Resultat: .
0%
röster
2013-02-23, 16:32
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motvall
Du kan givetvis H96 bättre än mig, men jag tycker att försvarsspelet svajat betänkligt denna säsong. 41 insläppta mål är inte OK om man ska vara uppe i toppen. (HSV har som jämförelse släppt in 27 st.) Det är ju ändå där man hållit till de senaste åren, till mångas förvåning. Zieler är till råga på allt en bra målis.
Ja naturligtvis har du rätt. Försvarsspelet ser inte bra ut den här säsongen, tyvärr.
Citera
2013-02-23, 17:26
Medlem
therifs avatar
Man skäms lite över sitt Bundesliga tips som man skrev ihop inför säsongen. Några rätt har jag, speciellt i toppen, men snacka om att jag överskattade Hoffenheims förtärkningar och underskattade kontinuiteten i Freiburg...

1. Bayern München
2. Dortmund
3. Mönchengladbach
6. Hoffenheim
8. Werder Bremen
9. FC Nuremberg
10. Hannover 96
11. Stuttgart
16. Fortuna Düsseldorf
17. Greuther Fürth
18. Freiburg

Hoffenhem på nedflyttningsplats nu alltså. Förvånar mig inte om de förblir där. Men snacka om att det ska bli intressant att följa kampen om kvalet mellan Fürth, Augsburg och Hoffenheim.
Citera
2013-02-23, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av therif
Man skäms lite över sitt Bundesliga tips som man skrev ihop inför säsongen. Några rätt har jag, speciellt i toppen, men snacka om att jag överskattade Hoffenheims förtärkningar och underskattade kontinuiteten i Freiburg...

1. Bayern München
2. Dortmund
3. Mönchengladbach
6. Hoffenheim
8. Werder Bremen
9. FC Nuremberg
10. Hannover 96
11. Stuttgart
16. Fortuna Düsseldorf
17. Greuther Fürth
18. Freiburg

Hoffenhem på nedflyttningsplats nu alltså. Förvånar mig inte om de förblir där. Men snacka om att det ska bli intressant att följa kampen om kvalet mellan Fürth, Augsburg och Hoffenheim.

Det gör nästan alla supportrar, inget och skämmas för.
Citera
2013-02-23, 22:36
Medlem
therifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xeezer
Det gör nästan alla supportrar, inget och skämmas för.

Skönt att höra. Nu kan jag sova gott inatt.

Förresten, ingen har väl missat St.Paulis nya Gegengerade? Den nya långsidan på Millerntor är sedan en tid tillbaka färdig och det är nog unikt för St.Pauli att man bygger en långsida där cirkus 10,000 personer kan STÅ.

Här är en bild på läktaren i fråga.

Som ni ser finns där en liten sittplats längst uppe. Men en grov majoritet av läktaren är alltså ståplats. Det värmer i mitt 'mot den moderna fotbollen' hjärta att se.

Avslutar med en video från läktarens nypremiär.

http://www.youtube.com/watch?v=T7N-THaNGz8

När St.Pauli fansen sjunger 'You'll never walk alone' inser man verkligen hur mesigt det låter när The Kops ena hörn sjunger låten. Fast, nu har ju Pauli en betydligt mer passionerad och fanatisk publik än Liverpool, så de tar väl i från hjärtat snarare än att mumla med.
Citera
2013-02-23, 23:07
Medlem
Germanofils avatar
Citat:

Förresten, ingen har väl missat St.Paulis nya Gegengerade? Den nya långsidan på Millerntor är sedan en tid tillbaka färdig och det är nog unikt för St.Pauli att man bygger en långsida där cirkus 10,000 personer kan STÅ.

Som ni ser finns där en liten sittplats längst uppe. Men en grov majoritet av läktaren är alltså ståplats. Det värmer i mitt 'mot den moderna fotbollen' hjärta att se.

När St.Pauli fansen sjunger 'You'll never walk alone' inser man verkligen hur mesigt det låter när The Kops ena hörn sjunger låten. Fast, nu har ju Pauli en betydligt mer passionerad och fanatisk publik än Liverpool, så de tar väl i från hjärtat snarare än att mumla med.
En polare till mig var där på matchen mot Cottbus. Trist match men han var lyrisk över nya läktaren. Med säsongskort så kan man för ynka 8 € per match numera få en ståplats i mitten av långsidan! Platser som ju allt som oftast är dyra och eftertraktade i de flesta ligor, även i 2. BL som ju som bekant är grymt underskattad bland de flesta i andra länder än Tyskland.
Citera
2013-02-23, 23:19
Medlem
Ferry31s avatar
Jag har nu förstått att Hoffenheim är en ganska ogillad klubb i Tyskland. Men det måste erkännas att de valt en bra mållåt i alla fall:

http://www.youtube.com/watch?v=d5PwADF8JA8
Citera
2013-02-24, 01:29
Medlem
therifs avatar
Finns där någon här som kan redogöra för hur "fotbollskulturen" ser ut i Ingolstadt? 2004 slogs stadens två fotbollsklubbar ihop (ESV Ingolstadt och MTV Ingolstadt) varpå FC Inglostadt 04 bildades, en klubb som verkligen inte lockar supportrar. Snittet ligger väl på cirkus 7,000 personer, trots att det bor över 100 lax i staden och de har dessutom en hyfsat frän arena.

Är det helt enkelt så att invånarna i Inglostadt väljer bort det lokala och istället håller på, till exempel, Bayern München? Det är ju annars ganska ovanligt i Tyskland att man inte stöttar sitt lokala lag. Eller är det kanske så att ESV och MTV anhängarna inte stöttar den nya klubben?

Jag har själv letat lite på internet efter spår av suppoterkultur kring FC Inglostadt. Men det närmsta jag kommer är en video där 20 - 30 personer står på en ståplats och klappar och det enda ljud man hör är bortaklacken.

Nu vet jag inte om någon här verkligen har någon som helst insyn i hur det ser ut där nere, men om någon kan fylla på med information hade åtminstone jag uppskattat det.
Citera
2013-02-24, 01:30
Medlem
Citat:

Celtic Park gör det bättre än Kop alla dagar i veckan
Citera
2013-02-24, 10:18
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Finns där någon här som kan redogöra för hur "fotbollskulturen" ser ut i Ingolstadt? 2004 slogs stadens två fotbollsklubbar ihop (ESV Ingolstadt och MTV Ingolstadt) varpå FC Inglostadt 04 bildades, en klubb som verkligen inte lockar supportrar. Snittet ligger väl på cirkus 7,000 personer, trots att det bor över 100 lax i staden och de har dessutom en hyfsat frän arena.

Är det helt enkelt så att invånarna i Inglostadt väljer bort det lokala och istället håller på, till exempel, Bayern München? Det är ju annars ganska ovanligt i Tyskland att man inte stöttar sitt lokala lag. Eller är det kanske så att ESV och MTV anhängarna inte stöttar den nya klubben?

Jag har själv letat lite på internet efter spår av suppoterkultur kring FC Inglostadt. Men det närmsta jag kommer är en video där 20 - 30 personer står på en ståplats och klappar och det enda ljud man hör är bortaklacken.

Nu vet jag inte om någon här verkligen har någon som helst insyn i hur det ser ut där nere, men om någon kan fylla på med information hade åtminstone jag uppskattat det.
Det första jag kom att tänka på när jag läste din text var Fotbollskanalens nye krönikör, Adam Nilsson, som skrev lite om Jahn Regensburg, vilka ju är ganska likvärdiga på många sätt. Han bor själv i den staden, men går inte och tittar på det lokala laget.
http://blogg.fotbollskanalen.se/tysklandsbloggen/2013/02/03/i-skuggan-av-lyx-och-komfort/

Det är ungefär vad mitt intryck är också, fotbollsälskare i dessa bayerska städer föredrar FC Bayern helt enkelt. Det är många besökare på Allianz som inte bor i staden München utan istället i "regionen". Finns många banderoller med olika bayerska/österrikiska/sydtyska orters namn på en match i München i varje fall.

Som vi varit inne på tidigare i denna tråd är det detta regionala intresse som är orsaken till att Bayern är en av världens största och rikaste klubbar, inte att man är speciellt stora på den asiatiska, amerikanska eller svenska marknaden. Huruvida detta stämmer med just Ingolstadt är jag däremot lite osäker på. (Tyvärr har trådens "infödda" expert cyberkalle en paus just nu, han kan betydligt mer om de lokala bayerska förhållanderna/traditionerna.)
Citera
2013-02-24, 15:30
Medlem
fchansas avatar
Börjar Braunschweig att darra lite?
Citera
2013-02-24, 16:06
Avslutad
Citat:

Inte direkt rättvist att jämföra Ultras med den engelska publiken. Sen så kanske du borde höra YNWA från tidigare år, helt annorlunda jämfört med nu. Kop var väldigt väldigt bra mot Zenit, ryssarna hördes knappt matchen igenom, och på flera ultras forum var man imponerade av Kop.
Citera
2013-02-24, 19:05
Medlem
therifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brigade
Inte direkt rättvist att jämföra Ultras med den engelska publiken. Sen så kanske du borde höra YNWA från tidigare år, helt annorlunda jämfört med nu. Kop var väldigt väldigt bra mot Zenit, ryssarna hördes knappt matchen igenom, och på flera ultras forum var man imponerade av Kop.

Nu ska tråden inte handla om Liverpools 'The kop', så någon längre diskussion behöver vi ju inte starta. Men visst kan Liverpool leverera vid större matcher, utan tvekan. Men kolla på gemene Anfield sammandrabbning mellan typ Liverpool och Sunderland. Fürth, Bundesligas minsta klubb, skapar ju en bättre stämning vid sina hemmamatcher än vad LFC supportrarna gör vid mindre matcher.

Hur som helst. Trevligt derby mellan 'gladbach och Dortmund. Tysk fotboll från en av sina bättre sidor, utan tvekan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in