• 1
  • 2
2012-05-28, 23:06
Medlem
sossesuspensoars avatar
http://traningslara.se/notter-kalori...or-viktbalans/
Citat:
Slutord

Livsmedlen jag behandlat i den här texten är väldigt kaloririka och goda. Med andra ord skulle man kunna äta sig väldigt tjock på dem och njuta längs vägen. Men trots det visar alltså mycket forskning att de personerna som regelbundet konsumerar nötter är friskare samt tenderar att hålla vikten bättre. Likaså förefaller det som att en diet där nötter ingår alltså både kan påverka viktnedgången extra mycket via större kaloriförluster via terminogenes och avföring samt att man under dietens tid känner sig mer mätt och belåten.

[...]

Men allt detta kan jag inte gå in på i en och samma artikel och jag har istället valt att rikta in mig på positiva saker med nötkonsumtion och då med paradoxen om viktbalans kontra kaloritäthet. Hoppas den varit läsvärd.
Ja, hur förklarar ni detta? Det är inte sällan personer uppmanas börja med kaloriräkning för att gå ned i vikt, hela det köret känns förlegat. Speciellt efter jag har läst "Matrevolutionen (finns att ladda ned: http://thepiratebay.se/torrent/66047...iktig_mat.epub)".

Förklara för mig hur hög nötkonsumtion, vilket betyder mängder av kalorier, inte gör att jag stiger i vikt.
Senast redigerad av sossesuspensoar 2012-05-28 kl. 23:15.
Citera
2012-05-28, 23:16
Medlem
contemptuss avatar
Viktigt att påpeka är att olika människor beter sig olika, och har varierande kroppsbyggnad, med vilket basalomsättningen skiljer sig från person till person.

Nötter innehåller förmodligen flertalet aktiva ingredienser, däribland oljor och fetter, som på något sätt kanske kan påverka kroppens hormonbalans. Jag misstänker att alla de förlopp som startas igång vid intag av naturens egna "varor" är för komplicerade för att kunna sammanfattas enkelt i ett svar. Jag är inte hundra procent, men misstänker att du får nöja dig med svaret att det beror på nötters kemiska sammansättning.

EDIT: Påminner i stor utsträckning om att man inte blir fet av att äta jävla massa frukt i samma avseende som godis, trots att de båda i slutändan kan innehålla lika mycket socker.
Senast redigerad av contemptus 2012-05-28 kl. 23:19.
Citera
2012-05-28, 23:25
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sossesuspensoar
Förklara för mig hur hög nötkonsumtion, vilket betyder mängder av kalorier, inte gör att jag stiger i vikt.

Det står ju i inlägget du länkar, förlorade du läsförmågan halvvägs? Effekten förklaras nog till 98 % av bra mättnadskänsla per kalori.
Citera
2012-05-28, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
Det står ju i inlägget du länkar, förlorade du läsförmågan halvvägs? Effekten förklaras nog till 98 % av bra mättnadskänsla per kalori.
Också därför att detta är ingen studie man utfört utan det är endast statistik och det är väldigt troligt är att nötätande inte är särskilt vanligt bland fetton. Ungefär som att säga att statistik visar att de flesta som dricker coca cola zero är tjocka, alltså så blir man tjock av coca cola zero. nej, så fungerar det inte. Skulle varit en annan femma om man gjort en riktig studie där 50 personer hade exakt samma kostschema som 50 andra personer förutom att ena gruppen hade 500 kalorier från nötter och den andra från något annat(Gärna också att det var 25 män och 25 kvinnor samt att de hade samma vikt, längd och fettprocent). Därifrån skulle man kunna ta vissa antaganden angående de olika källornas skillnad i hur de påverkar kroppen och att det inte endast är kalorier som räknas, om det visade sig vara en stor skillnad som inte kan bero på något annat.
Citera
2012-05-28, 23:41
Medlem
Fast du verkar ju tro att du kan börja käka 1000 kcal nötter om dagen utöver din vanliga kost och ändå inte gå upp i vikt. Så är det inte, men du kommer gå upp lite mindre än om det var 1000 kcal från socker. Anledningen är att kroppen inte kan ta upp allt i nötter och du tar helt enkelt inte vara på all energi.
Citera
2012-05-28, 23:56
Medlem
Fudge0wns avatar
Tycker det här ordet med "kaloriförespråkare" är ett väldigt väl svängt och misstolkande ord från TS sida. Det låter som att kaloriförespråkare skulle vara någon sorts av personer (aka. träningsfanatiker) som själva har bestämt hur det är och inte är angående kalorier.

Självklart är inte kalorisnacket något broscience, det är helt och hållet (mer eller mindre) grundläggande fysik - vetenskapligt bevisad kunskap. Sen är kalori bara ett mått på energi, och energin kan komma från många ämnen som påverkar kroppen kemiskt på olika sätt.. från exempelvis olika fetter med mera.
Citera
2012-05-29, 00:08
Medlem
sossesuspensoars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kojaksissla
Fast du verkar ju tro att du kan börja käka 1000 kcal nötter om dagen utöver din vanliga kost och ändå inte gå upp i vikt. Så är det inte, men du kommer gå upp lite mindre än om det var 1000 kcal från socker. Anledningen är att kroppen inte kan ta upp allt i nötter och du tar helt enkelt inte vara på all energi.
Du glömmer en viktig poäng. Socker kommer göra att dina insulinnivåer höjs i blodet. Det är insulinet som lagrar kroppsfettet.
Citera
2012-05-29, 01:11
Medlem
Citat:
http://traningslara.se/notter-kalori...or-viktbalans/

Ja, hur förklarar ni detta? Det är inte sällan personer uppmanas börja med kaloriräkning för att gå ned i vikt, hela det köret känns förlegat. Speciellt efter jag har läst "Matrevolutionen (finns att ladda ned: http://thepiratebay.se/torrent/66047...iktig_mat.epub)".

Läste du din egen länk? Du tar inte upp allt fett från nötter och det finns en termogen effekt. Inget krux med det?
Matrevolutionen promotar bra riktig mat men ta inte all "fakta" i den för fakta.

Citat:
Du glömmer en viktig poäng. Socker kommer göra att dina insulinnivåer höjs i blodet. Det är insulinet som lagrar kroppsfettet.
http://traningslara.se/pastaendet-at...stor-fet-logn/
Senast redigerad av Contemptuous 2012-05-29 kl. 01:13.
Citera
2012-05-29, 16:53
Medlem
JoliQuZs avatar

Din kost kan bestå av pizza, jordnötter, chips, cola, mc och kebab. Du kan endå gå ner i vikt, om du gör av med mer kcal än vad du stoppar i dig.
Citera
2012-05-29, 17:25
Medlem
Citat:

Nej.
Citera
2012-05-29, 17:34
Medlem
Dreass avatar
Asp lagrar också fett! Kcalöverskott gör att du går upp i vikt. Problem? Tänk lite på vilka som kan tänkas äta nötter också.
Citera
2012-05-29, 18:25
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:

Nej, nej och åter nej. Har du läst det i "Matrevolutionen"? Jag har ju sagt åt dig (jag kommer ihåg dina PM) att den boken inte är mycket att hänga i granen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in