• 1
  • 2
2005-03-02, 02:08
Medlem
johanbtks avatar
Till en början vill jag klargöra att jag är helt emot lagen om hets mot folkgrupp och tycker därmed att det skall vara tillåtet att visa missaktning mot pedofiler.

Frågan är som rubriken lyder: Är visad missaktning mot pedofiler hets mot folkgrupp? Om man läser lagen så lyder den:

"Den som i uttalande eller i annat meddelande som sprids hotar eller uttrycker missaktning för folkgrupp eller annan sådan grupp av personer med anspelning på ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse eller sexuell läggning, döms för hets mot folkgrupp till fängelse i högst två år eller om brottet är ringa, till böter.
Är brottet grovt döms till fängelse i lägst sex månader och högst fyra år. Vid bedömande av om brottet är grovt skall särskilt beaktas om meddelandet haft ett särskilt hotfullt eller kränkande innehåll och spritts till ett stort antal personer på ett sätt som varit ägnat att väcka betydande uppmärksamhet."

Eftersom att pedofili tveklöst kvalar in som en sexuell läggning så är det enligt mig således olagligt att argumentera emot pedofiler!

Observera nu att jag inte ifrågasätter människors rätt att argumentera emot pedofiler, jag ifrågasätter HMF.
Citera
2005-03-02, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johanbtk
Till en början vill jag klargöra att jag är helt emot lagen om hets mot folkgrupp och tycker därmed att det skall vara tillåtet att visa missaktning mot pedofiler.

Frågan är som rubriken lyder: Är visad missaktning mot pedofiler hets mot folkgrupp? Om man läser lagen så lyder den:

"Den som i uttalande eller i annat meddelande som sprids hotar eller uttrycker missaktning för folkgrupp eller annan sådan grupp av personer med anspelning på ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse eller sexuell läggning, döms för hets mot folkgrupp till fängelse i högst två år eller om brottet är ringa, till böter.
Är brottet grovt döms till fängelse i lägst sex månader och högst fyra år. Vid bedömande av om brottet är grovt skall särskilt beaktas om meddelandet haft ett särskilt hotfullt eller kränkande innehåll och spritts till ett stort antal personer på ett sätt som varit ägnat att väcka betydande uppmärksamhet."

Eftersom att pedofili tveklöst kvalar in som en sexuell läggning så är det enligt mig således olagligt att argumentera emot pedofiler!

Observera nu att jag inte ifrågasätter människors rätt att argumentera emot pedofiler, jag ifrågasätter HMF.

Jag tror pedofili räknas som sexuell störning. Inte läggning. Men det är bara vad jag tror iof...

Och hur du sedan skulle få det olagligt att argumentera emot pedofiler är för mig en gåta. Men det är möjligt att jag missupppfattar vad du menar med "argumentera mot pedofiler"
Citera
2005-03-02, 02:15
Medlem
MooGyMaNs avatar
eftersom typ 0% av alla pedofiler erkänner eller har lust att erkänna sin läggning öppet så är det ganska svårt att få dem till att bli en folkgrupp, eftersom ingen vet vilka de är. Så det är nog bara att hetsa på.

Citat:
Du verkar absolut ha missuppfattat något här...
Citera
2005-03-02, 02:22
Medlem
johanbtks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MooGyMaN
Du verkar absolut ha missuppfattat något här...

Är pedofili en sexuell läggning? [Enligt mig så är svaret JA]
Förbjuder lagen missaktning mot sexuella läggningar? [JA]

Således är det förbjudet att hetsa mot pedofiler. Var är det som jag har missförstått?
Citera
2005-03-02, 02:28
Medlem
Citat:

Således är det förbjudet att hetsa mot pedofiler. Var är det som jag har missförstått?

Googlade lite och pedofili räknas som en sexuell avikelse. Således inte en läggning.

Läggning syftar bara till vilket kön man är intressarad av. En pedofil kan alltså vara heterosexuell fast med den sexuella avikelsen pedofili.
Citera
2005-03-02, 02:32
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:

Att pedofili inte räknas som en sexuell läggning.
Citera
2005-03-18, 22:24
Medlem
Det är bara homo- och bisexualitet (och heterosexualitet?) som avses. Det är fritt fram att hetsa mot personer med andra sexualiteter. Det är svårt att se hur detta skulle kunna ha någon annan förklaring än populism.
Citera
2005-03-20, 14:46
Medlem
Dessutom är det en jävla skillnad mellan att "argumentera emot" pedofiler och att "hota eller uttrycka missaktning". Jodå, det går att argumentera utan att hänfalla till hatfylld retorik eller rena kränknigar.
Citera
2005-03-21, 22:58
Bannlyst
HMF är bara en kodifiering av vad som är politiskt korrekt. Det är inte politiskt korrekt med pedofili (eller att vara vit, heterosexuell man för den delen) så hetsa på bara...
Citera
2005-03-22, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tommy_t
Läggning syftar bara till vilket kön man är intressarad av. En pedofil kan alltså vara heterosexuell fast med den sexuella avikelsen pedofili.

Enligt mina tvivelaktiga kunskaper =) så är näst intill alla pedofiler bisexuella, pluxor kan ju komma med ett uttalande om det inte stämmer, men det är vad jag har läst i alla fall.

Sen är det ju som många sagt, HMF är en lag som är politiskt korrekt, och allting beror på omständigheter. Hade det varit OK att knulla barn så hade det varit HMF om du hetsat mot dem, men nu är det inte det och då kommer du heller inte att dömas för det, troligtvis/förhoppningsvis inte. Men skulle lagen utövas konsekvent så borde du bli dömd för det, precis som om du hetsar mot vita, heterosexuella, men där blir du ju inte heller dömd
Citera
2005-03-30, 09:04
Medlem
Fiffelquists avatar
Så allting som inte är hetero/bi/homo är inte en sexuell läggning?

jag skulle vilja definera det utifrån vad man tänder på..
tänder jag på på träd. ja då e jag en dendrofil, alltså min sexuella läggning
Citera
2005-03-30, 14:17
Medlem
Maliks avatar
Med andra ord är det ok att hetsa mot transsexuella och liknande? Isf borde man väl kunna hetsa best fan man vill mot "personer av manligt kön som klär sig som tjejer" istället för bögar och komma undan med det?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in