Citat:
Ursprungligen postat av
kusagwa
Angående RBL. Visst de är hemska och hemskt att folk kunder stanna kvar när de gamla klubbarna försvann men är det inte samtidigt positivt att även Östtyskland inom en evenutell snar framtid ska kunna få ta del av BL fotboll live? Och lär väl gynna turismen där då det blir närmare för BL sugna polacker som vill se sitt favoritlag (tänker främst på motståndarna och inte RBL).
De argumenten brukar RBL's anhängare dra fram och tillbaka, men kan inte direkt säga att jag köper dem. Rent ekonomiska argument fungerar bara om man är för en allmän kommersialisering av Bundesliga, visserligen är det kommersiellt redan, men acceptans av RBL öppnar upp för reformer av ligans strukturer. Kan ett företag köpa upp ett lag, sätta en medlemsavgift på 800+100 euro och även neka de som är villiga att betala detta - för att på så sätt kringgå regeln om att medlemmarna bestämmer - kommer andra företag att följa detta exempel.
Som det ser ut nu kan RBL marschera igenom 3.liga och de lär inte heller spendera många säsonger i 2.liga. Egentligen borde ligaförbundet (i min mening) redan ha agerat vid Ismaiks uppköp av 49% av 1860, där han i stort sett begärde att få styra 51%+. Visserligen borde även östtyskarna ha bättre representation i Bundesliga och i motpol till övriga lag i Leipzig är RBL att föredra. Åter igen tycker jag dock inte rent ekonomiska argument fungerar i denna diskussion - då det är just på denna front Tyskland lyckats bevara fankulturen.
Samtliga klubbar som arbetar enligt reglerna hamnar direkt i underläge när en koncern likt RB kommer in och sponsrar ett lag. När de kan sno åt sig talanger av 2.liga-lag ställer sig nog många sportchefer frågan varför de själva inte tar in ett stort företag. Martin Kind i Hannover lär fortsätta höja rösten mot 50+1 om/när RBL tar sig upp i Bundesliga. Säger som Frankfurts ordförande Bruchhagen "Bundesliga är inte en plats för de som vill investera."
Visserligen förstår jag det ironiska i att jag som Braunschweig-supporter tar sådan stark ställning mot koncerner inom fotbollen. Är dock enormt glad över att DFB nekade oss att byta namn till Jägermeister-Braunschweig, att då få lida med lägre kvalitet på fotbollen är något jag kan leva med.