Citat:
Ursprungligen postat av Nattugglan
Hej!
Jag har kollat på nätet efter butiker i NY som säljer kameror. Jag har hittat en jättestor elektronikbutik på nätet som finns i NY och priserna är förbluffande bra nu speciellt när dollarn är så låg i kurs.
Men känner någon till om det tillkommer nån form av moms/skatt på elektronik när man handlar i butiken på plats? Eller är det endå avdragsbart när man skall hem till sverige?
Tack!
Stålmannen.
Tillkommer ca 8% i delstatlig "sales" skatt. Inget satt att komma undan som jag vet om. Passa dig aven for att de kommer att forsoka pracka pa dig overprisade tillbehor som minneskort med mycket paslag mm och havda att det ar standard priser. Kolla upp priserna pa dessa innan du gar in i butiken sa du kan motsaga dem (sag, "I can buy it at Ebay for $xx" och de sanker priserna rejalt direkt pa tillbehoren). Det gar ibland aven att pruta pa priset de ger dig. Ga runt och titta i manga affarer, finns mangder av kameraaffarer pa gatorna mellan Madison Square Garden och Empire State Building.
Va beredd pa att de ar ratt sa harda att forhandla med och pastridiga sa sta pa dig och va beredd att ga ut nar som helst innan en affar ar avslutad.
Se till att kameran kommer med Worldwide garanti. Fraga speciellt efter det och be dem oppna kartoongen sa du ser intyget fran tillverkaren med egna ogon.
Ta och kolla pa
www.ebay.com och se vad kamerorna du ar intresserad av kostar dar. Skriv ned det och ha med dig till affaren sa har du battre hum pa vad du skall betala. Var beredd att betala lite mer an pa Ebay men det ar det vart att inte behova betala frakt samt mindre risk da du far prylarna i naven direkt.
Tull i Sverige skall du inte behova betala, se till att ha oppnat kartongen och ha kameran i ett fodral i fickan sa ar det ingen risk att du far betala tull.