Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-05-29, 18:17
  #13
Medlem
Ja!s avatar
Var glad för att det inte var tvärtom istället, att testet visade negativt och du fick reda på att du var gravid först när magen blev stor.
Citera
2012-05-29, 18:20
  #14
Medlem
surgerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ja!
Var glad för att det inte var tvärtom istället, att testet visade negativt och du fick reda på att du var gravid först när magen blev stor.

Ohja, det är jag oerhört glad och tacksam över!
Är inte i rätt sinnesstämning eller del av mitt liv där jag vill ha barn.

Men tycker det är förjävligt rent ut sagt, mot dem som faktiskt vill ha barn och bygger upp stora förväntningar och skapar sig ett psykiskt barn. Det måste vara hemskt att sedan få reda på att man inte fysiskt är havande :/
Citera
2012-05-29, 18:21
  #15
Medlem
surgerys avatar
Tycker även att fler som råkat ut för samma sak med RFSU:s graviditetstest ska lägga en anmälan om detta, så testet tas bort helt och hållet. Då det finns andra säkrare metoder.
Citera
2012-05-29, 19:19
  #16
Medlem
Gå tillbaka till affären där du köpt testet och begär pengarna tillbaka.
Citera
2012-05-29, 19:20
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av surgery
Jag har precis blivit grundlurad av RFSU:s graviditetstest som ska vara 99,9 procent säkert bevis för om man är gravid eller ej.
Testet ska ge ett "99,9% säkert resultat".
Visas endast 1 rött streck på stickan är man ej gravid men syns det 2 stycken streck, oavsett om ett av dem är diffust, är man gravid enligt innehållsförteckningen och manualen som medföljer paketet.

Jag följde manualen rakt igenom, och stickan visade (som på bild) två stycken röda streck varav ett som var diffust. Resultatet var positivt.

Detta förstörde hela min dag, då det skulle ha betytt att jag var i 14:e månaden (räknat från senaste mensens första dag). Satt med panik och gråt i halsen halva min arbetsdag och var tvungen att gå hem från jobbet, då det blev för överväldigande.

Ska tillägga att jag gått och trott att jag varit gravid, tog ett test i förra veckan som visade negativt men kände ändå att något var fel, så jag testade mig i morse. Hör till saken att det ska vara ännu säkrare resultat om man tar sitt test när man har vaknat då inga andra ämnen än har tillsatts i kroppen.

Ringde till Gynmottagningen och fick efter många om och men en tid för ultraljud och abort, som skulle ha varit nu på onsdag. Skönt, tänkte jag.

Ville ändå dubbelkolla och vara säker så jag inte står och ser dum ut på sjukhuset, så jag ringde till min ungdomsmottagning här i staden. Åkte dit och tog två stycken test som dom både visade NEGATIVT, tack och lov.
Sköterskan frågade vilket test jag tagit och jag sa; RFSU:s. Hon berättade att det kommit in flertalet unga tjejer/kvinnor som varit på besök då även dom tagit testet och det visade positivt. Även dem hade testat sig igen och då fått negativt.

Vill nu varna alla att aldrig köpa detta test!

Tänker även på hur mycket värre det hade varit om jag faktiskt hade velat ha barn.
Då hade jag byggt upp höga förväntningar som krossats mitt på britsen inne på en Gynmottagning.

Graviditetstest är ett livsviktigt hjälpmedel, det är ingenting man gör halvdant för att tjäna pengar på!
SKÄRPNING!

Imorn ska jag ringa och avboka min tid hos Gyn, och nu är jag bara glad över att jag är naturligt småfet!
Varför gör man ett gravtest om man inte haft sex på 14 månader?
Citera
2012-05-29, 19:48
  #18
Moderator
NewDeers avatar
Det ska inte kunna visa positivt om man inte är gravid - däremot kan det visa tvärtom. Har du mailat/pratat med RFSU? Detta är ju ganska allvarligt.
Citera
2012-05-29, 19:50
  #19
Medlem
Ronilles avatar
Jag har pratat med RFSU för tja det måste ha varit 2 år sedan. Vi hade enormt svårt att bli gravida och jag var en riktig test-narkoman där ett tag. Tro mig, jag testade alla på marknaden.

Som svar fick jag lite surt: Du måste ha räknat fel på BIM och våra test är 99% säkra, blablbabla floskler och ingen förståelse alls eller insikt i allvaret.
Citera
2012-05-29, 21:48
  #20
Medlem
surgerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pyramida
Varför gör man ett gravtest om man inte haft sex på 14 månader?

Vilken märklig fråga.
Jag har haft sex även dessa, korrektion, 14 veckor med. Däremot kan jag utesluta dessa gånger då jag tagit dagen efter piller.
Plus att jag inte haft mens på 5-6 veckor.
Citera
2012-05-29, 21:50
  #21
Medlem
surgerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronille
Jag har pratat med RFSU för tja det måste ha varit 2 år sedan. Vi hade enormt svårt att bli gravida och jag var en riktig test-narkoman där ett tag. Tro mig, jag testade alla på marknaden.

Som svar fick jag lite surt: Du måste ha räknat fel på BIM och våra test är 99% säkra, blablbabla floskler och ingen förståelse alls eller insikt i allvaret.

Det ska jag absolut göra!
Men känner att det kan vara bra att även gå emot med ungdomsmottagningen bakom mig, plus de andra som också har använt sig av deras test och fått felaktiga resultat.

Något förslag på hur man ska gå tillväga på bästa sätt för att nå fram till RFSU?
Citera
2012-05-30, 16:29
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av surgery
Det ska jag absolut göra!
Men känner att det kan vara bra att även gå emot med ungdomsmottagningen bakom mig, plus de andra som också har använt sig av deras test och fått felaktiga resultat.

Något förslag på hur man ska gå tillväga på bästa sätt för att nå fram till RFSU?

Du skall klaga hos den du köpt gravtestet av. Inte hos den som är leverantör av gravtestet.

Sedan är det en fråga mellan butiken och RFSU. Men du är kund hos butiken där du köpte testet.
Citera
2012-05-31, 07:54
  #23
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av surgery
Vilken märklig fråga.
Jag har haft sex även dessa, korrektion, 14 veckor med. Däremot kan jag utesluta dessa gånger då jag tagit dagen efter piller.
Plus att jag inte haft mens på 5-6 veckor.
Dagen efter-piller sabbar ju menscykeln - har du inte haft ägglossning så utsätter dom denna tills sperimerna i dig har dött, och har du haft ägglossning så påskyndas mensen så det befruktade ägget inte har något att växa fast i utan sköljs ut.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback