2012-06-24, 16:18
Medlem
densistasovjets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lidltyrannen
Vafan blir inte netonnet dömda för häleri medans medelsvensson blir dömd när han köper en iphone4 på blocket som är stulen jösses.

Ps. Vi ska alltså ha bättre koll på lagen än seriösa företag, är detta ett skämt eller?

Detta är praxis i Sverige idag. Se bara bakåt och se vilka fifflare som kommit undan. Sätt åt dom små och lätta och låt storfiskarna gå fria.

Netonent borde givetvis åtalas och in i kurran. Självklart visste de om det.
Citera
2012-06-24, 16:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Fan va kul dom måste haft när pengerna rulla in!

Lite tråkigt när dom blev tagna, fan man blev sugen på göra det här själv

Om du ska göra något sånt. 1. Placera pengarna säkert regelbundet 2. Undvik elektronik, kör på tobak. Finns många fördelar med cigarretter, lättare att sälja, du lär inte bli uppmärksammad snabbt och större vinst-marginaler. Lycka till =)
Citera
2012-06-24, 18:07
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gummiankafb
Självklart är det Netonnets ansvar. Har jag krav på mig när jag köper något att det är okej, så gäller det i ännu större utsträckning Netonnet (större företag)

En enskild firma är ju en privatperson i princip.

Du menar alltså att man ska kolla eventuella skatteskulder hos ett företag innan man gör varje affär? Omöjligt! Dessutom hade dom ju inga skatteskulder, det var ju först när dom periodiska EU-sammanställningarna kom in (enligt swecon) som Polisen fattade misstankar.

Citat:
Häleri är ju inte specifikt preciserat som handel med stöldgods, utan att tillgodogöra sig/göra vinning av annans brottsliga förvärv. Det här är helt klart häleri, och självklart var Netonnet medvetna om det.

Gråimporten är utbredd även inom elektronik. Egentligen inget konstigt, men tillverkarna är inte så glada.

Citat:
Sen stals det ju en rejäl uppsättning mobiler i Borås för ett tag sen, det är såklart bara spekulationer, men det verkar osannolikt att det skulle vara orelaterat.

Det var nog världens sämsta "bara spekulationer" Efter polisanmälan spärrar operatörerna IMEI-numret så dom blir snabbt oanvändbara. Så jag skulle nog vilja påstå att det är orelaterat.

Citat:
Till sist är det ju ett faktum att människor i Netonnet och Netonnets närhet (från styrelser, tidigare styrelser, och underentreprenörer) frekvent förekommer i olika ekobrottsmål, men på något sätt alltid lyckas undkomma åtal, trots att "alla" runtomkring åtalas

Kan du peka på något specifikt? Låter mer som smutskastning när jag läser det..
Citera
2012-06-24, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av distans
Du menar alltså att man ska kolla eventuella skatteskulder hos ett företag innan man gör varje affär?

Jag menar att det ska ställas samma krav på företag som privatpersoner. Som privatperson har man krav på sig att kolla vare sak man köper, då bör företag rimligtvis ha full koll på dom företag man gör affärer med. Ett företag av Netonnets storlek borde överhuvudtaget inte köpa för dom summorna av en EF. Dessutom har du inte med dig EBM i slutsatsen att det skulle vara okej "för att man inte kan kolla vid varje köp" dom driver mål som där dom säger just det, bara inte mot Netonnet.

Citat:
Kan du peka på något specifikt? Låter mer som smutskastning när jag läser det..

Ring till EBM och kolla vet jag!? Jag är varken din mamma eller din privata researcher. Men utgå från FlyMe, och fråga om Tom Waldersnes målet, be att få prata med Anders Berntsson Sandell, eller Henrik Fager (tror jag han heter) på EBM så hjälper dom dig.
Citera
2012-06-24, 22:26
Medlem
distanss avatar
Citat:
Jag menar att det ska ställas samma krav på företag som privatpersoner. Som privatperson har man krav på sig att kolla vare sak man köper, då bör företag rimligtvis ha full koll på dom företag man gör affärer med. Ett företag av Netonnets storlek borde överhuvudtaget inte köpa för dom summorna av en EF. Dessutom har du inte med dig EBM i slutsatsen att det skulle vara okej "för att man inte kan kolla vid varje köp" dom driver mål som där dom säger just det, bara inte mot Netonnet.

Många företag har vid ett eller annat tillfälle minus på skattekontot, och tämligen stora summor också. Det är liksom inget konstigt. Dessutom såg ju företaget på pappret okej ut pga deras bokföringsbrott. Det är svårt för en inköpare på ett företag att kolla mycket mer. Hade det varit en "too good to be true" affär så hade det nog varit lämpligt att man ringde till Skatteverket och kollat. Men med den enormt stora prispressen på elektronik idag så är säg 100 kr/enhet mycket, men knappast stöldgods. Det är väl inget problem att handla med en EF?

Citat:
Ring till EBM och kolla vet jag!? Jag är varken din mamma eller din privata researcher. Men utgå från FlyMe, och fråga om Tom Waldersnes målet, be att få prata med Anders Berntsson Sandell, eller Henrik Fager (tror jag han heter) på EBM så hjälper dom dig.

Det var du som kom med påståendet - utan substans! Men jag antar att kopplingarna till HA snart kommer..
Citera
2012-06-25, 04:55
Medlem
Citat:
Det var du som kom med påståendet - utan substans! Men jag antar att kopplingarna till HA snart kommer.

Så om jag läser 20 FUP och protokoll från 10 rättegångar som EBM drivit, och Du inte gjort det., så blir det utan substans för att Du inte har informationen? Ignorance is bliss, right..?
Citera
2012-06-25, 06:24
Medlem
Citat:
Men jag antar att kopplingarna till HA snart kommer..

Men absolut. August Bendz, som jobbat för Netonnet och bland annat frontade en av deras reklamkampanjer är tveklöst kopplad till HA, tveklöst.

Att han undgår åtal så ofta är däremot lite underligare, han förekommer frekvent som vittne, och i utredningar, förklaringen kan mycket väl vara att han är informatör.

Det är liksom lite för mycket kring Netonnet för att det ska vara en slump, Fabian Bengtssons kidnappning icke att glömma.

Citat:
Hade det varit en "too good to be true" affär så hade det nog varit lämpligt att man ringde till Skatteverket och kollat. Men med den enormt stora prispressen på elektronik idag så är säg 100 kr/enhet mycket, men knappast stöldgods.

Men om 100kr är mycket, är inte 300kr just "to-good-to-be-true" då? Det är 3ggr så mycket.
Senast redigerad av gummiankafb 2012-06-25 kl. 06:38.
Citera
2012-06-25, 10:36
Medlem
Gummiankapfb. Det verkar ju stå ganska klart att du har något emot Netonets ägare eller dylikt då du redan fått svar på att företaget inte kan se om ett annat företag sysslar med momsfiffel. Och det gäller helt andra lagar för företag än privatpersoner så klaga på regeringen i sånna fall.

Kom med lite källor istället för att hitta på en massa historier.
Citera
2012-06-25, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MyMoney
Gummiankafb. Det verkar ju stå ganska klart att du har något emot Netonnets ägare eller dylikt då du redan fått svar på att företaget inte kan se om ett annat företag sysslar med momsfiffel.

Fast det är ju inte så att momsfiffel, eller möjlighet att kolla inbetald skatt, är det enda sättet hitta om ett företag är oseriöst eller inte.

Citat:
Och det gäller helt andra lagar för företag än privatpersoner så klaga hos regeringen i såna fall.

Nu var det ju inte det som var problemet, det är ett problem. Men du hittar företag som åkt dit på precis det Netonnet slipper undan med, så uppenbarligen delar inte EBM den uppfattningen, generellt, att man kommer undan med att "det är krångligt att kolla".

Citat:
Kom med lite källor istället för att hitta på en massa historier.

Du vill ha en annan källa än EBM? Du kommer liksom inte högre, och det blir inte trovärdigare än så. Det du egentligen vill är att jag ska göra jobbet åt dig, jag ska inte bara hitta informationen för mig jag ska ta reda på det du vill veta också?

(jag hoppas att det var okej att jag korrigerade en del stavfel när jag citerade dig, du ser, jag är inte helt omöjlig, men du kan se det som en språkövning att ringa eller skriva till EBM, kör texten genom en stavningskoll först bara)
Citera
2012-06-25, 20:26
Medlem
gummiankapfb. Det jag ville ha källor på var att du skrev att Netonnet varit inblandat förut i skumraskaffärer. Enda sättet att se är ju att kolla årsredovisningen. Men dom som sysslar med detta dumpar ju oftast bolaget innan den ska lämnas in så det är ju svårt för andra företag att se om man sysslar med detta, därför håller jag inte med om att Netonnet är delaktiga på något vis.
Citera
2012-06-26, 00:21
Medlem
Citat:
Fast det är ju inte så att momsfiffel, eller möjlighet att kolla inbetald skatt, är det enda sättet hitta om ett företag är oseriöst eller inte.

Nu var det ju inte det som var problemet, det är ett problem. Men du hittar företag som åkt dit på precis det Netonnet slipper undan med, så uppenbarligen delar inte EBM den uppfattningen, generellt, att man kommer undan med att "det är krångligt att kolla".

Du vill ha en annan källa än EBM? Du kommer liksom inte högre, och det blir inte trovärdigare än så. Det du egentligen vill är att jag ska göra jobbet åt dig, jag ska inte bara hitta informationen för mig jag ska ta reda på det du vill veta också?

(jag hoppas att det var okej att jag korrigerade en del stavfel när jag citerade dig, du ser, jag är inte helt omöjlig, men du kan se det som en språkövning att ringa eller skriva till EBM, kör texten genom en stavningskoll först bara)

Jag begriper inte hur du får till det att Netonnet skulle kunna veta att det var en momsbluff, stöldgods ,bedrägeri?
Bara för killarna var 300 kr under andra är ju inget stort att reagera på.
Att det dyker upp partier hela tiden med lite billigare varor är inget att reagera på.
Och är det så att en större mängd tex telefoner datorer blir stulna av en av tillverkarna så skickas meddelande om detta ut till de stora aktörerna på marknaden.
Därav är det inte lätt att avsätta en lastbil med telefoner inom större delen av eu.

Vilka andra företag har Ebm gett sig på ? Ja som har haft samma situation som Netonnet är i ?
Finns det några mål du kan hänvisa till ?
Citera
2012-06-28, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av academi
Jag begriper inte hur du får till det att Netonnet skulle kunna veta att det var en momsbluff, stöldgods ,bedrägeri?

Och jag förstår inte hur du/ni kan tro något annat. Har man jobbat med något liknande överhuvudtaget (inköp eller hemelektronik) så är det rätt uppenbart. Allt ifrån att vända sig bort från etablerade kanaler, till att det är en EF, och dom höga beloppen. Allt!

Citat:
Bara för killarna var 300 kr under andra är ju inget stort att reagera på.

Nu vet vi iofs inte vad det var för mobiler, men nästan oavsett, så, JO!! 300kr är väldigt mycket pengar. Nu sa jag ju det som en kommentar på någon som hävdade att 100kr var mycket, så ni får snacka ihop er lite om det där och återkomma. Sen är 300kr såklart "mer" om det är billigare telefoner.

Citat:
Att det dyker upp partier hela tiden med lite billigare varor är inget att reagera på.

Jo, det är just det det är. Självklart måste man fråga sig vad den prisskillnaden beror på (om vi nu antar att man vill göra rätt)

(det kan självklart finnas naturliga förklaringar, det kan vara allt från utgående modeller, till...ja, något annat, och visst, priserna rör sig nedåt. Men ligger man 300kr under alla andra..så...jo...det är i princip omöjligt, och nästan osannolikt. Rent ekonomiskt så hade man ju kunnat lägga sig 50kr under alla andra, och ändå fått sålt alla sina telefoner)

Men igen, allt sammantaget, självklart visste Netonnet om det här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in