2012-05-30, 14:22
Medlem
Hallå!

Har en bärbar dator av märket HP som idag Vista är installerat på. Tanken var att formatera datorn och byta OS till Ubuntu, har dock fastnat på vägen. Ubuntu är i alla fall installerat på stickan.

Ändrat boot options till USB floopy samt USB hard disk högst upp. Trycker jag F9 i boot meny står Verbatim(usbminne) högst upp men ändå tycks den starta med Windows. Har sökt efter svar utan större resultat.

Har ni några idéer på vad som kan göras?

mvh
Citera
2012-05-30, 17:06
Medlem
Ingen som har någon tanke på hur man skall gå tillväga? Känns som jag prövat allt i flera timmar nu, kommer ingen vart.

HP - var - är - förblir - skit

Edit: Kan det vara på grund av att jag inte använde "skapa en MS-DOS startdiskett" vid formatering av usbminnet? Tycks inte kunna fylla i den rutan ändå.
Senast redigerad av Fiskardata 2012-05-30 kl. 17:14.
Citera
2012-05-30, 17:39
Medlem
morkfromorks avatar
Prova att bränna en cd. Inte alla datorer kan boota från usb.
Citera
2012-05-30, 18:29
Medlem
Alfaslangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskardata
Hallå!

Har en bärbar dator av märket HP som idag Vista är installerat på. Tanken var att formatera datorn och byta OS till Ubuntu, har dock fastnat på vägen. Ubuntu är i alla fall installerat på stickan.

Ändrat boot options till USB floopy samt USB hard disk högst upp. Trycker jag F9 i boot meny står Verbatim(usbminne) högst upp men ändå tycks den starta med Windows. Har sökt efter svar utan större resultat.

mvh

Hur lade du in Ubuntu på USB-stickan?
Citera
2012-05-30, 19:29
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Prova att bränna en cd. Inte alla datorer kan boota från usb.

True story.

Vissa kan man dock tvingas identifiera som hårddisk i bios och ändra bootordningen till "hårddisk"2 som blir volymen på usb-minnet.
Citera
2012-05-30, 20:16
Medlem
Jonblunds avatar
Prova att boota pinnen på annan dator, funkar det?

Sätt i pinnen först! och Kolla Bios igen att du verkligen har Usb-boot som första alternativ när du bootar.
Citera
2012-05-30, 20:18
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Edit: Kan det vara på grund av att jag inte använde "skapa en MS-DOS startdiskett" vid formatering av usbminnet? Tycks inte kunna fylla i den rutan ändå.

MS-DOS startdiskett kommer inte att boota en linux bootloader.

Kan du inte få den att boota ifrån miljön du skapat med unetbootin får du väl bränna en skiva istället.

Gjord med ett brännarprogram som kan bränna cd/dvd avbilder, typ imgburn, nero eller dylikt.
Citera
2012-05-30, 22:16
Medlem
Gå in på ubuntus site, tanka hem en image, klicka på "How to create a bootable USB stick on Windows" eller motsvarande i högerkolumnen (vid tids skrivande), tanka hem den mjukvaran, starta den och välj din image där, välj usbminne och kör, tadaa, nu har du en bootbar installations-ubuntu som även går att använda som den är för enklare saker.
Citera
2012-05-30, 23:10
Medlem
Citat:
Hallå!

mvh
Du har inte fixat till pinnen ordentligt. Lär här hur du gör.
Citera
2012-05-31, 16:27
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mighty^^
Du har inte fixat till pinnen ordentligt. Lär här hur du gör.

Man kan göra detsamma med unetbootin.
Citera
2012-06-02, 10:25
Medlem
Image till USB var det första jag gjorde, hjälpte inte. Datorn vill inte boota från USB helt enkelt. Brände en skiva och startade från den, och nu är allt OK!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in