• 1
  • 2
2012-05-27, 01:31
Medlem
glois avatar
Jag tror jag haller i mig alldeles for mycket salt. All mat smakar ju 10 ganger batte med en massa salt. Hur halsofarligt ar det kan man ju fraga sig.

Ar det vart att hitta andra alternativ?
Citera
2012-05-27, 01:34
Bannlyst
För mycket salt kan dock öka risken för hälsoproblem, som högt blodtryck.
Men håller med dig älskar salt och kan inte leva utan det!! Bästa som finns. Knäckebröd med bregott xtra saltat och salt på. MUMS!
Citera
2012-05-27, 02:52
Medlem
SevMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloi
Jag tror jag haller i mig alldeles for mycket salt. All mat smakar ju 10 ganger batte med en massa salt. Hur halsofarligt ar det kan man ju fraga sig.

Har du för lågt blodtryck så bör det ju vara bra
Men, inget är bra i för stora mängder.
Citera
2012-05-27, 03:55
Medlem
christerys avatar
Provat lite nyttigare salt som denna kanske?

Jag håller med, det skall vara salt i nästan allt. Nåja det mesta i tårt eller glassväg klarar sig utan. men gravlax på smörgåstårta eller saltlakrits i glassen är väl inte helt fel heller.
Citera
2012-05-27, 07:44
Medlem
Citat:

Salt kan man inte vara utan...

Ofta är det så att när man tycket att man kryddat för lite så räcker det med att slå på lite mera salt så fungerar det som smakförstärkare. Det räcker alltså med att salta lite.

.
Citera
2012-05-27, 10:28
Medlem
Titus pollos avatar
Apropå att salt skulle vara farligt. Handlar det inte om att det är farligt för dem som redan har problem med högt blodtryck?

Har ixquick:at ("googlat" för er som använder den) lite om salt och kortfattat så är tanken bakom att salt höjer blodtrycket detta:

Njurarna kan bara processa så mycket salt. Överskottet hamnar i blodet. Salt drar till sig vatten som då hamnar i blodomloppet och ökar volymen vätska i kärlen som gör att hjärtat måste arbeta med hårdare tryck för att pumpa runt det i kroppen. Om man sen har stela ådror, dvs inte så elastiska, vilket de blir med högre ålder har jag förstått, måste hjärtat höja trycket, ännu mer.

Jag har varit glad i salt ända sen barnsben (är medelålders nu) så jag undrar ofta när det höga blodtrycket ska komma... men jag misstänker att det är som med allt annat, det är väldigt individuellt. Forskning visar bara på tendenser, säger egentligen inte så mycket om individen.

Är man orolig och rädd för att få högt blodtryck pga av salt så kan man minska risken att få det om man begränsar sitt saltintag till de rekommenderade nivåerna. En människa behöver ca 500mg salt per dag för att kroppen ska fungera som den är tänkt. I den moderna världen intar vi i snitt 10ggr så mycket salt. Men dessa mängder salt är svårt att undvika om man inte lagar maten själv utan den. Bästa vore nog om industrin lät bli att salta så mycket, eller alls, och människor själva fick tillsätta den salt de vill efteråt. Jag t.ex. tycker oftast att färdiglagad mat innehåller för lite salt.
Salt är tydligen en vanesak och går därmed att avvänja sig ifrån. Har hört att det tar nån månad innan smaklökarna anpassat sig.
Senast redigerad av Titus pollo 2012-05-27 kl. 10:32.
Citera
2012-05-27, 15:24
Medlem
Aakes avatar
Citat:

Laga din mat i fisk/köttbuljong
Citera
2012-05-30, 19:57
Medlem
morgonvalss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aake
Laga din mat i fisk/köttbuljong

Och buljongen är helt saltfri eller?
Citera
2012-05-31, 02:59
Medlem
christerys avatar
Finns nåt som heter herbamare, men jag tror det är lika mycket onyttig salt i den.

Svårt att trappa ner på nåt så gott.
Citera
2012-05-31, 04:55
Medlem
Monsterflundrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morgonvals
Och buljongen är helt saltfri eller?

Jaa, lagar man jag en egen fond så hoppar jag alltid saltet, en riktigt fond ska ju smaka just fisk/kött och inte salt.
Citera
2012-05-31, 12:04
Medlem
Aakes avatar
Citat:

Du kan använda soja istället med
Citera
2012-05-31, 20:42
Medlem
White.Sauces avatar
Pröva himalayasalt om du verkligen älskar salt

Pröva även att salta efteråt på tallriken
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera