Citat:
Ursprungligen postat av
Grus-Kalle
motvall, jag får be att gratulera till befordringen till moderator. Och för att inte direkt åka på en varning för OffT i denna nya maktposition, så har jag ett inlägg i transferdiskussionen.
FCB har de senaste 40 åren kunnat köpa de tyska (landslags)spelare de vill ha, för att de har bäst ekonomi. Så kommer det att vara de närmaste tio åren också, vilket väl är den tid det tar att styra upp en klubb med obegränsade mängder pengar, jfr Chelsea. Det ser dock inte ut som om det kommer någon Abramovitj till Tyskland och KKRs engagemang hos Hertha känns än så länge futtigt.
Rudi Völler ser det positivt att FCB köper i Tyskland och inte i t ex Spanien, det är ett tecken på Bundesligas klass och Tysklands möjlighet att fostra bra juniorer.
Tackar, ska givetvis skriva här som vanligt, så gott det går.
Det du skriver om Bayern är ju en självklarhet för alla oss som följt Bundesliga länge. Svårt att ens bry sig när det dyker upp larv om att ”Bayern dödar tysk fotboll”. Har den överlevt en ekonomiskt dominerande klubb i 40 år, lär den överleva 40 år till.
Det jag däremot kan tycka är lite tråkigt är när spelare går som Bosman, skillnaden för den gamla klubben blir så enorm gentemot vid en försäljning. Men detta har ju egentligen inget med Bundesliga eller Bayern att göra och är inget fotbollen eller klubbarna önskat.
Har blivit en form av negativ spiral, spelarna tvingar fram astronomiska löner för att stanna kvar i klubben och teckna nytt kontrakt. Klubben kan då välja mellan detta eller att denne sticker som Bosman. Är det en viktig eller nyckelspelare så är detta beslut inte så lätt. De svinhöga lönerna skiktar så ligorna ännu mer, samtidigt som de mindre klubbarnas ekonomi blir sämre, då man inte ens får en övergångsersättning. Så är det i alla länder, en utveckling jag inte gillar.
I mina ögon var därför debatten i våras/somras om Götzes övergång väldigt märklig, denna skrevs det löpmeter om. Men BVB fick bra betalt och klarade sig bra ekonomiskt innan. Däremot brydde sig knappt någon om att Freiburg förlorade halva laget och hur mycket övergångspengar som helst, eftersom man inte haft "råd" att skriva nya dyra kontrakt. Pengar som den klubben verkligen hade behövt för att kunna hävda sig i tysk fotboll i framtiden.
Det sistnämnda är ett mycket större problem än Bayerns ekonomiska position, kan inte ”småklubbar” komma upp och hävda sig i Bundesliga, samtidigt som de stärker sin ekonomi genom bra fotboll och spelarförädling, då tappar den (som alla andra ligor) mycket av sin charm.