• 1
  • 2
2012-05-29, 18:38
Medlem
Får en bank säga upp mig som kund bara så där utan någon anledning annat än att dem tyckte att man var lite otrevlig i senaste samtalet som gällde ett fel dem begått? detta hände mig å jag undrar fortfarande varför ,kan säga att jag har ett lån hos dem som jag inte vet hänt med.
Citera
2012-05-29, 18:48
Medlem
Självklart kan de säga upp avtalet med dig.
Citera
2012-05-29, 19:00
Medlem
är inte avtalet bindande för båda parter lika mycket ?? så en bank kan neka mig som kund bara sådär det verkar ju tryggt om man har lån mm samt sparade pengar då måste jag väl ändå få kompensation tillbaka mm
Citera
2012-05-30, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Danielnorn
Får en bank säga upp mig som kund bara så där utan någon anledning annat än att dem tyckte att man var lite otrevlig i senaste samtalet som gällde ett fel dem begått? detta hände mig å jag undrar fortfarande varför ,kan säga att jag har ett lån hos dem som jag inte vet hänt med.
Vad barnslig denna bank var!
Citera
2012-05-30, 09:41
Medlem
Citat:
Får en bank säga upp mig som kund bara så där utan någon anledning annat än att dem tyckte att man var lite otrevlig i senaste samtalet som gällde ett fel dem begått? detta hände mig å jag undrar fortfarande varför ,kan säga att jag har ett lån hos dem som jag inte vet hänt med
Kan det ha berott på att du inte begriper när man skall använda sig utav de, dom och dem? Så att de du skriver blir oläsligt.
Lite lustigt dock att du skriver att de säger upp dig som kund utan någon anledning fast lite senare så kryper det fram att du är en otrevlig typ. Jag har en känsla att du inte kommer med hela sanningen.
Citera
2012-05-30, 09:55
Medlem
Citat:
är inte avtalet bindande för båda parter lika mycket ?? så en bank kan neka mig som kund bara sådär det verkar ju tryggt om man har lån mm samt sparade pengar då måste jag väl ändå få kompensation tillbaka mm

Pengarna får du tillbaka.

Frågan är vad som händer om de avslutar fond-sparande så du åker på ett skattesmäll.
Citera
2012-05-30, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Han där borta
Kan det ha berott på att du inte begriper när man skall använda sig utav de, dom och dem? Så att de du skriver blir oläsligt.
Lite lustigt dock att du skriver att de säger upp dig som kund utan någon anledning fast lite senare så kryper det fram att du är en otrevlig typ. Jag har en känsla att du inte kommer med hela sanningen.

du är ju inte riktigt funtad klagar du på stavningen är du ju bara okunning själv, du ville ha hela sanningen sanningen är att dem begick ett fel å jag var lite förbannad via telefon på dem men jag sa inget otrevligt utan dem uppfatta mig som otrevlig bara sa dem , fick hem ett brev där det stod att allt i banken är uppsagdt och att de berodde på att dem tyckte jag agerat otrevligt, mer än så hände inte , nu gör det mig inget att dem sa upp mig då jag förstått att dem är otrevliga å väldigt skumma som bank själva, kan säga att det rör sig om sparbanken i enköping/Bålsta, jag ska teckna mig på en annan bank om ett halvår å det blir inte sparbanken eller swedbank kan jag säga då jag vill ha trygghet i min bank.
Citera
2012-05-30, 14:10
Medlem
Conceptions avatar
Såklart de kan vägra att ha dig som kund. Detsamma gäller alla ställen som du är kund på. Till exempel kan din lokala ICA-butik inte ens släppa in dig om de vill.

Ha sina pengar på banken är ingen rättighet.

Förresten om du byter ut "dem" till "de" i hela din post ovan så blir det nog bra, alternativt skriv alltid "dom" ifall du är osäker. Det ser bättre ut.
Citera
2012-05-30, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Såklart de kan vägra att ha dig som kund. Detsamma gäller alla ställen som du är kund på. Till exempel kan din lokala ICA-butik inte ens släppa in dig om de vill.

Nä det stämmer inte vissa företag får inte lov att neka en att bli kund vet att detta gäller vissa försäkringar samt har för mig att det gäller elbolag också. Vet dock inte hur det är med banker.
Citera
2012-05-30, 22:28
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brollio
Nä det stämmer inte vissa företag får inte lov att neka en att bli kund vet att detta gäller vissa försäkringar samt har för mig att det gäller elbolag också. Vet dock inte hur det är med banker.
Det kanske må va så men generellt så kan alla privatägda företag neka vilken kund som helst om det finns skäl.

Elbolag stänger väl bara av elen om en kund missköter sina räkningar. Annars bryr de sig säkert inte om en kund är uppkäftig, bara de får sina pengar.
Citera
2012-05-30, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Det kanske må va så men generellt så kan alla privatägda företag neka vilken kund som helst om det finns skäl.

Elbolag stänger väl bara av elen om en kund missköter sina räkningar. Annars bryr de sig säkert inte om en kund är uppkäftig, bara de får sina pengar.

Nej det stämmer bra att huvudregeln är att alla företag kan neka vilka kunder de vill. Men det finns som sagt undantag där själva produkten ses så väsentlig för att driva ett drägligt liv att lagstiftningen förhindrar nekande. Men jag vet som sagt inte ifall bankverksamhet räknas in där.
Citera
2012-05-31, 02:58
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brollio
Nej det stämmer bra att huvudregeln är att alla företag kan neka vilka kunder de vill. Men det finns som sagt undantag där själva produkten ses så väsentlig för att driva ett drägligt liv att lagstiftningen förhindrar nekande. Men jag vet som sagt inte ifall bankverksamhet räknas in där.

Ja, banker har kontraheringsplikt. Har man kontraheringsplikt måste man ändå inte ingå avtal med viss part om man har saklig grund.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in