2012-05-28, 21:59
Medlem
Hej.

Har under dom varma sommardagarna inte orkat åka till gymmet, så det har blivit strikta armhävningar på altanen i solen. Märker bra träningsvärk, 4x12 gör jag normalt och känner att det är tillräckligt.

Hur som helst blev jag lätt chockad när jag vägde hur mycket det blev. I startläge låg vikten på 60kg, och i böjläge 65-68kg. Brukar normalt köra bänkpress lika tungt. Hur kommer det sig att jag är starkare i armhävningar?

Använde en bok och en badrumsvåg för att kolla vikten, bild:
http://img.ctrlv.in/4fc3d866e3d48.jpg

Kan jag lita på denna vikt?
Har förövrigt blivit frälst i att göra armhävningar, så länge det är tungt kan jag ersätta dom med bänkpressen? Känner jag att det blir lätt brukar jag höja upp bena något på altantrappan och det känns genast som man har lastat på 20kg till.
Tack på förhand.
Citera
2012-05-28, 22:35
Medlem
Vadå om du är starkare i armhävningar?
du kör 60 kg i bänkpress, du väger 60 kg.
har du fötterna i luften när du gör armhävningar?
Citera
2012-05-28, 22:41
Medlem
Om du orkar många fler reps än i bänken så är det ju ganska solklart att det antingen inte stämmer eller så kan du ta hjälp av fler muskler när du häver.

Citat:
Ursprungligen postat av .Blut.und.Boden.
Vadå om du är starkare i armhävningar?
du kör 60 kg i bänkpress, du väger 60 kg.
har du fötterna i luften när du gör armhävningar?
Var skrev han att han väger 60? Det han skrev var att i startposition så låg vikten på 60.
Citera
2012-05-28, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Dee
Om du orkar många fler reps än i bänken så är det ju ganska solklart att det antingen inte stämmer eller så kan du ta hjälp av fler muskler när du häver.

Var skrev han att han väger 60? Det han skrev var att i startposition så låg vikten på 60.

Japp, såg nu att jag läste fel.
My bad...
Citera
2012-05-28, 23:52
Medlem
Sugarpops avatar
Det skulle kunna vara så att du vid en armhävning inte "går lika långt ner" som vid bänkpress.
Citera
2012-05-29, 00:30
Medlem
shitmagnets avatar
Ganska intressant, det du nämner här.
När man pratar teknik i bänkpress brukar det allt som oftast nämnas hur viktigt det är att ta i med hela kroppen, att spänna hela kroppen och ta i från tårna för att på så sätt "öka energin" eller nåt.
Man är ju ganska spännd i hela kroppen (vare sig man vill eller inte) vid armhävningar, jag tror att det har en hel del med saken att göra.
Öht så är övningar där man rör på hela kroppen bäst (knäböj, marklyft, chins, dips etc...)
Citera
2012-05-29, 01:17
Medlem
Du hjälper till mer med hela kroppen i en armhävning.

Dessutom vad folk helt missat här, om du bänkar 60kg på stången så är ju din totala press-vikt mer iom att dina armar väger även dem.. hör och häpna!

Även balansen är en faktor, var har du bäst balans: Med händerna i marken eller med en stång i luften som konstant småkorrigeras.
Citera
2012-05-29, 11:12
Medlem
Tackar för svaren, väldigt intressant faktiskt. Belastade armhävningar skulle man nästan kunna kalla för en basövning? Ben och bål märker jag får jobba rätt mycket när det blir riktigt tungt.
Citera
2012-05-29, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stronglikealion
Du hjälper till mer med hela kroppen i en armhävning.

Dessutom vad folk helt missat här, om du bänkar 60kg på stången så är ju din totala press-vikt mer iom att dina armar väger även dem.. hör och häpna!

Även balansen är en faktor, var har du bäst balans: Med händerna i marken eller med en stång i luften som konstant småkorrigeras.
Ja, en bättre jämförelse skulle vara 55-60 kg i smith.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in