2012-05-28, 03:33
Medlem
BASs avatar
Tnk dig att man bygger en robot som r en exakt avbild av en mnniska.

Den har inte bara en komplex kropp som fungerar utmrkt utan den har ven ett artificiellt knsloliv. Den tar avstnd frn saker som gr den ledsen/arg/rdd och den lr sig saker med livets gng. Eftert s brnner man upp alla ritningar som beskriver hur man gjorde roboten samt ddar uppfinnaren s att ingen kan terskapa den (lika originell som en mnniska).

1. Har roboten ett medvetande p samma stt som oss?

2. r det, etiskt sett, mer okej att dda en snhr robot i jmfrelse med en mnniska?

(Om du svarar ja p frga 1):

Kanske artificiella robotar ssom tex "Cleverbot" har ngot slags, sjukt basic, medvetande p ngot plan. ven fast det inte innefattar upplevelser ssom syn, hrsel, smak, knslor osv s kan den fatta beslut hur den skall svara p dina frgor.

3. Tror du att beslutsfattande program/datorer kan ha ngot slags medvetande?
Senast redigerad av BAS 2012-05-28 kl. 03:36. Anledning: Felskrivning
Citera
2012-05-28, 03:56
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAS
1. Har roboten ett medvetande p samma stt som oss?

Om det r en exakt avbild av en mnniska, s ja. Det borde inte vara ngon skillnad mot en biologisk skapad mnniska.

Citat:
2. r det, etiskt sett, mer okej att dda en snhr robot i jmfrelse med en mnniska?

Det gr nog inte att svara allmnt p detta. Hur man betraktar situationen kan ju ndras med tiden. Frr inte s lnge sedan var det ju helt ok att dda och frslava negrer. Men inte idag lngre. Mycket kan ndras p enbart 100-200 r.

Citat:
3. Tror du att beslutsfattande program/datorer kan ha ngot slags medvetande?

Nej. Det krvs ngot betydligt mer avancerat fr det. Dagens mest sofistikerade robotar/datorprogram kan i bsta fall jmfras med funktionerna i en insekt. Och har en insekt ett medvetande?
Citera
2012-05-28, 04:15
Medlem
All materia r medveten tror jag. Vad r egentligen skillnaden liksom? Frklarar varfr jag tror s i detta inlgg https://www.flashback.org/sp37569934

Jag tror dock inte att en robot byggd av metall och kretskort skulle vara lika medvetande som oss. Vi r verkligheten helt levande, alla celler i vr kropp frnyar sig hela tiden. En robot r bygd av mindre levande delar och har en en vagare upplevelse.

Fast om vi lyckades bygga en robot p biologiskt vis (odla kanske r ett bttre ord) tror jag den skulle kunna uppleva existensen som vi.
Citera
2012-05-28, 12:10
Medlem
BASs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nattpromenad
All materia r medveten tror jag. Vad r egentligen skillnaden liksom? Frklarar varfr jag tror s i detta inlgg https://www.flashback.org/sp37569934

Jag tror dock inte att en robot byggd av metall och kretskort skulle vara lika medvetande som oss. Vi r verkligheten helt levande, alla celler i vr kropp frnyar sig hela tiden. En robot r bygd av mindre levande delar och har en en vagare upplevelse.

Fast om vi lyckades bygga en robot p biologiskt vis (odla kanske r ett bttre ord) tror jag den skulle kunna uppleva existensen som vi.

Frskte verkligen lsa din syn och frst den, tror jag fattade typ.

Men kan man verkligen kalla ett medvetande just fr medvetande om man inte har ngot sinne. Varken syn, hrsel, knsel, lukt osvosv?

Eller om man bryter ner det nnu mer.

Har man verkligen ett medvetande nr man inte frgar sig sjlv om man har det?

Den senaste frgestllningen har jag funderat mkt p den senaste tiden. Man kanske bara vandrar likt en zombie tills man frgar sig sjlv ovanstende. D klappar bara hjrnan ihop minnena och lurar dig att tro och knna.
Citera
2012-05-28, 14:07
Medlem
Citat:
Men kan man verkligen kalla ett medvetande just fr medvetande om man inte har ngot sinne. Varken syn, hrsel, knsel, lukt osvosv?
Det tror jag, fast d r man bara medveten om sig sjlv. Det r ingen direkt avancerad intelligens vi snackar om.
Citat:
Har man verkligen ett medvetande nr man inte frgar sig sjlv om man har det?
Sjlvklart! Det r en sak att vara medveten, en annan att vara medveten om att du r det. Dr r mnniskan unk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in