Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2021-12-14, 17:46
  #85
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
1980 el 1981 träffade jag min första neger. En ensamstående Mamma med två barn som flyttade in i grannfastigheten. Känner de båda än idag sisådär 40 år senare. Var en annan tid då alla som kom var folk som ville ha en bättre framtid och de ville komma in i samhället och bidra. Alla 3 har jobbat och stått i som vilken svensk som helst de firar jul,midsommar mm och beklagar sig över dem som kommer hit nu och glider på räkmacka och håvar in bidrag.
NOT ALL MUSLIMS!!!!!
En familj som sköter sig :O
Dags att öppna hjärtat och släppa in ännu fler, minst 5 miljoner till!
Citera
2022-01-11, 11:22
  #86
Medlem
Skolan kanske...

Växte upp i ett nästan helvitt område o det fanns kanske en adopterad mörkhyad per årskurs, som man sa var neger. Det var på 80-talet.
Citera
2022-01-12, 03:55
  #87
Medlem
Niggerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heja-Putin
Skolan kanske...

Växte upp i ett nästan helvitt område o det fanns kanske en adopterad mörkhyad per årskurs, som man sa var neger. Det var på 80-talet.

På 80 talet var negrer väldig ovanliga. Idag har vi ett överskott på dem. Har för mej det fanns ett barnprograms som hade en neger, hotten totten pläddare om afrika.
Citera
2022-01-12, 04:04
  #88
Medlem
Måsre vara tidigt 60 tal ja va väll runt 7 år . Såg då en Svart Pojke i min hemsrad Linköping , gan sa hej på bredaste öchötska. Adopterad
Citera
2022-01-19, 10:05
  #89
Medlem
judisk-oligarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mytologi
Halloj Flashback. Sökte efter en sådan här tråd utan att finna. Hänvisa mig gärna dit om det redan finns.

Denna tråden ska handla om ditt första neger-möte.
*Hur gammal var du?
*Var var du placerad?
*Hur var din reaktion?
*Vad var dina föreldrars/annat umgänges reaktion?
(Du kan självklart beskriva mer/mindre än ovan nämnda punkter).

Minns du inte ditt första möte med detta släkte eller har du helt enkelt aldrig träffat en livs levande neger kan du ju självklart berätta om din mors/fars/systers/broders/kusin mm första neger-möte.

Okej, jag är först ut.

Mitt första neger-möte var på Ica, vid charken. Jag var runt 4-5 år gammal och hade endast sett dessa individer på TV, och då har de ju alltid varit fattiga. Så det är ju inte så konstigt att man undrar som liten pojk vad dessa gör inne på en ICA affär.
-Och var är flugorna?
Men där stod dem, en hona med två kalvar.
Jag stod självklart och inspektera mitt fynd och pekade för att visa mamma. Men mamma var av någon anledning inte så sugen på kött längre, och släpade mig därifrån.
Detta gjorde att jag inte kunde sova på många nätter innan det redde ut sig.


Så, berätta nu om erat första neger-möte

Edit:Slarvfel.

Jag hade en pojke från Bangladesh i klassen och misstog honom felaktigt för en neger på grund av mörk hy.

Detta räknas nog inte, men mitt första riktiga möte med våra spralliga vänner från Subsahara minns jag ej.

Mitt första möte med en Afroamerikan var dock då jag träffade Fuglesang med besättning på ett öppet föredrag. Jag minns inte hans namn men han hade smeknamnet Beamer. Har för mig att han liksom Fuglesang hade examen i partikelfysik. Kraftig, mycket lång herre. Enorm.
Citera
2022-05-07, 09:20
  #90
Medlem
ThomasStarbergers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akante
mitt första möte med en negerhanne var på en kryssning när jag va ca 3-4 år. och jag pekade tydligen på niggern och sa högt titta farmor chokladmannen

Mitt första möte med en negerhane var utanför Bergen i Norge 1981. Jag var 13 år och ombord på ett fartyg i hamnen så ryktades det att det fanns en "negerman" ombord. Folk gick man ur huse för att betrakta negermannen. Jag kommer ihåg att jag stod och tittade med några kompisar och huxflux skymtade en kolsvart man i ett fönster ombord på fartyget. Skärrade och livrädda sprang vi från hamnområdet.
Citera
2022-05-07, 10:21
  #91
Medlem
Soterns avatar
Mitt första möte med en neger blev traumatiskt. Det svartnade för ögonen på mig.
Citera
2022-05-07, 12:40
  #92
Avstängd
53280s avatar
Den här är väl en klassiker , antirasisten Kjell Bergkvist möter en neger.

https://www.youtube.com/watch?v=fcUHjv1QOb4
Citera
2022-05-07, 12:51
  #93
Medlem
Jag frågade min mormor om hon minns första gången hon såg en neger
-Ja det gör jag! Jag va 20 år och gick en runda på stan förstår du, o därkom han! Stor o svart, svart som synden"
Garvar än idag åt det
Citera
2022-05-07, 12:56
  #94
Medlem
mensverkets avatar
2 st hoppade in i mitten av högstadiet då nån snubbe hade köpt deras mamma genom nån UNHCR dejt.
Rätt imponerad hur bra svenska de lärde sig på 1 år.
Men dom har aldrig haft nån flickvän vad jag kan veta.
Den där BBC-kulturen verkar bara existera i USA.
Citera
2022-05-07, 13:03
  #95
Medlem
Var när jag började mellanstadiet så runt 10.
Började en svart kille i parallellklassen hans pappa var från USA.
Detta var på 70talet så han och hans syster var de enda svarta på skolan.
Han fick naturligtvis smeknamnet Benson och ansågs nog vara lite cool.
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback