera
2013-05-11, 10:22
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sathulken
Jag tänker på att regeringen vill redan idag höja pensionsåldern vad har hänt om säg 20-30 år?
Och för att lösa det väljer du att inte pensionsspara?
Citera
2013-05-11, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sathulken
Anledningen till att man vill höja pensionsåldern är att de pensionspengar som du arbetar ihop inte räcker till pga den ökade medellivslängden. Det om något borde vara en anledning att spara pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in