2012-05-27, 19:00
Medlem
Hejsan FB!

r en total novis p det hr med privatsparande. Men nu r det s att jag och blivande planerar att gifta oss och vill allts brja lgga undan lite i sparande fram tills dess, min tidsram r vl ungefr inom 2-3 r som jag hoppas att det kan bli av, det jag har funderat p r rntefonder men r i all rlighets namn vldigt okunnig inom detta.

Vill grna stta mig in i hur det fungerar med fondsparande el alternativ innan jag brjar lgga pengar p det s undrar om det finns rekommendationer p bcker / sajter med matnyttig info eller kanske ngon vnlig sjl som kan informera om bsta tillvgagngsstt.

Kan tillgga att mitt sparande ml ligger p ungefr 100,000 och jag kan tnka mig att avstta ett par tusen kronor i mnaden om det s krvs fr att n mlet inom rimlig tid .
Citera
2012-05-28, 18:44
Medlem
Avanza Zero, avgiftsfri aktiefond. www.avanza.se
Citera
2012-05-29, 11:02
Medlem
PaulPaljetts avatar
Skulle vilja sga att du med en s kort tidshorisont skall stta slantarna p ett vanligt rntekonto hos en nischbank (Sevenday, Marginalen, Akelius etc) och inte chansa p bttre avkastning. Eventuellt kan du stta en mindre del 10-20% i aktier/fonder, men bara det som r "bonuspengar", dvs bra om de vxer, men inte pverkar brllopet om du frlorar alltihop.

Vore jvligt surt om brsen kraschar och ni fr ha brllopsmiddagen hemma i form av pastasallad och sedan ka p smekmnad en natt p vandrarhem i Flen fr att du gamblade bort alltihop..
Citera
2012-05-29, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaulPaljett
Skulle vilja sga att du med en s kort tidshorisont skall stta slantarna p ett vanligt rntekonto hos en nischbank (Sevenday, Marginalen, Akelius etc) och inte chansa p bttre avkastning. Eventuellt kan du stta en mindre del 10-20% i aktier/fonder, men bara det som r "bonuspengar", dvs bra om de vxer, men inte pverkar brllopet om du frlorar alltihop.

Vore jvligt surt om brsen kraschar och ni fr ha brllopsmiddagen hemma i form av pastasallad och sedan ka p smekmnad en natt p vandrarhem i Flen fr att du gamblade bort alltihop..

Finns ju t ex Lux Kortrntefond, dvs att du r garanterad "vinst" i form av rnta. Dock skulle jag satsa p, som ovan talare, ngon liten internetbank. De har uppemot 7% rnta, blir visserligen bara 107 000 men nd skapligt, du r ju garanterad vinsten. Minus skatt frvisso.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in