Resultat: .
0%
röster
2013-12-07, 09:36
Medlem
motvalls avatar
Lite mer dagsaktuellt om fotboll,
Sammer har uttalat sig angående någras planer/tankar på en europeisk superliga; ”Jag tycker det skulle vara en katastrof. Detta är emot allt som Bayern och den tyska fotbollen har arbetat för, det skulle vara en katastrof för de nationella ligorna.”

Samma sak, men med andra ord, säger Dortmunds ordförande Watzke och vår Rummenigge. Bra att höra, ett solklart tysk budskap. Mot sådana stollerier!
Citera
2013-12-07, 09:54
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyberkalle
Du har rätt i din analys Herr Motvall och tack vare det samt Löw så går dom inte hela vägen.

Svårt att inte ha "rätt" när man följt fotboll så många år.

Vill bara förtydliga en sak, vinnarskallar finns det även idag i Tyskland, så vi slipper den diskussionen.

Det jag syftade på under 80-90-talen var ”übervinnarskallar”, nivå över eller lika med Oliver Kahn. En eller ett par går att hantera, men med en 10-15 st i truppen kan det bli lite oroligt och bråkigt. Det var detta som hände lite senare under 90-talet i manskapet. Då dominerade de interna bråken landslaget, tänk på en sådan som Effenberg eller de senare årens sure Matthäus.

Så att dessa typer försvann var både naturligt och behövligt, när en ny tysk fotboll föddes kring milleniumskiftet. Gränsen mellan gnällspik och vinnarskalle är ibland hårfin. Det ena är illa, det andra bra, tyvärr finns det ett samband. Två sidor av samma mynt.
Citera
2013-12-07, 11:23
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motvall
Lite mer dagsaktuellt om fotboll,
Sammer har uttalat sig angående någras planer/tankar på en europeisk superliga; ”Jag tycker det skulle vara en katastrof. Detta är emot allt som Bayern och den tyska fotbollen har arbetat för, det skulle vara en katastrof för de nationella ligorna.”

Samma sak, men med andra ord, säger Dortmunds ordförande Watzke och vår Rummenigge. Bra att höra, ett solklart tysk budskap. Mot sådana stollerier!

Fast det där snacket har väl svalnat av ganska rejält överlag ändå sen ett tag?

Det var väl för runt 10-15 år sen det var som mest hett och aktuellt. Då vet jag att Bayern var en av dom ledande klubbarna i det. G14, och allt vad det hette.

Sen dess har storklubbarna fått UEFA (Lennart Johansson var det som reformerade CL) att ge vika, och CL ger dom vad dom vill ha då det har anpassats pengamässigt och utformningsmässigt så det blir till en belåtenhet för dom stora klubbarna i dom främsta ligorna.
Citera
2013-12-07, 13:43
Medlem
Germanofils avatar
Svår bortamatch för H96 i eftermiddag. Schulz och Prib saknas i försvaret (den senare är numera "omskolad" till ytterback) och med tanke på Stuttgarts offensiva kvalitéer kommer det nog rassla i Zielers nät är jag rädd. VfB har ju dock en förmåga att vika ned sig och göra plattmatcher relativt ofta så jag hoppas att idag är en sådan dag och att Hannover kan utnyttja detta. Diouf verkar ju så smått ha hittat formen igen och kanske kan Huszti göra ännu ett drömmål på någon fast situation?

Kommer tyvärr inte att kunna se matchen i sin helhet då vi ska på julmarknad idag vilket enligt frugan måste ske delvis under matchtid. Å andra sidan brukar tyska julmarknader vara trevliga anrättningar där man kan dricka glühwein och äta olika typer av korv i mängder.
Citera
2013-12-07, 14:50
Medlem
fchansas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Svår bortamatch för H96 i eftermiddag. Schulz och Prib saknas i försvaret (den senare är numera "omskolad" till ytterback) och med tanke på Stuttgarts offensiva kvalitéer kommer det nog rassla i Zielers nät är jag rädd. VfB har ju dock en förmåga att vika ned sig och göra plattmatcher relativt ofta så jag hoppas att idag är en sådan dag och att Hannover kan utnyttja detta. Diouf verkar ju så smått ha hittat formen igen och kanske kan Huszti göra ännu ett drömmål på någon fast situation?

Kommer tyvärr inte att kunna se matchen i sin helhet då vi ska på julmarknad idag vilket enligt frugan måste ske delvis under matchtid. Å andra sidan brukar tyska julmarknader vara trevliga anrättningar där man kan dricka glühwein och äta olika typer av korv i mängder.

Varför tror du jag alltid kör en kombinerad julmarknads/fotbollsweekend till Tyskland varje år?

Kickers från Stuttgart håller 1-1 borta mot RBL i paus. Det gillar husets pappa
Citera
2013-12-07, 14:58
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fchansa
Varför tror du jag alltid kör en kombinerad julmarknads/fotbollsweekend till Tyskland varje år?

Kickers från Stuttgart håller 1-1 borta mot RBL i paus. Det gillar husets pappa
Jag gläds med dig.

Motvall@ Tyskland har ett riktigt riktigt starkt lag men en förbundskapten som är en pajas och därav min skepsis.
Citera
2013-12-07, 15:06
Medlem
Mellbergans avatar
Vad tycker ni om oddset 6.00 för Tysk vinst i VM 2014?

Länk
Citera
2013-12-07, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
Vad tycker ni om oddset 6.00 för Tysk vinst i VM 2014?

Länk

Dåligt speciellt sedan Nordicbet ger 7.00 (oddshögsta).
http://www.oddsportal.com/soccer/world/world-cup-2014/outrights/

Angående RBL. Visst de är hemska och hemskt att folk kunder stanna kvar när de gamla klubbarna försvann men är det inte samtidigt positivt att även Östtyskland inom en evenutell snar framtid ska kunna få ta del av BL fotboll live? Och lär väl gynna turismen där då det blir närmare för BL sugna polacker som vill se sitt favoritlag (tänker främst på motståndarna och inte RBL).
Citera
2013-12-07, 16:15
Medlem
Vad gör Pep med Bayern Munchen egentligen? Schweinsteiger och Martinez spelar inte. Alcantara och Götze spelar. Försöker han spela en mer Barcelona-lik fotboll? Nu kan de förvisso spela på flera sätt och anpassa sig ännu mer efter motstånd.

Resultaten är ju väldigt bra men det bör de ju vara med en så otroligt bred och bra trupp.
Citera
2013-12-07, 16:20
Medlem
marc0p0l0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kusagwa
Angående RBL. Visst de är hemska och hemskt att folk kunder stanna kvar när de gamla klubbarna försvann men är det inte samtidigt positivt att även Östtyskland inom en evenutell snar framtid ska kunna få ta del av BL fotboll live? Och lär väl gynna turismen där då det blir närmare för BL sugna polacker som vill se sitt favoritlag (tänker främst på motståndarna och inte RBL).

De argumenten brukar RBL's anhängare dra fram och tillbaka, men kan inte direkt säga att jag köper dem. Rent ekonomiska argument fungerar bara om man är för en allmän kommersialisering av Bundesliga, visserligen är det kommersiellt redan, men acceptans av RBL öppnar upp för reformer av ligans strukturer. Kan ett företag köpa upp ett lag, sätta en medlemsavgift på 800+100 euro och även neka de som är villiga att betala detta - för att på så sätt kringgå regeln om att medlemmarna bestämmer - kommer andra företag att följa detta exempel.

Som det ser ut nu kan RBL marschera igenom 3.liga och de lär inte heller spendera många säsonger i 2.liga. Egentligen borde ligaförbundet (i min mening) redan ha agerat vid Ismaiks uppköp av 49% av 1860, där han i stort sett begärde att få styra 51%+. Visserligen borde även östtyskarna ha bättre representation i Bundesliga och i motpol till övriga lag i Leipzig är RBL att föredra. Åter igen tycker jag dock inte rent ekonomiska argument fungerar i denna diskussion - då det är just på denna front Tyskland lyckats bevara fankulturen.

Samtliga klubbar som arbetar enligt reglerna hamnar direkt i underläge när en koncern likt RB kommer in och sponsrar ett lag. När de kan sno åt sig talanger av 2.liga-lag ställer sig nog många sportchefer frågan varför de själva inte tar in ett stort företag. Martin Kind i Hannover lär fortsätta höja rösten mot 50+1 om/när RBL tar sig upp i Bundesliga. Säger som Frankfurts ordförande Bruchhagen "Bundesliga är inte en plats för de som vill investera."

Visserligen förstår jag det ironiska i att jag som Braunschweig-supporter tar sådan stark ställning mot koncerner inom fotbollen. Är dock enormt glad över att DFB nekade oss att byta namn till Jägermeister-Braunschweig, att då få lida med lägre kvalitet på fotbollen är något jag kan leva med.
Senast redigerad av marc0p0l0 2013-12-07 kl. 16:35.
Citera
2013-12-07, 17:11
Medlem
knibens avatar
haha, sjuk kapning av Rode i Frankfurt, inget rött!?!?
Citera
2013-12-07, 17:30
Medlem
Oranginas avatar
Werner = bästa talangen i BL

Kul att se Khedira också, stabil insats
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem