2012-05-29, 11:43
Medlem
VenomXs avatar
Tveksamt om detta hör hemma i husdjur eller jakt och vildmark, men jag provar här.

Har en strand inom gångavstånd från bostaden och är ofta nere med hunden och promenerar där morgon som kväll. På sistone har jag sett två, möjligen tre, små andbon med ett antal små ägg i, och oftast ligger det också en andmamma och ruvar på äggen.

Grejen är att en av dessa ser lite väl undernärd och tunn ut, dvs i jämförelse med övriga. Hon ligger också på en mer öppen plats mer utsatt för väder och vind än de andra (tänker mig att mer av den naturliga maten kanske blåser/driver bort från boet?) och särskilt när det blåser eller regnar så är det jävligt hög tyckasyndom-faktor på tanten så jag funderar lite på om jag skulle gå ner och sticka åt henne lite mat.

Gångstigen går så pass nära bona ändå att man inte behöver gå närmare boet för att slänga åt fåglarna lite mat, men det kanske är fel ändå att gå och stöka runt för mycket vid bona just när de ruvar? Tänker om man kanske stör eller bidrar med onödig stress eller så. Går förbi där gör man ju ändå men man stannar ju normalt inte upp och ger dem nån större uppmärksamhet direkt.

Jag vet också att bröd inte är bra eftersom det bara är "bukfylla", men vad vore isåfall bästa maten att ge dem? Frukt och grönsaker eller liknande?
Citera
2012-05-29, 12:07
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Typiskt svenskar att oroa sig för eventuellt svältande fåglar medan man vill att papperslösa och andra MÄNNISKOR som verkligen behöver hjälp ska få klara sig själva. Om man tog all mat som svenskar ger till djur och gav dem till tredje världen skulle vi kanske rädda 100 000 människoliv varje år.

Varje människa är till glädje för många andra, men djur lever bara på instinkter och för stunden.
Citera
2012-05-29, 12:12
Medlem
Baskers avatar
Citat:
Merparten av gräsandens föda består av snäckor, skalbaggar, flugor, fjärilar, sländor, nattsländor, kräftdjur, maskar och andra ryggradslösa djur, samt olika frön och annat växtmaterial.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Gr%C3%A4sand
Citera
2012-05-29, 12:15
Medlem
Sardinbruss avatar
Det här tycker jag var väldigt bussigt av dig. Även om hon av okänt skäl inte tuggar de larver du lägger dit är det väldigt bussigt. Du är toppen.
Citera
2012-05-29, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VenomX
Tveksamt om detta hör hemma i husdjur eller jakt och vildmark, men jag provar här.

Har en strand inom gångavstånd från bostaden och är ofta nere med hunden och promenerar där morgon som kväll. På sistone har jag sett två, möjligen tre, små andbon med ett antal små ägg i, och oftast ligger det också en andmamma och ruvar på äggen.

Grejen är att en av dessa ser lite väl undernärd och tunn ut, dvs i jämförelse med övriga. Hon ligger också på en mer öppen plats mer utsatt för väder och vind än de andra (tänker mig att mer av den naturliga maten kanske blåser/driver bort från boet?) och särskilt när det blåser eller regnar så är det jävligt hög tyckasyndom-faktor på tanten så jag funderar lite på om jag skulle gå ner och sticka åt henne lite mat.

Gångstigen går så pass nära bona ändå att man inte behöver gå närmare boet för att slänga åt fåglarna lite mat, men det kanske är fel ändå att gå och stöka runt för mycket vid bona just när de ruvar? Tänker om man kanske stör eller bidrar med onödig stress eller så. Går förbi där gör man ju ändå men man stannar ju normalt inte upp och ger dem nån större uppmärksamhet direkt.

Jag vet också att bröd inte är bra eftersom det bara är "bukfylla", men vad vore isåfall bästa maten att ge dem? Frukt och grönsaker eller liknande?

Varför heter en gräsand just Gräsand??

Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Typiskt svenskar att oroa sig för eventuellt svältande fåglar medan man vill att papperslösa och andra MÄNNISKOR som verkligen behöver hjälp ska få klara sig själva. Om man tog all mat som svenskar ger till djur och gav dem till tredje världen skulle vi kanske rädda 100 000 människoliv varje år.

Varje människa är till glädje för många andra, men djur lever bara på instinkter och för stunden.

Nu är du i fel forumdel och härjar.. Djurkramarna kommer att slita dig i stycken för dom uttalandena..

.
Citera
2012-05-29, 21:38
Medlem
VenomXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Irrelevant mundiarré

Jag har egentligen ganska mycket att säga om det där uttalandet men eftersom det kändes jävligt OT från vilda änders födointag så biter jag mig i tungan och nöjer mig med att kalla dig pajas istället

Citat:
Ursprungligen postat av Basker
Merparten av gräsandens föda består av snäckor, skalbaggar, flugor, fjärilar, sländor, nattsländor, kräftdjur, maskar och andra ryggradslösa djur, samt olika frön och annat växtmaterial.

Hm, jo jag hade ju gissat något sådant ang den naturliga födan, men jag är ju inte riktigt beredd att ge mig ut och jaga fatt i alla dessa olika insekter och ryggradslösa blötdjur åt anden, tänkte mer om det fanns nåt man snabbt och enkelt kunde utfodra direkt från huset... "frön" ligger väl närmast till något man skulle kunna ha i skafferiet möjligen, men vilka frön då?

Citat:
Ursprungligen postat av Wheelgunner
Varför heter en gräsand just Gräsand??

Hehe sant, nu hade jag iofs aldrig reflekterat över att de hette just "GRÄSand" tidigare, men jag kanske snarare borde ha formulerat frågan som "finns det nåt man kan tänkas ha hemma i skafferiet/kylskåpet som kan vara lämpligt att utfodra änder med", eftersom bröd ju inte alls ska vara särskilt bra. De äter säkert sjögräs eller nåt men sånt finns ju knappt nåt ännu, och insekter känner jag inte för att ge mig ut och jaga.

Nåväl, hon överlever väl säkert ändå, men som sagt hon ser lite ruggig och sliten ut och allmänt tunn jämfört med de andra så jag tänkte bara ge en hjälpande hand. Sen är det ju bara kul att mata dem också, så länge man inte gör nån direkt skada på nåt vis.
Citera
2012-05-30, 00:26
Medlem
FarbrorFantasis avatar
Ge henne lite fågelfrön, kasta ett par handfullar solrosfrön. Då får du en stjärna i marginalen av fru and!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in