Resultat: .
0%
röster
2014-05-03, 17:27
Medlem
Oranginas avatar
Hahaha 1-2, sista minuten mål SOM VANLIGT. Men jag bryr mig inte idag. Säkrat kontrakt, gött
Citera
2014-05-04, 17:31
Medlem
motvalls avatar
Efter dagens omgång i Zweite så står följande klart;
Paderborn (59p, +14) och Fürth (57p, +24) gör upp om direkt- samt kvalplats till Bundesliga 1.

Dresden (32p, –16) och Bielefeld (32p, –19) gör upp om nedflyttning samt kvalplats för att slippa en sådan. i kvalet för laget då möta Darmstadt (Skit-RB och Heidenheim är redan klara för Zweite nästa säsong.)
Citera
2014-05-04, 18:11
Medlem
afras avatar
Aki Watzke blev idag grillad på Sport1 Doppelpass angående nyförvärv. Han gjorde inte en min på frågan om Immobile kommer till BVB och sa bara att Dortmund aldrig kommenterar eventuella värvningar innan de är klara, däremot var hans kommentar angående Kagawas återkomst en riktig dementi: Klopps schackdrag med Reus som tia och Mikhitaryan som kantspelare har varit en stor anledning till Dortmunds fina spel i vår. Enligt Watzke är Kagawa också en tia, men det finns ingen ledig plats på den positionen och därför finns det ingen anledning att ta in en till spelare på samma position.
Citera
2014-05-04, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afra
Aki Watzke blev idag grillad på Sport1 Doppelpass angående nyförvärv. Han gjorde inte en min på frågan om Immobile kommer till BVB och sa bara att Dortmund aldrig kommenterar eventuella värvningar innan de är klara, däremot var hans kommentar angående Kagawas återkomst en riktig dementi: Klopps schackdrag med Reus som tia och Mikhitaryan som kantspelare har varit en stor anledning till Dortmunds fina spel i vår. Enligt Watzke är Kagawa också en tia, men det finns ingen ledig plats på den positionen och därför finns det ingen anledning att ta in en till spelare på samma position.

Nja, jag skulle inte tolka det som någon dementi. Detta inlägg från TM beskriver det rätt bra:

Citat:
Warum fällt es den Usern hier eigentlich so schwer, einfach mal die Füße still zu halten und die Aussagen von Aki einfach neutral zur Kenntnis zu nehmen.

Meiner Meinung nach sprechen sie weder für noch gegen eine Rückkehr von Shinji.

Wenn gar nichts dran wäre, hätte er sagen können, dass da aktuell überhaupt nichts dran ist. Stattdessen stellt er haufenweise rhetorische Fragen, damit sich jeder selbst ein Bidl machen möge.

Einige User hier und im Westline-Forum, die nicht gerade der Wichtigtuerei verdächtig sind (Meistermacher, Fanatic BVB und zwei weitere), Hennecke/Dersch via Twitter haben von einem bestehenden Interesse, eventuell sogar mehr, berichtet.

Würde der BVB tatsächlich gerade mit Man Utd verhandeln, dann wäre das Dümmste, was Aki tun könnte, sich in eine Sportsendung zu setzen und zu sagen es bestehe Interesse und im Grunde bräuchte man dringend noch jemanden auf der 10, weil dem BVB-Spiel bisweilen der kreative Moment fehlt. Damit wäre jede Chance für bessere Konditionen vertan und die Enttäuschung, sollte es nicht klappen, riesengroß.

Es kann sich jeder seinen eigenen reim darauf machen. Für mich ist die Möglichkeit eines Wechsels nach dem Auftritt im Dopa weder gesunken noch gestiegen.

Nur die ganze Schlaumeierei: könne zu, völliger Quatsch, Träumerei ist nervig und durch kaum etwas gerechtfertigt, genauso viel oder wenig wie der krampfhafte Glaube an den Wechsel.

Abwarten, Tee trinken, und wer nicht daran glaubt, soll doch den Threads fern bleiben, bis es offiziell wird oder eben nicht.
Citera
2014-05-04, 21:50
Medlem
afras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fortississimo
Nja, jag skulle inte tolka det som någon dementi. Detta inlägg från TM beskriver det rätt bra:

Bra grävt! Vi får hoppas min tolkning är fel och det du hittade rätt...

Watzke sa också att det inte blir 5-6 nyförvärv utan kanske två till. Gillar BvB's fortsatt återhållsamma värvningspolitik. Man litar på sin styrka att göra de spelare man har bättre istället för att försöka spendera sig till framgång. Ett unikt koncept i den europeiska toppfotbollen. Grattis Borussia, ni är en riktig mönsterklubb!
Senast redigerad av afra 2014-05-04 kl. 21:54.
Citera
2014-05-04, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afra
Bra grävt! Vi får hoppas min tolkning är fel och det du hittade rätt...

Watzke sa också att det inte blir 5-6 nyförvärv utan kanske två till. Gillar BvB's fortsatt återhållsamma värvningspolitik. Man litar på sin styrka att göra de spelare man har bättre istället för att försöka spendera sig till framgång. Ett unikt koncept i den europeiska toppfotbollen. Grattis Borussia, ni är en riktig mönsterklubb!

Man måste i princip läsa tyskspråkiga forum om man vill följa "sitt" lag lite mer noggrant. Turligt nog är det inte speciellt svårt.

Med Ji (verkar dock bli utlånad till Augsburg), Ginter, Ramos och Sahin klara samt eventuellt Immobile kan det bli ett dyrt fönster. Egentligen så är det inget syfte i sig att utveckla spelare, bara att man tills nyligen inte har haft resurserna till några större inköp. Watzke har också tidigare betonat att Borussia Dortmund inte är en bank. Syftet är att på sikt vara en klubb som spelare inte ser som en mellandestination, som kan spela med de riktigt stora grabbarna.

Går rykten om att van Gaal vill hämta några bayrare till United. Själv tycker jag att det hade varit lite sött med Thomas Müller där som exempel. Pep vill ju skräddarsy laget med fria tyglar också, vilket lär innebära någon till spanjor som exempelvis Koke eller Rafinha (som dock valde Brasilien).
Citera
2014-05-05, 14:32
Medlem
Lekmands avatar
Citat:
Man måste i princip läsa tyskspråkiga forum om man vill följa "sitt" lag lite mer noggrant. Turligt nog är det inte speciellt svårt.
Jag har följt Freiburgs forum ganska väl nu och borde göra en för en gångs skull välskriven text om laget. Det är inte för intet jag tänker på det filosofiska tankeexperimentet om en bil är samma bil när den repareras med reservdelar tills att ingen originaldel finns kvar. Tre spelare ur startelvan för två år sedan som inte kommer att ha lämnat oss. Fast visst rycker Schalke i Sorg, Schuster ville nått spanskt lag värva i vintras och Tottenham visar nu intresse för Schmid. Det är tur att vi har Streich.
Citera
2014-05-05, 19:09
Medlem
Citat:

Med Ji (verkar dock bli utlånad till Augsburg), Ginter, Ramos och Sahin klara samt eventuellt Immobile kan det bli ett dyrt fönster. Egentligen så är det inget syfte i sig att utveckla spelare, bara att man tills nyligen inte har haft resurserna till några större inköp. Watzke har också tidigare betonat att Borussia Dortmund inte är en bank. Syftet är att på sikt vara en klubb som spelare inte ser som en mellandestination, som kan spela med de riktigt stora grabbarna.

Går rykten om att van Gaal vill hämta några bayrare till United. Själv tycker jag att det hade varit lite sött med Thomas Müller där som exempel. Pep vill ju skräddarsy laget med fria tyglar också, vilket lär innebära någon till spanjor som exempelvis Koke eller Rafinha (som dock valde Brasilien).

Eller så kan man använda sig utav den här tråden.

Dortmund behöver nog göra ett par tunga investeringar; som du sade så har man redan gjort klart med Ginter, Ramos och Sahin. Men det hade varit nödvändigt och plocka in en anfallare som exempelvis Immobile/Lukaku. Det hade säkert gått på 60-65 miljoner euro men med tanke på Dortmunds framgångar (ekonomiskt och sportsligt) så är det fullt rimligt. Denna sommaren borde man vara lite mer offensiv än vad man var förra åtminstone.
Citera
2014-05-05, 19:37
Medlem
motvalls avatar
Inför den sista och avslutande omgången kommer en sista ställningsrapport om BL-tipset under veckan. Men innan denna några allmänna funderingar.

Rent generellt har vi tippat väldigt bra när det gäller de 6 topplagen, 13 av oss får poäng för alla lag (de andra har ”missat” Wolfsburg, bara en – Germanofil har även totalmissat Gladbach av någon märklig anledning ) och 2 st har tippat dem exakt i den ordningen de nu ligger. De förväntade topplagen har, trots allt, levererat. Alltså inte bara Bayern och BVB utan alla, om man ser över hela säsongen.

Annars är det lite si och så, förutom att de flesta gissade att Braunschweig skulle bli sist eller nästan sist. Bara tre andra mitten/bottenlag har vi prickat in bra, Hannover, Bremen och Freiburg, en hyggligt, Nürnberg, men annars har lite hänt av det som antogs i augusti.

Fyra lag har överraskat positivt och Augsburg i synnerhet, den mest optimistiska tippade dem på 13:e plats. Andra sådana lag är Hoffenheim (förklarligt efter deras usla fjolårs säsong), Hertha (nykomling) och det evigt underskattade Mainz. Märkligt att folk aldrig lär sig att Mainz alltid förvånar säsong efter säsong.

De stora besvikelserna är givetvis Stuttgart och HSV. Snittipset på deras placering var 7:a respektive 9:a. Tror inte jag behöver kommetera dem mer här. Ett lag som mer förvånande tippades högre upp är Frankfurt, vi borde ha kommit ihåg att de skulle spela EL under hösten som ju sliter på en tunn trupp.

Sammantaget så är det nog som alla kände innan säsongen, det är väldigt svårt att tippa framförallt mitten av tabellen. Poängskillnaderna är, och brukar alltid vara, små för dessa lag. Att resultatet blev så dåligt för botten av ligan får vi alla skylla på HSV och VfB , samt att ungefär hälften fick något hjärnsläpp avseende Nürnbergs chanser. Finns de som tippade dem som 5:a eller 7:a (cyberkalle ).

Så här är vår poängfördelning för topp, mitten och botten (6 lag i varje grupp), max är 30p.
Topp; snitt 22p/deltagare, 73% av max (nuläge)
Mitten; snitt 5p/deltagare, 17% av max (nuläge)
Botten; snitt 8p/deltagare, 25% av max (nuläge)
Citera
2014-05-05, 19:44
Medlem
motvalls avatar
Hur bra har vi tippat tabellen i jämförelse med de svenska experterna i media?

Klart bättre rent allmänt. Bara 5 av oss 19 är sämre än Kviborg på Eurosport (skäms Marc0p0l0, afra, orangina, vandrar och fchansa ) och 8 av oss bättre än någon av dem (dvs Kviborg, Anton Nilsson, Svenska Fans experter eller Pierre Wingren fd Aftonbladet). Utan att ha gjort någon statistisk studie så ligger såväl medelvärde som meridian här över dem.

Självklart väldigt roligt och ett styrkebesked för tråden, framförallt då många nog tippade sitt och ett par till lag med hjärtat istället för med hjärnan. Det går ju bara inte att önska sådana klubbar som Wolfsburg eller Hoffenheim all lycka för de flesta av oss dessutom. Och så kan inte en ”opartisk” avlönad journalist göra.

Tysk fotboll är mer känsla och vilja än förstånd alltsom ofta. För oss som alltid/ofta är med även framför en TV/dator hemma i Svedala.
Citera
2014-05-05, 20:49
Medlem
Anton...Detta namn förföljer mig. Adam Nilsson, haha, det är jag det. Kanske var en fusion mellan mig och tidigare bloggaren Anton Fors. I vilket fall så är jag helt övertygad om att de flesta har tippat bättre än mig. Jag är en värdelös tippare så är man sämre än mig bör man ta det som ett varningstecken. Tror inte den sista omgången kan rädda mig särskilt mycket heller även om resultaten går min väg.

Och expert, nja, det är jag inte. En tyckare, tänkare, skojare kanske, men expert är jag inte.

/Adam "Anton" Nilsson

Edit: Vill bara poängtera att det inte var något mot dig specifikt motvall. Namnen Anton och David förföljer mig av någon anledning. Blir nästan kallad det oftare än Adam.
Senast redigerad av Haendlmaiers 2014-05-05 kl. 20:52.
Citera
2014-05-05, 21:36
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haendlmaiers
Anton...Detta namn förföljer mig. Adam Nilsson, haha, det är jag det. Kanske var en fusion mellan mig och tidigare bloggaren Anton Fors. I vilket fall så är jag helt övertygad om att de flesta har tippat bättre än mig. Jag är en värdelös tippare så är man sämre än mig bör man ta det som ett varningstecken. Tror inte den sista omgången kan rädda mig särskilt mycket heller även om resultaten går min väg.

Och expert, nja, det är jag inte. En tyckare, tänkare, skojare kanske, men expert är jag inte.

/Adam "Anton" Nilsson

Edit: Vill bara poängtera att det inte var något mot dig specifikt motvall. Namnen Anton och David förföljer mig av någon anledning. Blir nästan kallad det oftare än Adam.
HaHa,
Ber hemskt mycket om ursäkt, enda bortförklaringen jag kan komma på är att jag skrev in din tippning i somras, liksom alla andras, och då var detta med en felskrivning av en Anton istället för Adam lätt att göra för fotbollskanalens ”röst”. Blir lite pinsamt för mig personligen då vi båda delar kärleken till Hammarby förutom den till FC Bayern. Den stollen var väl gnagare eller något liknande?

Du kan i varje fall glädja dig med att du leder bland er ”experter” enligt våra/mina regler; 5p rätt plats, 3p en fel, 2p två placeringar fel och 1p tre st därifrån.

Hjärtligt välkommen att delta här nästa säsong. Vore kul att se om ett sådant tips skiljer sig från ett mer officiellt? Här tillåts hjärtan mer än ute i den riktiga mediavärlden. Vi är bara en samling nick.

(Angående ditt tips – Som alla vi andra kan du mest skylla på VfB och HSV. När två "stora" lag gör sådana djupdyk som detta år blir det lite rörigt i förhandstipsen om mitten/bottenlagen. Sedan underskattade du som nästan alla Mainz ännu en säsong. Din egentligen enda utmärkande bom var Bremen på 17:e plats. Till skillnad från dina "expertkollegor" gjorde du dock en realistisk bedömning av Nürnberg.)
Senast redigerad av motvall 2014-05-05 kl. 21:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in