Citat:
Detta kan du kalle betydligt bättre än mig men jag yttrar mig ändå. Min bild av Bayern är att det alltid haft som en klar målsättning att ha en stark lokal, eller åtminstone sydtysk, identitet. Då har det varit naturligt att i första hand hämta spelare från de egna leden eller från den nära omgivningen. Något som kraftigt minskar kostnaderna för värvningar. Sedan måste man ibland för att kunna vara den toppklubb man är värva lite specialkompetens, som en Neuer, en Robben eller en Martinez. Men med egna pengar, utan att riskera ekonomin.
Ursprungligen postat av cyberkalle
Bayern började redan under 70-talet att prata om hur viktigt det är med en sund ekonomi och har hållit stenhårt på det.
Dortmund ville bli som sina idoler men det gick åt pipan men idolerna var snälla och stötte till och hjälpte till med ekonomin och nu ser det riktigt ljust ut för Dortmund och många andra Tyska klubbar som haft det tungt.
Efter Magaths värvarhysteri i Schalke så börjar det se ljust ut även där.
Dortmund ville bli som sina idoler men det gick åt pipan men idolerna var snälla och stötte till och hjälpte till med ekonomin och nu ser det riktigt ljust ut för Dortmund och många andra Tyska klubbar som haft det tungt.
Efter Magaths värvarhysteri i Schalke så börjar det se ljust ut även där.
Har man en sådan klubbpolicy så får man en god ekonomi, märks ganska tydligt om man har ett europeiskt perspektiv. Tre av de fyra största och eg rikaste klubbarna, Man Utd, Barcelona och Bayern, har alla sedan många år haft den synen. Nu följer många klubbar efter, men ett försprång är ett försprång.
Undrar egentligen om Bayern någonsin funderat i andra banor, så det med en god ekonomi i balans är, i mina ögon, mer en följd av en ursprungligare och lika sund grundsyn på hur en fotbollsklubb ska vara konstruerad och fungera.
Dortmund är en av de tyska klubbarna som historiskt sett stått för en helt annan syn, de har också varit i rejäla ekonomiska problem fler gånger än kring år 2000. Undrar om de inte haft kvar det arbetssättet om inte Klopp kommit dit som tränare, han står ju för ett slags ungdomssatsning som innebär att man plockar upp eller dit ofärdiga spelare för en relativt billig kostnad. Om han försvinner så skulle det inte förvåna mig om det blir samma visa igen, förköper sig för att kunna konkurrera med de bästa.
Var väntat att denna filosofis främste talesman fick sparken. Ynka två mål på 8 matcher gör ingen tränare långvarig, svårt att 0-0:a sig fram till toppositioner eller titlar. Särskilt om man värvat 50 spelare på 2 år eller vad det är?
Senast redigerad av motvall 2012-10-25 kl. 16:28.
Senast redigerad av motvall 2012-10-25 kl. 16:28.