Resultat: .
0%
röster
2015-05-07, 20:50
Medlem
LXXVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motvall
De två tidigare inläggen handlade om vad jag noterat, nu kommer min teori om varför;

Min teori, förutom att något är fel på träningarna och det skadeförebyggande arbetet, är att Guardiolas ständiga förändringar av hur de enskilda spelarna ska agera under matcherna efter en tid (läs våren) blir för mycket för dessa. Det som först var en utmaning och något stimulerande blir till slut en jobbig rutin. Några möjligheter att själv fundera över sitt spel i en utförd match finns inte, om varje match innebär en ny roll eller nytt sätt att utföra denna.

Intressant teori måste jag säga! Jag kan tänka mig att det skulle kunna vara något i det du säger då jag har fortfarande färska minnen av Dante hållandes i bollen och få instruktioner från Pep vid sidlinjen. Dante var påväg att passa men sen ändrade han sig och börjar gestikulera mot Pep vart han vill att han ska passa bollen, till slut så gör Dante en långboll mot vänsterkanten som går till inkast. Jag vet inte när exakt detta var(kanske i höstas eller på hösten 2013), men den förklarar din teori på ett riktigt effektivt sätt.

Dessutom så märkte jag igår hur Boateng försökte med offsidefällor samtidigt som Benatia för det mesta aldrig var i samma höjd som Boateng. Detta resulterade även i det där en mot en läget som Neuer fick göra benparad på i första halvlek.

Jag är dock lite osäker att spelarna skulle få för mycket information och bli vilsna, vad jag dock tror är att Pep är inte lika duktig med att förmedla vad han vill till spelarna. Därav alla hans gestikuleringar under matchens gång. Mourinho t ex. som är Peps absoluta motpol, ger ju även han många instruktioner till sina spelare. Vid en stormatch förra säsongen(minns inte vilken) så hade han en lista över scenarion som kunde hända under matchens gång och hur spelarna ska agera ifall han byter in spelare x eller spelare y. Hur djupt de ska sitta ifall resultatet ser ut så vid z antal minuter osv. Kanske inte det bästa exemplet men men.

Att Bayern blir sämre under våren är väldigt konstigt kan man tycka. Jag kollade lite på hur Heynckes ställde upp laget under sin trippelsäsong och jämförde det med Peps under de två senaste säsongerna och man ser att Heynckes körde fult ut på sin 4-2-1-3 formation och gjorde några enstaka rotationer för det mesta innan en viktigare match i CL. Jämför man detta med Pep så har snubben nästan aldrig kört samma formation flera matcher i rad utan byter gång på gång. Dessutom så sker det många fler rotationer. Eftersom han gör så stora rotationer så känns det väldigt märkligt ifall spelare inte känner sig lika alerta under våren, och då kommer även träningarna in även ifall de är lite hårdare än vanligt så borde spelarna få tillräckligt mycket vila då alla kommer inte spela varje match.

Foliehatts stycke(Du har blivit varnad):
Citera
2015-05-07, 20:53
Medlem
LXXVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kronikel
Oavsett om Guardiola stannar kvar kommer vi troligtvis se ett par övergångar från och till München när säsongen viftar tack och hej. Diverse träben bör troligtvis säga adjö men finns det verkligen någon spelare som man plocka in som man bara häpnar över? Det finns ett antal väldigt dyra spelare såsom Hazard och Pogba, aka klassiska FM värvningar som skulle gå in och ta en startplats, men annars verkar det väldigt tomt, likväl är värvningar likt dessa någorlunda orimliga.

Jag har läst om diverse halvnamn som Griezmann och dylikt som i bästa fall går för 300 miljoner kronor och till min kunskap knappt skulle utveckla Bayerns spelartrupp alls.

Kan ungtupparna ta för sig redan och framförallt den utlånade danskfransken i Augsburg göra en säsong som 'ordinarie' rotationsspelare?

Värvningsstrategin sedan Pep tillkom känns en aning tilltvistad och gode icke existerande Gud låt oss inte se mera spanska ynglingar och pensionärer på podiet.

Felipe Andreson som jag har nämnt innan från Lazio hade varit en intressant värvning men annars så ser det rätt magert ut på marknaden :/ Jag är lite inne på samma spår som dig angående Griezmann. Han är duktig men inte direkt en spelare som kan föra vårt anfallsspel, tror jag iaf.
Citera
2015-05-07, 21:18
Medlem
Steff83s avatar
Jag tror Pep blir kvar ändå...MEN..nog kommer man uppifrån genom Sammer att styra upp värvningarna inför nästa säsong..Man kommer nog inte lyssna blint på vad Pep vill bara..Det måste in vassa kantspelare för framtiden tex..
Citera
2015-05-07, 21:24
Medlem
Grus-Kalles avatar
Det finns i princip bara en man som kritiserar skadeläget och skjuter huvuddelen av skulden på felaktig träning http://www.trainerstar.de/trainieren-bundesliga-trainer-falsch/i/54415bfd12b67c128ed29cb8/. Huvudtesen är att spelarna tränar sina atletiska kvaliteter alldeles för lite och därför går sönder vid stigande belastning pga. mer intensivt spel.

Han förespråkar minst 4,5 h/vecka av styrke-, snabbhets- och uthållighetsträning. I realiteten tränar BL-lag 10,3 h/vecka och därav är 80-90% fotboll dvs resterande 1,5 h/vecka räcker inte till.

Samme sportvetare har gjort en studie där skadorna minskar med c:a 50% vid större dos atletisk träning. Han nämner även CR7 som ett föredöme i detta fall, han sköter sin egen atletiska träning och har sällan varit skadad mer än två veckor.

I en annan artikel så nämndes att Pep har haft 300 skadefall medan Heynckes hade 177, räknade på samma sätt, under samma tid (vet ej hur). Enda skillnaden mellan de båda är att Heynckes hade ett EM och Pep hade ett VM under respektive tid.

Citat:
Ursprungligen postat av cst
A och O är att få ut det mesta av det tillgängliga spelarmaterialet. På den här nivån krävs det att varenda spelares spetskompetens tas tillvara på, då går det inte att försöka sig på ett forcerat spel som inte är naturligt för spelarna. Tycker mer och mer att Pep känns som en ny Wenger. En fotbollsfilosof som har tappat fokus på de sportsliga resultaten och bara vill renodla fotboll som en konstform.

Dvs, uselt.

Jag tycker som tidigare att Pep sätter sin spelidé över spelarnas spetskompetenser och möjligen tröttar han ut och förvirrar sitt lag som motvall föreslog, annars är det svårt att hitta en förklaring till de oerhört starka höstsäsongerna och de bleka vårsäsongerna.

Pep är fortfarande världens överlägset bäst betalde fotbollstränare med 17 MEUR/år, tvåa är Mourinho med 10,3, Klopps åttondeplats med slappa 4,3 MEUR känns nästan lite fattigt i jämförelse...och Heynckes med 5 MEUR känns som ett fynd utan like.
Citera
2015-05-07, 21:35
Medlem
Grus-Kalles avatar
OK, då spär vi på foliehatt-frågan med en helt sensationell studie, här behövs ingen spoiler, det är ett vetenskapligt arbete som efter många om och men sanktionerades av WADA och fick utföras.

http://www.sueddeutsche.de/sport/geheimstudie-zu-doping-befluegelt-von-der-mini-dosis-1.2464301

Kontentan av studien är, att en mini-dos doping på kvällen inte går att påvisa på morgonen, MEN de positiva effekterna sitter kvar. Förbluffande!
Senast redigerad av Grus-Kalle 2015-05-07 kl. 21:39.
Citera
2015-05-07, 22:23
Medlem
Mastodontishs avatar
Ännu mer foliehatt:

Citera
2015-05-07, 22:30
Medlem
Grus-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mastodontish
Ännu mer foliehatt:

Dock så blev han till slut frikänd, eftersom de små mängder Nandrolon det handlade om tydligen kan produceras av kroppen enligt någon tillkallad forskare...det håller inte dagens dopingvetare riktigt med om, så visst kletar det lite smuts på honom...
Citera
2015-05-07, 22:47
Medlem
Lekmands avatar
Citat:
Ännu mer foliehatt:

Så det är därför Müller-Wohlfahrt lämnar! Pep försöker införa doping och läkarteamet rasade. De ville kanske göra dopingpreparaten starkare med homeopati vilket Pep vägrade Vi har löst det nu, mina flashbackvänner!
Citera
2015-05-07, 22:48
Medlem
Citat:
Ännu mer foliehatt:

Tänk om någon förklarat för Pep att det inte är ok att dopa sig. Ja, alltså inte i Tyskland. Själv trillade han dit för doping i Italien. Men som alla vet är det alltid möjligt att överklaga i Italien. Och har du bara tillräcklig finansiell styrka kan du göra detta i oändlighet. Efter åtta år så blev han friad... Det är lite som den gode il Cavaliere, som också dömts för divese fula tricks, men som i slutändan nästan alltid klarar sig undan...

Att alla i laget sprintar ifatt motståndaren så fort man tappar bollen kan låta som ett riktigt genomtänkt genidrag. Om man är en mutant. Eller dopar sig... Men i Tyskland så leder enbart träningen av denna enastående taktik till relativt omfattande skador...

Om doktor Puerto varit tysk så hade man lagt ned Bundesliga. Spanien däremot kan njuta av att ha UEFAs högst rankade liga.
Citera
2015-05-08, 06:29
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cst
Spelar ingen roll att man tar sig till semifinal när målsättningen är en Cl-titel (något som Jupp lyckades leverera). Pep anställdes för att vinna CL och etablera Bayern som Europas bästa lag. Efter två säsonger har han fortfarande inte ens kunnat leva upp till vad hans företrädare gjorde vilket får ses som ett kapitalt misslyckande, och då har jag inte ens berört aspekten gällande vilket trupp Pep har förfogat över.

Som tränare är Pep ansvarig både för skadeläge och truppens bredd. Att det inte finns några alternativ på kanterna och centralt får han skylla sig själv för. En Shaqiri och Luis Gustavo hade varit givna igår men är exempel på två spelare som Pep valt att rationalisera ut för att ersätta med medelmåttor som Thiago och Bernat.

Rafinha är den största alibi-spelare på europeisk toppnivå. Han kommer undan med massvis för att han spelar i ett lag som vanligtvis är överlägsna. Hans personliga kvalitéer är på korpen nivå, utöver hans vidriga mentalitet.

Voi voi nu är du och jag definitivt inte på samma våglängd.

Bernat för det första har enligt alla och då säger jag alla inklusive en hobbyexpert som mig själv varit årets bästa nyförvärv i match efter match har han imponerat.

Thiago har du aldrig gillat jag var själv mycket skeptisk efter hans start i klubben men oj vad mycket fotboll det finns i honom, mycket tack vare honom så är vi i semifinalen.

Jag fattar inte vad du ser i Shaqiri visst han är en duglig spelare men inte mer och definitiv inte lika skicklig som Thiago.

Gustavo är inte heller någon favorit hos mig.
Citera
2015-05-08, 06:36
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Tänk om någon förklarat för Pep att det inte är ok att dopa sig. Ja, alltså inte i Tyskland. Själv trillade han dit för doping i Italien. Men som alla vet är det alltid möjligt att överklaga i Italien. Och har du bara tillräcklig finansiell styrka kan du göra detta i oändlighet. Efter åtta år så blev han friad... Det är lite som den gode il Cavaliere, som också dömts för divese fula tricks, men som i slutändan nästan alltid klarar sig undan...

Att alla i laget sprintar ifatt motståndaren så fort man tappar bollen kan låta som ett riktigt genomtänkt genidrag. Om man är en mutant. Eller dopar sig... Men i Tyskland så leder enbart träningen av denna enastående taktik till relativt omfattande skador...

Om doktor Puerto varit tysk så hade man lagt ned Bundesliga. Spanien däremot kan njuta av att ha UEFAs högst rankade liga.

Jag kan vara galet ute nu men visst hette doktorn Fuentes och hela dopinghistorien kallades för Operación Puerto.

Det finns ganska mycket från Süddeutsche zeitung om detta när det var som störst och ja jävligt många fotbollsspelare speciellt från den bästa ligan var inblandade i det.
Citera
2015-05-08, 14:36
Medlem
Germanofils avatar
För er som missat det så strejkar Deutsche Bahn hela veckan vilket innebär vissa problem för Hoffenheims fans som nu tvingas resa med en smart car till bortamatchen i Frankfurt.
http://www.der-postillon.com/2015/05/wegen-bahnstreik-hoffenheim-fans-fahren.html

----------------------------

Själv är jag grymt nervös inför helgens matcher. Bottenstriden är verkligen stenhård. Ikväll håller jag på Hamburg (förlåt Lekmand) då jag inser att detta ökar chanserna för H96 att ha 3 lag bakom sig i tabellen när säsongen är färdigspelad. Freiburg möter ju Bayern nästa vecka för att sedan avsluta på bortaplan mot just Hannover. Hamburg möter ju även Stuttgart nästa vecka i en match som jag hoppas att de vinner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in