Flashback bygger pepparkakshus!
2012-05-28, 20:30
Bannlyst
Hej!

Jag hade tandställning innan, som jag tog ut för 2 år sedan, och fick då en såndär tråd bakom tänderna i underkäken. Nu har en av de 6 limplättarna släppt lite från tanden, och jag antar att jag måste in och rätta till det så fort som möjligt, men jag undrar: Kommer det att kosta mig något? Hur mycket ungefär? Är 21 år gammal och bor i Kalmar län.

Tacksam för svar!
Citera
2012-05-28, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bippsie
Hej!

Jag hade tandställning innan, som jag tog ut för 2 år sedan, och fick då en såndär tråd bakom tänderna i underkäken. Nu har en av de 6 limplättarna släppt lite från tanden, och jag antar att jag måste in och rätta till det så fort som möjligt, men jag undrar: Kommer det att kosta mig något? Hur mycket ungefär? Är 21 år gammal och bor i Kalmar län.

Tacksam för svar!

Varför ringer du inte till folktandvården och frågar vad det kostar?
Jag fick det problemet flera år sen men kommer inte ihåg vad de tog för att limma tillbaka den. Tror jag betalade vanlig timtaxa.
Citera
2012-05-28, 21:37
Moderator
ofays avatar
Hej
taxan för Kalmar: http://www.ltkalmar.se/documents/Tandv%C3%A5rd/Best%C3%A4llarsektion%20f%C3%B6r%20tandv%C3%A5rd/Tandv%C3%A5rdstaxa%202012/Prislista%20best%C3%A4llarenheten%2012-01-01.pdf
Timtaxan ligger på 1875:- att sätta fast en sån tar 5-10 minuter (om det är okomplicerat vilket det brukar vara)
Ring o fråga, är det bästa!
Citera
2012-05-28, 21:51
Medlem
Stiltons avatar
Det kommer inte kosta dig någonting. Man har fri tandvård till och med året man fyller 22. Ring din odontolog eller tandläkare så fixar dem detta!
Citera
2012-05-28, 22:20
Moderator
ofays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stilton
Det kommer inte kosta dig någonting. Man har fri tandvård till och med året man fyller 22. Ring din odontolog eller tandläkare så fixar dem detta!
Det gäller inte alla landsting och en snabb gogling visar att det inte gäller Kalmar:
http://www.ltkalmar.se/lttemplates/Page____19857.aspx
Citera
2012-10-30, 13:47
Medlem
Bump!

Det samma som TS har hänt mig. Tråden jag har bakom framtänderna har inte direkt lossnat men den verkar sitta betydligt lösare fäst vid en av framtänderna i förhållande till de andra. Jag har på senare tid också märkt att just denna tand ligger lite framför den andra framtanden. Den har alltså växt lite utåt.

Jag bokade just tid med en tandreglering för att få tråden fixad men frågan är om problemet med att tänderna inte är helt och hållet i linje kan lösas. Kommer jag behöva räls igen för att få dem jämna igen eller kan mindre problem lösas genom att de bara sätter in en ny tråd/fixar det problem som finns med den gamla tråden?

Tacksam för svar! Sitter och nojjar hemma nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in