Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Irrelevant mundiarré
Jag har egentligen ganska mycket att säga om det där uttalandet men eftersom det kändes jävligt OT från vilda änders födointag så biter jag mig i tungan och nöjer mig med att kalla dig pajas istället
Citat:
Ursprungligen postat av Basker
Merparten av gräsandens föda består av snäckor, skalbaggar, flugor, fjärilar, sländor, nattsländor, kräftdjur, maskar och andra ryggradslösa djur, samt olika frön och annat växtmaterial.
Hm, jo jag hade ju gissat något sådant ang den naturliga födan, men jag är ju inte riktigt beredd att ge mig ut och jaga fatt i alla dessa olika insekter och ryggradslösa blötdjur åt anden, tänkte mer om det fanns nåt man snabbt och enkelt kunde utfodra direkt från huset... "frön" ligger väl närmast till något man skulle kunna ha i skafferiet möjligen, men vilka frön då?
Citat:
Ursprungligen postat av Wheelgunner
Varför heter en gräsand just Gräsand??
Hehe sant, nu hade jag iofs aldrig reflekterat över att de hette just "GRÄSand" tidigare, men jag kanske snarare borde ha formulerat frågan som "finns det nåt man kan tänkas ha hemma i skafferiet/kylskåpet som kan vara lämpligt att utfodra änder med", eftersom bröd ju inte alls ska vara särskilt bra. De äter säkert sjögräs eller nåt men sånt finns ju knappt nåt ännu, och insekter känner jag inte för att ge mig ut och jaga.
Nåväl, hon överlever väl säkert ändå, men som sagt hon ser lite ruggig och sliten ut och allmänt tunn jämfört med de andra så jag tänkte bara ge en hjälpande hand. Sen är det ju bara kul att mata dem också, så länge man inte gör nån direkt skada på nåt vis.