Citat:
De två tidigare inläggen handlade om vad jag noterat, nu kommer min teori om varför;
Min teori, förutom att något är fel på träningarna och det skadeförebyggande arbetet, är att Guardiolas ständiga förändringar av hur de enskilda spelarna ska agera under matcherna efter en tid (läs våren) blir för mycket för dessa. Det som först var en utmaning och något stimulerande blir till slut en jobbig rutin. Några möjligheter att själv fundera över sitt spel i en utförd match finns inte, om varje match innebär en ny roll eller nytt sätt att utföra denna.
Min teori, förutom att något är fel på träningarna och det skadeförebyggande arbetet, är att Guardiolas ständiga förändringar av hur de enskilda spelarna ska agera under matcherna efter en tid (läs våren) blir för mycket för dessa. Det som först var en utmaning och något stimulerande blir till slut en jobbig rutin. Några möjligheter att själv fundera över sitt spel i en utförd match finns inte, om varje match innebär en ny roll eller nytt sätt att utföra denna.
Intressant teori måste jag säga! Jag kan tänka mig att det skulle kunna vara något i det du säger då jag har fortfarande färska minnen av Dante hållandes i bollen och få instruktioner från Pep vid sidlinjen. Dante var påväg att passa men sen ändrade han sig och börjar gestikulera mot Pep vart han vill att han ska passa bollen, till slut så gör Dante en långboll mot vänsterkanten som går till inkast. Jag vet inte när exakt detta var(kanske i höstas eller på hösten 2013), men den förklarar din teori på ett riktigt effektivt sätt.
Dessutom så märkte jag igår hur Boateng försökte med offsidefällor samtidigt som Benatia för det mesta aldrig var i samma höjd som Boateng. Detta resulterade även i det där en mot en läget som Neuer fick göra benparad på i första halvlek.
Jag är dock lite osäker att spelarna skulle få för mycket information och bli vilsna, vad jag dock tror är att Pep är inte lika duktig med att förmedla vad han vill till spelarna. Därav alla hans gestikuleringar under matchens gång. Mourinho t ex. som är Peps absoluta motpol, ger ju även han många instruktioner till sina spelare. Vid en stormatch förra säsongen(minns inte vilken) så hade han en lista över scenarion som kunde hända under matchens gång och hur spelarna ska agera ifall han byter in spelare x eller spelare y. Hur djupt de ska sitta ifall resultatet ser ut så vid z antal minuter osv. Kanske inte det bästa exemplet men men.
Att Bayern blir sämre under våren är väldigt konstigt kan man tycka. Jag kollade lite på hur Heynckes ställde upp laget under sin trippelsäsong och jämförde det med Peps under de två senaste säsongerna och man ser att Heynckes körde fult ut på sin 4-2-1-3 formation och gjorde några enstaka rotationer för det mesta innan en viktigare match i CL. Jämför man detta med Pep så har snubben nästan aldrig kört samma formation flera matcher i rad utan byter gång på gång. Dessutom så sker det många fler rotationer. Eftersom han gör så stora rotationer så känns det väldigt märkligt ifall spelare inte känner sig lika alerta under våren, och då kommer även träningarna in även ifall de är lite hårdare än vanligt så borde spelarna få tillräckligt mycket vila då alla kommer inte spela varje match.
Foliehatts stycke(Du har blivit varnad):
Pep tränade Barcelona under sina glansdagar. Vad ifall han tränade ett lag vars spelare var inblandade i dopning? Läkaren som var inblandad i dopningsskandalen med Armstrong och andra cyklister var spansk och det sägs att hans klientlista även hade spanska fotbollsspelare från diverse klubbar(både små och stora). Tänk om hans hårda träningsrutiner han använder för Bayern är något som han tog med sig från Barcelona tiden? Barcelona spelarna ifall de var dopade hade kunna träna hårdare utan att få några konsekvenser medans icke dopade spelare(typ spelarna i Bayern) hade fått stora bekymmer att hålla sin energi uppe säsongen ut.
Jäkligt korkad tanke måste jag säga men ville ändå få ut den
Jäkligt korkad tanke måste jag säga men ville ändå få ut den
Vi har löst det nu, mina flashbackvänner!