2012-05-28, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blanagel
Haha, naturligtvis inte!
Värmeskåp är till för att värma mat, inte hålla lagad mat varm som någon jöns skrev.

Likväl som du kan värma mat fryst eller sparad mat i ugnen eller i en kastrull kan du värma det i ett värmeskåp (det är ju som en ugn).
Blir mycket bättre än i en micro. Lyssna inte på de curlade valparna som inte klippt navelsträngen.

Ok men du skrev att du slängde in lådan på morgonen och tog ut den vid lunch... Är det 3-4h i 60c värme så kan det nog växa en del.
Citera
2012-05-28, 01:10
Medlem
Imoyess avatar
Tonfisksallad!
Citera
2012-05-28, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.tubbs
Tänkte försöka hitta lite tips på bra billig matlådemat till oss med dåliga kontorslöner.

Bra matlådemat för mig är:

* Billiga råvaror
* God hållbarhet i kylen
* Utmärkt att frysa in
* enkelt att tina upp (micro)
* Kan vara anständig lunch utan extra tillbehör

Håller ni med om vad som är bra matlådemat?
Nån som har tips?

Köttfärs och matvete helst kryddstark. Blanda gärna med lite extra för att piffa upp det lite, t.e.x fiskpinnar,korv,bacon,ost o.s.v Enjoy.
Citera
2012-05-28, 03:34
Medlem
Spacewalkers avatar
Mmm kickling, potatis och så lite ris. Funkar alltid!
Citera
2012-05-28, 03:35
Medlem
raeksmoergosens avatar
Som några har skrivit är ett värmeskåp numer framförallt till för att hålla varm mat varm, då det annars kan börja växa otrevligheter i maten.. Dessa går självklart att värma maten i, men skulle nog inte rekommenderas.

Förr, för ett 30tal år sedan var det dock jättevanligt att värmeskåpen användes för det ändamålet, men dessa har i stort ersatts helt av microvågsugnar som är mycket mer hälsosamma
Citera
2012-05-28, 10:33
Medlem
winterboards avatar
Kålpudding och köttfärslimpa när köttfärsen är på extrapris är min personliga favorit.
Citera
2012-05-28, 10:41
Medlem
undervattenfisks avatar
Finns inget godare än spagetti och köttfärssås att värma upp dagarna efter.

Tinar upp nästsan 1 kg köttfärs nu som jag ska göra storkok utav senare i afton.
Citera
2012-05-28, 15:20
Medlem
daggeulricHs avatar
Makaronipudding är en personlig favorit!

Kram.
Citera
2012-05-28, 16:04
Medlem
Lostinasias avatar
Chilli con carne m ris

Pasta och lasang

Korv o makaroner, bra i slutet pa manaden

Artsoppa

Jag brukade storhandla och sedan kora en riktig hardkorare i koket en dag. Pa en sondag nar man hade tid. Lyckades gora typ 30 portioner kottfarssas, 30 portioner chilli con carne, 20 portioner korv stroganoff, 6 portioner lasange, 20 stora hemmagjorda burgare, en form med blomkalsgratang, sedan styckade jag upp falukorv och fros ner alltsammans i plastpasar.
Riktigt billigt blev det, men jag fros aldrig in ris, pasta eller potatis det kokade jag extra av nar jag gjorde middag.
Det var kanon att alltid ha mat hemma sa man slapp fixa ihop nagot sent hemma om man hade atit middag pa restaurang.
Citera
2012-05-28, 16:16
Medlem
Gabogibos avatar
Någonting som är väldigt praktiskt är att ha lite olika salladstillbehör hemma, typ en burk oliver, körsbärstomater, fetaost, inlagd vitlök eller dylikt, med det går en sallad otroligt fort att plocka ihop, och den slipper man sen värma i micro. Det gäller även sushi btw, dock tar ju tillagningen av den rätten lite längre tid.

Microvågsugnar är hejare på att paja mat.
Citera
2012-05-28, 16:24
Medlem
LinLins avatar
Bulgur och couscous är jättebra som grund; ris kan bli lite klistrigt när man värmer upp det igen. Brukar steka kyckling till och ta med mig en burk smaksatt crème fraiche som sås. Har man i såsen direkt i matlådan spar man in lite plats
Citera
2012-05-28, 16:37
Medlem
Enkla mat rätter tycker jag är bra matlåde mat.

Spagetti och köttfärs sås
Makaroner/pasta och korv/köttbullar
Korvstroganoff med ris/pasta.

Några exemplen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här