Resultat: .
0%
röster
2012-10-25, 16:26
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyberkalle
Bayern började redan under 70-talet att prata om hur viktigt det är med en sund ekonomi och har hållit stenhårt på det.

Dortmund ville bli som sina idoler men det gick åt pipan men idolerna var snälla och stötte till och hjälpte till med ekonomin och nu ser det riktigt ljust ut för Dortmund och många andra Tyska klubbar som haft det tungt.

Efter Magaths värvarhysteri i Schalke så börjar det se ljust ut även där.
Detta kan du kalle betydligt bättre än mig men jag yttrar mig ändå. Min bild av Bayern är att det alltid haft som en klar målsättning att ha en stark lokal, eller åtminstone sydtysk, identitet. Då har det varit naturligt att i första hand hämta spelare från de egna leden eller från den nära omgivningen. Något som kraftigt minskar kostnaderna för värvningar. Sedan måste man ibland för att kunna vara den toppklubb man är värva lite specialkompetens, som en Neuer, en Robben eller en Martinez. Men med egna pengar, utan att riskera ekonomin.

Har man en sådan klubbpolicy så får man en god ekonomi, märks ganska tydligt om man har ett europeiskt perspektiv. Tre av de fyra största och eg rikaste klubbarna, Man Utd, Barcelona och Bayern, har alla sedan många år haft den synen. Nu följer många klubbar efter, men ett försprång är ett försprång.

Undrar egentligen om Bayern någonsin funderat i andra banor, så det med en god ekonomi i balans är, i mina ögon, mer en följd av en ursprungligare och lika sund grundsyn på hur en fotbollsklubb ska vara konstruerad och fungera.

Dortmund är en av de tyska klubbarna som historiskt sett stått för en helt annan syn, de har också varit i rejäla ekonomiska problem fler gånger än kring år 2000. Undrar om de inte haft kvar det arbetssättet om inte Klopp kommit dit som tränare, han står ju för ett slags ungdomssatsning som innebär att man plockar upp eller dit ofärdiga spelare för en relativt billig kostnad. Om han försvinner så skulle det inte förvåna mig om det blir samma visa igen, förköper sig för att kunna konkurrera med de bästa.

Var väntat att denna filosofis främste talesman fick sparken. Ynka två mål på 8 matcher gör ingen tränare långvarig, svårt att 0-0:a sig fram till toppositioner eller titlar. Särskilt om man värvat 50 spelare på 2 år eller vad det är?
Senast redigerad av motvall 2012-10-25 kl. 16:28.
Citera
2012-10-25, 16:28
Medlem
dippsis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rummenigge
Nordkorea månne?

Delar väl en del värderingar...

Vem vill ha Felix Magath? Förstår mig inte på detta..

Hahaha, nästan något sådant! Jag tippar på Ryssland, Qatar eller USA kanske?

xeezer, makten steg honom över huvudet, likt en diktator?
Troligen fick han för mycket makt i de senaste klubbarna där han varit både tränare och sportchef.
Citera
2012-10-25, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dippsi
Hahaha, nästan något sådant! Jag tippar på Ryssland, Qatar eller USA kanske?

xeezer, makten steg honom över huvudet, likt en diktator?
Troligen fick han för mycket makt i de senaste klubbarna där han varit både tränare och sportchef.

Han fick storhetsvansinne då. När väl en tränare fastnar i en mental bunker brukar deras framgångar avta(Wenger och Magath är väl två klockrena etc).

Någon som har en susning om vad Bayerns egna kapital ligger på? är ganska nyfiken då det ryktas om att de faktiskt har högst eget kapital av alla klubbar i Europa.
Citera
2012-10-25, 16:37
Avslutad
Varför är Thomas Muller startspelare i Tyskland och BM? Jag kan inte riktigt se vad han är bra på. Stolpigt löpsteg och klen i kroppen. Har ingen spetskompetens (??). Menar inte att han är jättedålig eller nåt, men är han verkligen tillräckligt bra för denna nivån?
Citera
2012-10-25, 16:46
Medlem
dippsis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konservburk
Varför är Thomas Muller startspelare i Tyskland och BM? Jag kan inte riktigt se vad han är bra på. Stolpigt löpsteg och klen i kroppen. Har ingen spetskompetens (??). Menar inte att han är jättedålig eller nåt, men är han verkligen tillräckligt bra för denna nivån?

Han är väll rätt känd för att löpa rätt bra, ha ett fint passningsspel sedan gör han ju mycket mål (2 bästa målskytten i BL just nu).
Fast en mer exakt analys så får du nog vända dig mer till Bayernsupportrarna, jag gillar honom iaf grymt mycket!
Citera
2012-10-25, 17:08
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xeezer
Någon som har en susning om vad Bayerns egna kapital ligger på? är ganska nyfiken då det ryktas om att de faktiskt har högst eget kapital av alla klubbar i Europa.

Vet inte de exakta siffrorna, cyberkalle eller någon annan som har senaste årsredovisningen kan kanske svara? Det jag vet är att det egna kapitalet till stor utsträckning är bundet till Allianz Arena. Man fick en hög ägarandel, 49% idag (?) efter att köpt ut 1860 München, genom att låna och så avbetala. Ska vara färdig-amorterat om ett par-tre-fyra år enligt vad jag minns. En stor del av vinsten från förra årets CL användes till just detta.

Sedan är detta med eget kapital och fotbollsklubbar en egen historia. Hur värderas tillgångarna, dvs främst spelarna, korrekt i relation till lånen??? Speciellt komplicerat blir det om man jämför olika länder eftersom det finns olika traditioner inom bokföringskonsten i olika delar av Europa. Tyskland har samma grundsyn som Sverige med någon slags form av en försiktighetsprincip, men ändå är den olik. Andra länder som England har en helt andra principer som ledband. Sedan finns det olika regler en förening eller ett aktiebolag inom alla länder.

Var därför mycket kritisk när du ser sådana jämförelser mellan länder är mitt råd. Finns ett skäl att de flesta ekonomiska jämförelser mellan fotbollsklubbar använder omsättning som mätetal.
Citera
2012-10-25, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av motvall
Vet inte de exakta siffrorna, cyberkalle eller någon annan som har senaste årsredovisningen kan kanske svara? Det jag vet är att det egna kapitalet till stor utsträckning är bundet till Allianz Arena. Man fick en hög ägarandel, 49% idag (?) efter att köpt ut 1860 München, genom att låna och så avbetala. Ska vara färdig-amorterat om ett par-tre-fyra år enligt vad jag minns. En stor del av vinsten från förra årets CL användes till just detta.

Sedan är detta med eget kapital och fotbollsklubbar en egen historia. Hur värderas tillgångarna, dvs främst spelarna, korrekt i relation till lånen??? Speciellt komplicerat blir det om man jämför olika länder eftersom det finns olika traditioner inom bokföringskonsten i olika delar av Europa. Tyskland har samma grundsyn som Sverige med någon slags form av en försiktighetsprincip, men ändå är den olik. Andra länder som England har en helt andra principer som ledband. Sedan finns det olika regler en förening eller ett aktiebolag inom alla länder.

Var därför mycket kritisk när du ser sådana jämförelser mellan länder är mitt råd. Finns ett skäl att de flesta ekonomiska jämförelser mellan fotbollsklubbar använder omsättning som mätetal.

Sant så sant. Tack för ett bra svar i alla fall. Jag tycker lagen ifrån Sydeuropa och England borde ta lärdom av hur Tyska klubbar sköter sin ekonomi.
Citera
2012-10-25, 17:20
Medlem
Citat:
Man märker när han är borta, definitivt. Han besitter ett otroligt fotbollssinne, och är samtidigt väldigt löpstark och snabb så han dyker upp på de rätta ställena i stort sett hela tiden. Han är en lagspelare av rang, han fattar bra beslut och är dessutom fysiskt bra. Han är en spelare man gillar om man kollar på honom helt enkelt. Komplett.
Citera
2012-10-25, 18:45
Medlem
motvalls avatar
Svensk medias kunskap om tysk fotboll bevisar vad vi alla vet;

Enligt Fotbollskanalen är detta Hannovers uppställning i Helsingborg.

Diouf – Abdellaoue, Huszti, Pinto, Ya Konan – Rausch, Stindl, Cherundolo – Schulz, Zeler, Eggimann

Tror att den mystiske centerforwarden Zeler är Ziegler, Ron-Robert.

Optimist får man vara, men tro aldrig din motståndare är en idiot!
Citera
2012-10-25, 18:57
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motvall
Detta kan du kalle betydligt bättre än mig men jag yttrar mig ändå. Min bild av Bayern är att det alltid haft som en klar målsättning att ha en stark lokal, eller åtminstone sydtysk, identitet. Då har det varit naturligt att i första hand hämta spelare från de egna leden eller från den nära omgivningen. Något som kraftigt minskar kostnaderna för värvningar. Sedan måste man ibland för att kunna vara den toppklubb man är värva lite specialkompetens, som en Neuer, en Robben eller en Martinez. Men med egna pengar, utan att riskera ekonomin.

Har man en sådan klubbpolicy så får man en god ekonomi, märks ganska tydligt om man har ett europeiskt perspektiv. Tre av de fyra största och eg rikaste klubbarna, Man Utd, Barcelona och Bayern, har alla sedan många år haft den synen. Nu följer många klubbar efter, men ett försprång är ett försprång.

Undrar egentligen om Bayern någonsin funderat i andra banor, så det med en god ekonomi i balans är, i mina ögon, mer en följd av en ursprungligare och lika sund grundsyn på hur en fotbollsklubb ska vara konstruerad och fungera.

Dortmund är en av de tyska klubbarna som historiskt sett stått för en helt annan syn, de har också varit i rejäla ekonomiska problem fler gånger än kring år 2000. Undrar om de inte haft kvar det arbetssättet om inte Klopp kommit dit som tränare, han står ju för ett slags ungdomssatsning som innebär att man plockar upp eller dit ofärdiga spelare för en relativt billig kostnad. Om han försvinner så skulle det inte förvåna mig om det blir samma visa igen, förköper sig för att kunna konkurrera med de bästa.

Var väntat att denna filosofis främste talesman fick sparken. Ynka två mål på 8 matcher gör ingen tränare långvarig, svårt att 0-0:a sig fram till toppositioner eller titlar. Särskilt om man värvat 50 spelare på 2 år eller vad det är?

Du har rätt och som jag skrivit så många gånger tidigare så är det en rätt stor skillnad på Bayrare och övriga Tyskar i mångt och mycket på gott och ont.
Dom är sjukt lokalpatriotiska och verkligen älskar sin Freistaat.

Nu hoppas jag verkligen att det ordnat upp sig med ekonomin för alla klubbar som haft bekymmer, bara inte världsekonomin sätter käppar i hjulen.
Citera
2012-10-25, 19:01
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Jösses han är ju grymt viktig för Bayern och i landslaget så är han också framträdande i matchen mot Sverige så tillhörde han ju den bästa och blev felaktigt utbytt, han är den som springer och kämpar mest.
Citera
2012-10-25, 19:10
Medlem
cyberkalles avatar
Marcopolo har postat dom flesta årsredovisningarna från BL-klubbarna här i tråden orkar inte göra en Brille68 och hitta varenda postade tråd på en kvart utan skicka ett pm till honom så fixar han nog fram det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in