Citat:
Ursprungligen postat av vi
Hej skabbkompisar!
Jag smörjde in kroppen för 2-3 dagar sen. Använde lite mer än en halv tub ungefär. Stod i badrummet i typ en kvart och väntade på att det skulle torka, vilket det aldrig gjorde. Så jag tog på mig kläder och jag misstänker att salvan sögs upp i kläderna och försvann från huden. Händerna hade jag däremot fria under hela dygnet men de vart ändå torra efter ett par timmar. Och nu har jag fått nya utslag på händerna!
Har jag failat?
Eller kan man få utslag fast skabbjävlarna är döda?
Ska man behöva sitta spritt språngande naken i en inplastad soffa i ett dygn eller?
Jag har varit skitnoga med att tvätta/vädra kläder, lakan, handdukar och mattor. Det ligger fortfarande på vädring och jag har förstört ett par plagg i tvätten.
Edit:
Jag citerar dig. Du verkar veta saker.
Sålänge dina kläder var tvättade så spelar det ingen roll att du tog på dig kläder, mer än att det blir kladdigt och det kommer att lukta om kläderna även lite smått efter första tvätten om du har "otur", men funktionen ska/bör inte försvinna det minsta.
Ifall du tvättat händerna efter du varit på toa/diskat eller liknande så ska du smörja in de ytorna omgående igen, annars tar du bort effekten.
Om du hade mycket utslag på händerna innan du började med Tenutex så kan du smörja in lite extra på de utsatta området igen för att vara säker på att det går bort.
Jag vill inte minnas att du får mer utslag efter att skabben har dött, men är inte helt 100, så jag skulle ha smörjt in händerna och underarmarna i 24 timmar till.
Sen tar det ju några dagar innan det bleknar och försvinner.
Tvätta varmt (över 60 grader) är bättre och mer effektivt än att hänga ut enligt mig, då det ska hänga ute i cirka 5 dagar, men t.ex en säng är ju svår att tvätta!
Så, smörj in händer + underarmar igen så Ska det försvinna snarast.
Lycka till.
Mvh.
wic0
(Citera om det var något jag missade att svara på eller om du undrar något mer.)