Resultat: .
0%
röster
2012-11-10, 13:45
Medlem
cyberkalles avatar
I morse var man nykter men nu börjar det ordna upp sig.

Kollade lite i ett gamalt fotoalbum och hittade denna bild från när jag var på Olympiastadion 1976 och såg..ja just det FC Bayern - Frankfurt 1-1

http://www.ladda-upp.se/bilder/xdjpccqybpcpvl/
Citera
2012-11-10, 13:56
Medlem
motvalls avatar
Ska försöka avsluta min berättelse innan nästa match börjar. Här kommer en matchanalys;

Även om det var en gudomlig upplevelse att få vara med om den matchen så ska man nog inte dra för stora växlar. Lille spelade med en märklig och vansinnig uppställning, ett 4-3-3 som i stor utsträckning släppte mittfältet och de defensiva kanterna. Ingen av de tre anfallarna tog något defensivt ansvar utom när Bayerns backar startade uppspelen. Mittfältarna bildade en defensiv pekande diamant, där den defensive i realiteten blev en tredje mittback och de andra två mest jagade boll. Ytterbackarna tilläts gå framåt ganska mycket. Kunde man rita här skulle ni enklare förstå.

Konsekvensen av detta blev att ingen av de tre centrala försvararna visste vem som skulle markera Pizarro, oftast gjorde ingen det. Ytterbackarna, framför allt Lahm. fick rena autobahnan att springa på och alla andra oändliga ytor att spela på. Fick i stunder intrycket att Schweinsteiger mest sprang omkring och dirigerade vem som skulle ha bollen i gammal klassisk tysk mittfältsstil (som Matthäus och grabbarna). Fanns ständigt massor med spelbara lagkarmrater. De positionsbyten och liknande jag tidigare sett behövdes inte denna match, ytorna gavs bort ändå.

De enda som egentligen pressades var Dante och Boateng av de extremt offensiva franska anfallarna. Kunde kanske ibland se lite osäkert ut, men så fort de fick iväg bollen var det bara att köra på. Det är ju som ni vet stor skillnad på att vara på plats gentemot att sitta framför TV just när det gäller att se positionsspelet och uppspelen.

Tänker jag på matchen så här i efterhand tycker jag att Bayern egentligen spelade bättre den matchen jag såg i våras, mot Schalke. Gelsenkirchen-laget var en betydligt bättre motståndare som ställde upp på ett klokt sätt gentemot Bayerns virituoser. Som Lille spelade kunde det bara sluta på ett sätt, en rejäl förlust. Man ska inte gnälla men FCB borde ha gjort en 2-3 mål till i andra halvlek. Får väl äka ner fler gånger om man ska få se en 8-1 match.
Citera
2012-11-10, 14:06
Medlem
fchansas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyberkalle

Kollade lite i ett gamalt fotoalbum och hittade denna bild från när jag var på Olympiastadion 1976 och såg..ja just det FC Bayern - Frankfurt 1-1

Samma här

Tja, blir kanske oavgjort idag med då?

Lunch: Freistaat Bayern korv (Finns på ica maxi) Kühnes Fasskraut (Finns också på ica maxi), Inlagd gurka från Zachow i Mecklenburg-Vorpommern. Fasicken, egentligen skulle man ju ha haft "Germanofils" nic istället

Tyvärr var ölen svensk och senapen från Gotland. Har ingen Löwensenf, får bli när jag varit i Tyskland i december.

Så nu är man redo för eftrmiddagens matcher:

Augsburg - Dortmund 1-1
Bayern München - E. Frankfurt 3-3
Düsseldorf - Hoffenheim 2-0
Freiburg - Hamburg 1-1
Schalke 04 - Bremen 1-2

Paderborn - Kaiserslautern och Union Berlin - Aalen står 0-0 i paus.
Citera
2012-11-10, 14:12
Medlem
motvalls avatar
Citat:

Det var tider det med två svenskar i Bayerns laguppställning och en massa vinster i dåtidens Champions League. Europacupen för mästarlag hette den väl? Speciellt Björn Andersson gillade jag stenhårt minns jag. De äckliga Leedsspelarna förstörde ju sedan hans karriär i finalen. Var det inte just 1976?

Vad häftigt, kollade in Björn A på wikipedia och det visade sig att han spelade ett par år på slutet i Vallentuna BK. Den klubbenstartade en 6 årig Motvall sin pojklagskarriär i, vi är "klubbkompisar"!

Jobbar han fortfarande något åt Bayern? (Han har väl flyttat hem till Sverige i alla fall?)
Citera
2012-11-10, 14:45
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fchansa
Samma här

Tja, blir kanske oavgjort idag med då?

Lunch: Freistaat Bayern korv (Finns på ica maxi) Kühnes Fasskraut (Finns också på ica maxi), Inlagd gurka från Zachow i Mecklenburg-Vorpommern. Fasicken, egentligen skulle man ju ha haft "Germanofils" nic istället

Tyvärr var ölen svensk och senapen från Gotland. Har ingen Löwensenf, får bli när jag varit i Tyskland i december.

Så nu är man redo för eftrmiddagens matcher:

Augsburg - Dortmund 1-1
Bayern München - E. Frankfurt 3-3
Düsseldorf - Hoffenheim 2-0
Freiburg - Hamburg 1-1
Schalke 04 - Bremen 1-2

Paderborn - Kaiserslautern och Union Berlin - Aalen står 0-0 i paus.

Jag måste åka 50mil ToR för att komma till närmaste Maxibutik.

Men det glädjer mig att du håller på dom Tyska traditionerna, fast jag har Tyskans deli med hemleverans här uppe det slår allt.

Citat:
Ursprungligen postat av motvall

Det var tider det med två svenskar i Bayerns laguppställning och en massa vinster i dåtidens Champions League. Europacupen för mästarlag hette den väl? Speciellt Björn Andersson gillade jag stenhårt minns jag. De äckliga Leedsspelarna förstörde ju sedan hans karriär i finalen. Var det inte just 1976?

Vad häftigt, kollade in Björn A på wikipedia och det visade sig att han spelade ett par år på slutet i Vallentuna BK. Den klubbenstartade en 6 årig Motvall sin pojklagskarriär i, vi är "klubbkompisar"!

Jobbar han fortfarande något åt Bayern? (Han har väl flyttat hem till Sverige i alla fall?)
Hmm nu tror jag att jag glömt bort min historia men jag har för mig att Bayern mötte Leeds i finalen 1974 och då spelade inte Björn i Bayern.
Han jobbade på ungdomssidan i Bayern men har slutat nu.
Citera
2012-11-10, 15:03
Medlem
1975 mötte man Leeds och Björn Andersson blev söndertacklad direkt, riktigt brutalt efter att spelet var avblåst. Matchen är mest ihågkommen för, utöver att Bayern vann, att Uli Höneß blev allvarligt tacklad och fick avsluta sin karriär. Något som nu i efterhand är bland det mest positiva som har hänt Bayern.

Icke ska glömmas att Conny Torstensson spelade för Bayern då också.
Citera
2012-11-10, 15:07
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Hmm nu tror jag att jag glömt bort min historia men jag har för mig att Bayern mötte Leeds i finalen 1974 och då spelade inte Björn i Bayern.
Han jobbade på ungdomssidan i Bayern men har slutat nu.

Kollade, varken du eller jag hade rätt, det var 1975 som de mötte Leeds och Terry Yorath riktigt fult sparkade ner Björn Andersson efter 3 minuter. Min minnesbild är att han efter denna skada, som var allvarlig, inte spelade många matcher för Bayern. Den du såg måste vara en av dessa få.

Jag borde haft bättre koll, det var just den matchen mot Leeds som fick mig att hålla på Bayern München som knatte. 37 år sedan!
Citera
2012-11-10, 15:14
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Packad
1975 mötte man Leeds och Björn Andersson blev söndertacklad direkt, riktigt brutalt efter att spelet var avblåst. Matchen är mest ihågkommen för, utöver att Bayern vann, att Uli Höneß blev allvarligt tacklad och fick avsluta sin karriär. Något som nu i efterhand är bland det mest positiva som har hänt Bayern.

Icke ska glömmas att Conny Torstensson spelade för Bayern då också.

Jag som minns matchen kan fortfarande bli alldeles rasande när jag tänker på den. Leeds spelare förstör först karriären för två av världens då bästa fotbollsspelare, sedan efter att ha förlorat går fansen bärsärkagång i Paris och förstör allt de ser - laget blev avstängt i flera år efter det.

Men värst är att skitlagets anhängare fortfarande pratar om att de blev bestulna på den matchen av domaren, en sådan är Olof Lundh. Riktigt, riktigt skitlag med skitfans, fan nu blev jag rasande igen.
Citera
2012-11-10, 15:29
Medlem
fchansas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motvall
Jag som minns matchen kan fortfarande bli alldeles rasande när jag tänker på den. Leeds spelare förstör först karriären för två av världens då bästa fotbollsspelare, sedan efter att ha förlorat går fansen bärsärkagång i Paris och förstör allt de ser - laget blev avstängt i flera år efter det.

Men värst är att skitlagets anhängare fortfarande pratar om att de blev bestulna på den matchen av domaren, en sådan är Olof Lundh. Riktigt, riktigt skitlag med skitfans, fan nu blev jag rasande igen.

Ta det lugnt

Leeds är inget favoritlag, skönt att de ligger där de ligger.

För er som vill ha en kalender på väggen nästa år:

http://cdon.se/b%C3%B6cker/fc_bayern_m%C3%BCnchen_2013._sammelkarten_postkart enkalender-17817366

http://cdon.se/b%C3%B6cker/hsv_2013._sammelkarten_postkartenkalender-17817370

http://cdon.se/b%C3%B6cker/vfb_stuttgart_2013._sammelkarten_postkartenkalende r-17817367

http://cdon.se/b%C3%B6cker/fc_schalke_04_2013._sammelkarten_postkartenkalende r-17817368

http://cdon.se/b%C3%B6cker/bayer_04_leverkusen_2013_tisch-_und_postkartenkalender-18247011

Kan väl vara värt 50 spänn?
Citera
2012-11-10, 16:28
Medlem
Ferry31s avatar
Idag är det tre år sedan Robert Enke gick bort. En fantastisk målvakt som jag faktiskt kommer ihåg, även om jag knappt kollade på fotboll jämfört med idag.

Jag tycker han skulle förtjäna att bli rejält hyllad här i tråden!
Citera
2012-11-10, 17:54
Medlem
dippsis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferry31
Idag är det tre år sedan Robert Enke gick bort. En fantastisk målvakt som jag faktiskt kommer ihåg, även om jag knappt kollade på fotboll jämfört med idag.

Jag tycker han skulle förtjäna att bli rejält hyllad här i tråden!

Håller med, grymt tragiskt att han gick bort! Tänk vad tre år kan gå så fort!
Det gick ju rykten att han skulle ansluta till HSV tills sommaren.
Citera
2012-11-10, 17:59
Medlem
cyberkalles avatar
Tragiskt men samtidigt jävligt själviskt gjort.
Hatar självmord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in