2012-05-27, 19:00
Medlem
Hejsan FB!

Är en total novis på det här med privatsparande. Men nu är det så att jag och blivande planerar att gifta oss och vill alltså börja lägga undan lite i sparande fram tills dess, min tidsram är väl ungefär inom 2-3 år som jag hoppas att det kan bli av, det jag har funderat på är räntefonder men är i all ärlighets namn väldigt okunnig inom detta.

Vill gärna sätta mig in i hur det fungerar med fondsparande el alternativ innan jag börjar lägga pengar på det så undrar om det finns rekommendationer på böcker / sajter med matnyttig info eller kanske någon vänlig själ som kan informera om bästa tillvägagångssätt.

Kan tillägga att mitt sparande mål ligger på ungefär 100,000 och jag kan tänka mig att avsätta ett par tusen kronor i månaden om det så krävs för att nå målet inom rimlig tid .
Citera
2012-05-28, 18:44
Medlem
Avanza Zero, avgiftsfri aktiefond. www.avanza.se
Citera
2012-05-29, 11:02
Medlem
PaulPaljetts avatar
Skulle vilja säga att du med en så kort tidshorisont skall sätta slantarna på ett vanligt räntekonto hos en nischbank (Sevenday, Marginalen, Akelius etc) och inte chansa på bättre avkastning. Eventuellt kan du sätta en mindre del 10-20% i aktier/fonder, men bara det som är "bonuspengar", dvs bra om de växer, men inte påverkar bröllopet om du förlorar alltihop.

Vore jävligt surt om börsen kraschar och ni får ha bröllopsmiddagen hemma i form av pastasallad och sedan åka på smekmånad en natt på vandrarhem i Flen för att du gamblade bort alltihop..
Citera
2012-05-29, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaulPaljett
Skulle vilja säga att du med en så kort tidshorisont skall sätta slantarna på ett vanligt räntekonto hos en nischbank (Sevenday, Marginalen, Akelius etc) och inte chansa på bättre avkastning. Eventuellt kan du sätta en mindre del 10-20% i aktier/fonder, men bara det som är "bonuspengar", dvs bra om de växer, men inte påverkar bröllopet om du förlorar alltihop.

Vore jävligt surt om börsen kraschar och ni får ha bröllopsmiddagen hemma i form av pastasallad och sedan åka på smekmånad en natt på vandrarhem i Flen för att du gamblade bort alltihop..

Finns ju t ex Lux Korträntefond, dvs att du är garanterad "vinst" i form av ränta. Dock skulle jag satsa på, som ovan talare, någon liten internetbank. De har uppemot 7% ränta, blir visserligen bara 107 000 men ändå skapligt, du är ju garanterad vinsten. Minus skatt förvisso.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in